Full version: Skräpig kaprifol
Ann-Sofi i Uppsala
Över grindportalen till min nyfådda täppa växer en tidigblommande kaprifol på ena sidan, och en senblommande på den andra. Den sena är fin och frisk, men den tidiga (som inte blommar längre, utan har orangefärgade bär) ser otroligt risig och skräpig ut. Nästan alla blad är halvvissna och gulbrunfläckiga. Stammen är kraftig, så den måste ha ett antal år på nacken. Jag funderar på om den har fått någon sjukdom, eller helt enkelt haft det för torrt denna varma och regnfattiga sommar. Men kanske blir kaprifoler helt naturligt så här risiga framemot sensommaren? Finns det hopp om att den kommer igen nästa år?
Nina H
Vår tidigblommande kaprifol ser rätt risig ut just nu. Har funderat på om man skall klippa bort det vissna för att främja tillväxat av yngre, friskare slingor till nästa år.
Hasse_h
Min kaprifol är också lika risig nu med fula fläckiga och gulnande blad. Men varje år kommer den tillbaka med full kraft och är lika fin igen...jag klipper den aldrig, har åtminstone inte gjort det sedan jag flyttade in i huset för 4 år sedan. Bladen och blommorna verkar komma på de gamla rankorna så jag har inte vågat klippa...rätt eller fel... unsure.gif
Ann-Sofi i Uppsala
CITAT (Hasse_h @ 30-07-2003, 22:19)
Min kaprifol är också lika risig nu med fula fläckiga och gulnande blad. Men varje år kommer den tillbaka med full kraft och är lika fin igen...jag klipper den aldrig, har åtminstone inte gjort det sedan jag flyttade in i huset för 4 år sedan. Bladen och blommorna verkar komma på de gamla rankorna så jag har inte vågat klippa...rätt eller fel... unsure.gif

Åh, vad nöjd jag blir med det svaret! Både att den kommer tillbaka lika fint och att det inte verkar vara nödvändigt att klippa. Allt som sköter sig självt är jag tacksam för. Men kanske kan man provklippa någonstans lite undanskymt och se vad som händer.

Hälsningar Ann-Sofi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon