Full version: Träd och buskböcker
Ekonomitrollet
Önskar mej fler bra böcker om träd och buskar. Har bara hittat Palmstiernas "Träd och buskar i Trädgården", och den är jättebra. Men jag vill ha fler böcker! Gärna med många blider och bra beskrivningar. Har ni några fina tips till mej?

/Britt
zaaritha
Den gamla "Trädgårdens buskar o träd i färg", Runo Löwenmo.
"Tidens stora bok om träd o buskar". T.ex.
Ekonomitrollet
Vad bra, tack zaaritha, de ska jag leta efter smile.gif
Madeleine1
Det beror ju förstås lite på vad du är ute efter och varför. De här träd och buskböckerna har jag i min ägo och använder flitigt! Vissa av dem kan vara svåra att få tag på annat än på antikvariat.

Träd och buskar - Ingmar Holmåsen
Beskrivningar och bilder på våra vildväxande träd och de flesta buskar (knoppar, skott, bark och kronans form). Många illustrationer. Ingmar Holmåsen är en fantastisk fotograf!

Träd - deras biologi och vård av Klaus Vollbrecht
Trädvårdarens bibel som kan vara svår att få tag på. Bra information om trädets uppbyggnad och funktion hos dess olika delar. Beskrivningar av flera användbara träd. Fokus på trädvård.

Beskärningsboken av Klaus Vollbrecht, Gustaf Alm, Han Veltman
Beskriver beskärning av träd, buskar och klätterväxter.

Svenska träd - Upptäck, känn igen och använd av Pelle Holmberg, Marie-Louise Eklöf, Maj-Britt Rehnström
Beskriver träden, hur de växer och ser ut, men även dess historia och hur de använts av människan genom tiderna.

Skogens träd och buskar av Helge Vedel, Jette Dahl Möller, Ulf Svedberg, Carl-Axel Jansson
Beskrivning av 130 svenska och nordiska träd och buskar. Suveräna teckningar av hur träden ser ut, deras form, bestämningsnycklar mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon