Full version: Okänd krukväxt
anilin
Har en katt inackorderad som ska vara hos mig i en månad. Katten äter av bladen på denna krukväxt som jag inte vet namnet på.Är det någon som känner igen den och vet namnet?
Mvh anilin
aldo
Känner inte igen din krukväxt men kan du inte flytta lite på den så katten inte kommer till den crazy.gif

Jag var kattvakt en julhelg och denna katt fick för sig att hon skulle smaka /äta av mina Julstjärnor !!
Det var inte mycket hon fick i sig men hon dog tyvärr av växtens mjölk sick.gif
Veterinären undersökte henne och kunde inget göra .
Sedan den julen har vår familj aldrig köpt denna sk Julblomma .
Elisabeth G
Växten ser bekant ut men vad den heter vet jag inte. Jag får inte den där omedelbara känslan av giftig växt (som annars är det första man tänker på som kattägare) men skulle inte ta risken utan ställa undan växten. Köp en paket kattgräs i stället till katten. Det brukar finnas i närheten av kattmaten i hyfsat välsorterade matbutiker. Kattgräset säljs i vita plastlådor som man bara skakar om, vattnar och sätter ljust med plastlocket på glänt tills gräset börjar gro då man tar bort locket. Efter bara några dagar har katten fint gräs att knapra på.

Julstjärnor är för övrigt ett riktigt otyg. De är giftiga som bara den för katter. Ändå envisas alla blomsterhandlare med att trycka ner julstjärnor i alla blomgrupper. Bara det är ett skäl att göra sina egna grupper. Ful är "blomman" också.
Boxer
Kan det vara en bambufikus, Ficus binnendijkii?
pejori
CITAT (Elisabeth G @ 28-12-2007, 16:35) *
Växten ser bekant ut men vad den heter vet jag inte. Jag får inte den där omedelbara känslan av giftig växt (som annars är det första man tänker på som kattägare) men skulle inte ta risken utan ställa undan växten. Köp en paket kattgräs i stället till katten. Det brukar finnas i närheten av kattmaten i hyfsat välsorterade matbutiker. Kattgräset säljs i vita plastlådor som man bara skakar om, vattnar och sätter ljust med plastlocket på glänt tills gräset börjar gro då man tar bort locket. Efter bara några dagar har katten fint gräs att knapra på.

Julstjärnor är för övrigt ett riktigt otyg. De är giftiga som bara den för katter. Ändå envisas alla blomsterhandlare med att trycka ner julstjärnor i alla blomgrupper. Bara det är ett skäl att göra sina egna grupper. Ful är "blomman" också.

tur att min katt inte hört det här... help.gif
han har tuggat i sig två stycken nu.... slap.gif slap.gif
Boxer
Eller en Calathea?
anilin
Googlade på calathea,visst är det en sån! Nu återstår bara att undersöka om den är giftig! Har slängt julstjärnorna innan, katten har kattgräs men tuggar ändå på denna!
Tack för svar!
Mvh anilin
theseraphim
det är en calathea och den räknas inte som särskilt giftig men man skall ju alltid hålla viss koll men om katten käkar om och om igen på den och den då må bra på bilden så är det nog ingen fara, oftast är det så att effekten märks ganska omedelbart då en vanlig effekt hos de mesta giftiga växter är brännande, svullnande svalg. Så ta det lugnt och klappa katten på magen
Cassiopeia
CITAT (aldo @ 28-12-2007, 16:26) *
Känner inte igen din krukväxt men kan du inte flytta lite på den så katten inte kommer till den crazy.gif

Jag var kattvakt en julhelg och denna katt fick för sig att hon skulle smaka /äta av mina Julstjärnor !!
Det var inte mycket hon fick i sig men hon dog tyvärr av växtens mjölk sick.gif
Veterinären undersökte henne och kunde inget göra .
Sedan den julen har vår familj aldrig köpt denna sk Julblomma .

Fy vilken hemsk jul! Förstår att ni aldrig köper sådana mer. Jag köper heller aldrig sådana, men mest för att jag inte tycker de är särskilt fina... och så dör de alltid efter max en vecka. Men vi har katt så nu blir det definitivt aldrig mer sådana!
chr
Ser ut som en kardemummaplanta men osäkert. Kolla bild här: www.odla.nu/krukvaxter/images/bilder/elettaria_cardamomum.jpg
Viburnum
ser väldigt mycket ut som en vanlig Calathea.
MariaÖrebro
CITAT (Cassiopeia @ 17-02-2008, 20:09) *
Jag köper heller aldrig sådana, men mest för att jag inte tycker de är särskilt fina... och så dör de alltid efter max en vecka. Men vi har katt så nu blir det definitivt aldrig mer sådana!

Jag förstår inte varför dina dör! Min lillebror, då 25-26 år, hade två julstjärnor som stog i fönstret och blommade troget fram till midsommar! giggle.gif Men det kanske var för att han bara gav dem vatten när han kom ihåg att göra det, vilket inte var ofta... Han är en mycket begåvad herre när det gäller att glömma bort att vattna. Annars brukar han tömma nattens vattenglas i en och samma blomma varje morgon så han sjösätter just den blomman. whistling.gif !!!!
MariaÖrebro
CITAT (chr @ 23-02-2008, 08:56) *
Ser ut som en kardemummaplanta men osäkert. Kolla bild här: www.odla.nu/krukvaxter/images/bilder/elettaria_cardamomum.jpg

Nja, det där med kardemumma är jag nog inte riktigt beredd att hålla med om! Min ser ut så här och jag tycker inte de är särskilt lika. Jag tycker snarae att det ser ut som en sån där vanlig grön växt som man kan köpa 3 för 99 kr och sånt på Plantagen. Helt ogiftig. För det mesta brukar ju katter känna vad som är farligt eller inte. De dricker ju inte dåligt vatten eller äter gammal mat...[attachment=13880:Blandat_001.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon