ingrid fuxwall
Har någon här ett tips till mig?

ingrid
Boxer
Vad är det du vill veta? Hur ett ord stavas eller varför det heter som det gör eller.....o.s.v.
Alexander-VG-zon3
utländska eller svenska ?
Helen i Piteå Zon 5
Den här sidan kanske?
http://skud.ngb.se/index.php?option=com_wr...r&Itemid=40
Boxer
Ja SKUD är jättebra, den använder jag nästan dagligen.
ingrid fuxwall
Jag ska söka på de växter som finns på STAs frölista, kanske inte alla 2135 men några.

ingrid
anjachill
Ja. I databasen ovan kan du söka på växtens vetenskapliga namn (många av namnen är inte latin utan "latineserade" från andra språk, bl a grekiska). I boken kan du söka även på svenska namn.
Om du kan växtens vetenskapliga namn hittar du oftast väldigt mycket bilder och info via Google.
De svenska namnen kan vara lite osäkra så att det vetenskapliga namnet är alltid att föredra.

mvh, Anja

kerstin z5-6
rek SKUD som ovan
Elisabeth-Västkustkolonisten
När jag på allvar började så allt möjligt mellan himmel och jord och även gick med i TA dåinsåg jag ju att man måste lära sig vetenskapliga namn på växterna.

Då köpte jag den lilla boken : Våra trädgårdsväxter, Aktuella svenska och vetenskaplia namn

Innan des snurrade svenska och tyska namn runt i huvudet på mig. Skrev ja i ett tyskt forum, kom jag bara på svenska namn och vice verca.

Och satt man med en frölista och inte kunde det vetenskapliga namnet så var det lätt att slå upp. För det är lättare att sitta i soffan med boken i handen än med datorn rolleyes.gif

Elisabeth
Boxer
Är det just namnens etymologi som du är ute efter, så tycker jag att Växternas namn av Jens Corneliuson är väldigt bra.
Jan Lindgren
Hej!
Kenneths bok som Elisabeth rekommenderar är bra men alldeles för liten. Tyvärr tror jag inte att den finns att köpa längre. Jag köpte mitt ex direkt av Kenneth.
MVH
Jan Lindgren
kerstin z5-6
Kulturväxtlexikon -natur o kultur isbn 91-2733907-6 är en oumbärlig uppslagsbok om man vill slå upp saker när man inte sitter vid datorn:)
Owe J
Kulturväxtlexikon (1998) börjar bli föråldrad. En ny, uppdaterad och utökad upplaga ska komma ut till hösten.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Jan Lindgren @ 29-12-2007, 12:11) *
Hej!
Kenneths bok som Elisabeth rekommenderar är bra men alldeles för liten. Tyvärr tror jag inte att den finns att köpa längre. Jag köpte mitt ex direkt av Kenneth.
MVH
Jan Lindgren

Men jag tyckte den var bra att börja med. Sen växer ju trädgårdsbiblioteket ändå med tiden

Elisabeth
Eva 33c
SKUD som du fick tips om ovan är jättebra om man vill veta det svenska namnet på en växt, eller tvärt om.
Däremot ger den inga upplysningar om hur växten ser ut osv.Och alla växter har inte ett svenskt namn.
Om man kan det vetenskapliga namnet så går det bra att göra en sökning på det direkt i google (eller annan sökmotor). Gör man en bildsökning får man oftast en massa olika bilder som svar, om den inte är alltför ovanlig. Det svenska namnet ger inte alls lika många träffar.
Jag använder alltid google och det vetenskapliga namnet när jag vill ha mer upplysningar om en växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon