Fogdö-Sara
28-12-2007, 21:39
Hej alla och god fortsättning!
jag satte 110m oxelhäck i våras och den har växt och frodats under hela sommaren. den såg jättebra ut tills för bara någon dag sedan. då gjorde jag en kontroll av häcken, och det är något som har knippsat av hälften av alla plantorna till minst hälften, ibland mera. jag har gjort en gissning att det kan vara älg, för det har det gått mycket här kring ett tag nu. vad kan jag göra för att skydda mina plantor mot detta? det är en ganska gedigen sträcka med 110m, så att börja täcka den eller så känns lite för mycket. någon som har något bra förslag..
/Sara
zaaritha
28-12-2007, 23:40
Rådjur?
Sätt ut tussar av fårull, om du kan..................
Annars är det ju så--att hundurin är bra..........
Svårt, bådadera, jag vet!
Anders Roslagen
29-12-2007, 12:54
Vad tråkigt... Svårt att skydda allt man planterar. Om det verkligen är knipsat, dvs raka snitt som efter tänder eller sekatör så är det harar som härjat, älg och rådjur rycker av kvistarna så att de är lite fnasiga i stumparna som lämnas. Om man vet vad för djur som härjat så är det lättare att veta hur man eventuellt kan hindra dem.
Själv använder jag en fantasifull mängd hönsnät vintertid för unga plantor. När plantorna kommit upp en bit längre efter några år och inte är lika saftigt näringsrika längre så äts de inte lika gärna av djur längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.