Full version: Rosbuskar
Ljusgröna fingrar
Hej alla rosveteraner!

Jag är nybörjare, så jag ber om tålamod rolleyes.gif

Flyttade in i ett gult hus anno 1909 nu i höstas i zon 3. Hann gräva ner 2 st New Dawn, en "samba" eller annat dansinpererat namn, den är tvåfärgad i alla fall.

I vår tänkte jag ge mig på att riva bort buskarna som gränsar ut mot trottoaren, vet inte vad de heter men det är små gula blommor på den och används flitigt vid parker och kommunala lekparker, dagis osv.

Jag vill ha rosor där, har sökt efter en rosablommande, gärna att den blommar om med ett tätt lövverk, så den ser fin ut när det inte blommar helst också att den är lite motståndskraftig mot diverse småkryp. Men det finns så otroligt mycket att välja på och jag blir alldeles slut i knoppen!

Har ni några bra och rediga tips? Hade även tänkt att bygga upp en spalje över grinden, så där skulle New Dawn även funka..

Med önskan om ett fortsatt trevligt år, av det som är kvar

svennis
Kul att du vågar skriva här. Tycker här är liite tomt, hoppas fler hittar hit. yahoo.gif
Vi är glada amatörer på alla nivåer. Du är nog inte ensam att vara nybörjare.
Är det Ölandstok du tänker på g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka rosor som passar till häcken beror nog lite på vart man bor men en sort som ofta funkar är Rose de Rescht, den är ganska anspråkslös, härdig till zon 5, blommar ganska mycket, doftar, kan användas till rosengele och dyl., den kan formklippas till en lägre roshäck (ca 1m), den är dock mera åt det cerise hållet och regniga somrar så möglar lätt blommorna när de är så tätt fyllda (regniga somrar funkar ofta enkelblommande rosor bäst)
svennis
The Fairy och Bonica används ju mycket. Bonica är fin men jag tycker bättre om Sommerwind 'Göteborgsposten'.
Rose de Rescht är ju toppen, blommar fint på hösten. Den får många sjukdommar,
det får man leva med. Klipper man ner den kommer den fint igen. yes.gif
Kajsa
Har väl funderat på samma att gräva upp mina ölandstok mot gatan och då skulle jag valt en rugosa eller Kanada ros, det skulle vara en köldtålig tuffing som också tål högar från snöplogen på vintern. Man ska kunna klippa ner rosen hårt ibland och den ska vara snygg ändå blomma sommar/höst. Jag har Sommerwind och The Fairy på några ställen mot gatan och dom klarar sig bra år efter år och är zon 5 rosor.

Prairie Joy, Kanada ros som går i zon 5-6. Blir ca 1.20 och mina ex. är friska

Wild Edric, rugosa ja den skulle det nog bli, den är så ny men var helt frisk i sommar, doftar mycket starkt
blommar hela hösten. Blir ca 1.20 och man tror det är en zon 5 ros, Austinros från 2005.
Frös inte ner ett dugg förra vintern. Blev min stora rosfavorit i sommar, blev ganska bred direkt.
10 st av den skulle vara perfekt.
Anders Roslagen
Det finns som du säger många sorter att välja mellan. Så dröm och önska lite när det gäller färg, doft, blomform, idealisk höjd och annat! Då ska vi se om du får fler precisa tips!
noranettan
Hejsan. Du skriver att ditt hus är från 1909. Då kanske du tänker att rosor från tiden skulle passa???? Berätta lite mer om hur du tänker där. Annars finns det några underbara "rabattrosor" du kan använda som är från tiden: Old Schneewittchen, vit och blir busklik, Katarina Zeimet också vit och Rødhette
Ljusgröna fingrar
Hej alla!

Tack för era synpunkter och tips.

Så här har jag tänkt, lite som noranettan var inne på. Att eftersom huset är från 1909, det är gult med vita knutar, så skulle det bli jättefint med rosa rosor, gärna i lite "gammaldagsigt" stuk.

Har beställt Comte de Chambord (år 1860) som har stora rosa blommor med liite drag åt lila (inbillar mig att det blir en fylligare färg då)blir ca 90cm hög, och närmast grinden där jag ska bygga en spalje har jag beställt Alchymist som är en klängros med blommor i gul-rosa-orange blommor. Den blommar bara i juli, så jag är lite osäker på om jag ska ha den där..Sen om allt hamnar där är en annan fråga..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon