Full version: Rosbuskar
Ljusgröna fingrar
Hej alla rosveteraner!

Jag är nybörjare, så jag ber om tålamod rolleyes.gif

Flyttade in i ett gult hus anno 1909 nu i höstas i zon 3. Hann gräva ner 2 st New Dawn, en "samba" eller annat dansinpererat namn, den är tvåfärgad i alla fall.

I vår tänkte jag ge mig på att riva bort buskarna som gränsar ut mot trottoaren, vet inte vad de heter men det är små gula blommor på den och används flitigt vid parker och kommunala lekparker, dagis osv.

Jag vill ha rosor där, har sökt efter en rosablommande, gärna att den blommar om med ett tätt lövverk, så den ser fin ut när det inte blommar helst också att den är lite motståndskraftig mot diverse småkryp. Men det finns så otroligt mycket att välja på och jag blir alldeles slut i knoppen!

Har ni några bra och rediga tips? Hade även tänkt att bygga upp en spalje över grinden, så där skulle New Dawn även funka..

Med önskan om ett fortsatt trevligt år, av det som är kvar

svennis
Kul att du vågar skriva här. Tycker här är liite tomt, hoppas fler hittar hit. yahoo.gif
Vi är glada amatörer på alla nivåer. Du är nog inte ensam att vara nybörjare.
Är det Ölandstok du tänker på g.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vilka rosor som passar till häcken beror nog lite på vart man bor men en sort som ofta funkar är Rose de Rescht, den är ganska anspråkslös, härdig till zon 5, blommar ganska mycket, doftar, kan användas till rosengele och dyl., den kan formklippas till en lägre roshäck (ca 1m), den är dock mera åt det cerise hållet och regniga somrar så möglar lätt blommorna när de är så tätt fyllda (regniga somrar funkar ofta enkelblommande rosor bäst)
svennis
The Fairy och Bonica används ju mycket. Bonica är fin men jag tycker bättre om Sommerwind 'Göteborgsposten'.
Rose de Rescht är ju toppen, blommar fint på hösten. Den får många sjukdommar,
det får man leva med. Klipper man ner den kommer den fint igen. yes.gif
Kajsa