Full version: ang rara växter
malin72
jo nu är jag igång sakta men säkert giggle.gif jag har nu suttit och gått igenom bild för bild på deras sida och hittat lite som jag tänkte prova... men vad har ni för erfarenheter av dom????
håller färgerna vad dom lovar mm ja ni vet flirting.gif

det jag har på listan nu är dessa kom gjärna med varningar eller annat om jag är helt fel ute shy.gif
vad kan ni säga om dom ang så tid mm???? känns som att jag glömt av mig helt blush.gif

Penseér:
mini Viola x hybrida "ambers kiss"
"terracotta"
"valentine"
" hobbit peach"
pensé "frizzle sizzle Burgundy"
"chalon supreme purple picotee"
"feenkönigin"

andra jag tror är perenner (rätta mig om jag har fel)
kinesisk förgätmigej cynoglossum amabile "mystery rose"
jätteprästkrage "Crazy Daisy"
moses brinnande buske "dictamnus albus"
penstemon xmexicale "sunburst ruby"
porslinsklocka Codonopsis virdiflora
pyramidklocka vit campanula pyramidalis
Verbescum phoenicum "violetta"

sommarblommor:
klockranka-vit och blå
prinsgustafs öga svart
solros "chianti"
törnrosas kjortel
impmoea kejsarvinda "sunrise serenade"
"kniolas black"
impmoea månvinda
cia73
Jag har beställt några gånger från rara växter och jag tänker beställa flera gånger. Fröportionerna är ganska små(därav det förmånliga priset) men jag är bara nöjd över att inte få 200 frö till en perenn som jag vill ha 10 plantor av. wink.gif Det blir ändå fullt på mitt odlingsbord till våren. biggrin.gif Grodbarhet, tja vissa gror bra andra inte... om det då är deras fel eller mitt vet jag inte. g.gif
Det kommer en hel del frö med på handeln då man handlar från rara växter, onödigt tycker jag men ibland så kanske det kommer nån sort man vill ha...
Anki V
Jag har goda erfarenheter av Rara Växter, några ggr så har jag sått aklejor därifrån som inte vill gro…..men det kan ju även bero på ”såningskvinnan”. whistling.gif

Jätteprästkrage "Crazy Daisy" den gillade jag så mycket att jag kommer att så den igen i år. Den blommade flitigt första året. Det verkar vara så att man får vara noga med att nypa bort överblommat, frösår den sig så blir det bara ”enkla” prästkragar

På bilden är de lite utblommade.....men jag lovar, de blommade från straxt efter midsommar till frosten tog dom

Penstemon x mexicale "sunburst ruby" sådde jag också och även den var en ”hit” som blommade 1:a året. Om den har jag läst att ”härdigheten” kanske inte är den bästa men det visar sig. Får jag bara minsta plats kvar under lysrören så är den reserverad för "sunburst ruby". Skulle den inte villja komma tillbaka så är den jättefin som sommarblomma också. Den blommade till långt in på hösten opåverkad av frostnätterna.

Bilden är både dålig och har fel "filnamn" i mitt album men det är en Penstemon x mexicale "sunburst ruby"

Moses brinnande buske "dictamnus albus" har jag i fuktigt hushållspapper i kylskåpet sedan några veckor tillbaka......få se hur det går rolleyes.gif

/Anki

.
kerstin z5-6
kinesisk förgätmigej cynoglossum amabile "mystery rose" är bienn
malin72
ok tack för era svar thanks.gif
cia! jo det är ju så för mig med, jag vill inte heller ha 200 frön av något som jag kanske vill ha 5 av, sedan förra året så märkte jag att jag har väldigt svårt att bara rensa bort dom små liven när för mågna grodde giggle.gif

Anki! jo prästkragen blev jag ju lite kär i när jag såg den i sommras..det var ju hos dig och ladyn tom en planta hos gillan tror jag nog whist.gif
problemet med dom som ska ha kyla är ju att om jag beställer nu så blir det ju sent för dom g.gif

kerstin! tack för rättelsen giggle.gif dom är ju inte så jätte tydliga när man läser om deras blommor så lite på känn fick jag ju gå, men skönt att bli rättad tummenupp.gif

är det någon annan som behöver kyla??? för inte har jag någon ute så då måste jag göra plats i kylen biggrin.gif
Anki V
CITAT (malin72 @ 29-12-2007, 14:16) *
[color=#0000FF]
problemet med dom som ska ha kyla är ju att om jag beställer nu så blir det ju sent för dom g.gif

Varken prästkragen eller just den här penstemonen behöver någon kyla

Chrysanthemum leucantheum prästkrage sådd 5/2 inne, grodd 10/2. Utskolad 22/2.
Första plantan började blomma redan i mitten av maj under lysrören
Penstemon mexicali: 4/2 inne, grodd 10/2. Utskolade. 20/2 (står det i mina papper)

Verbescum phoenicum "violetta" behöver heller ingen kyla. Den sådde jag också i fjol och den blommade år ett (bien, tror jag).

Jag var väl inte så förtjust i den…..tyckte den på håll påminde lite väl mycket om ”hatogräset” nr 2……Mjölkört (nr 1 är revsmörblomma)

Det är långt ifrån försent att beställa perenner som ska kylas. Jag betsällde från Rara Växter i mitten av december och fick leveransen 3 dagar senare. STA fröerna får man ju inte förrän tidigast i slutet av januari

/Anki

malin72
g.gif men moses brinnanade buske då?? den har du ju i kylen, då antar jag att den vill ha kyla dunno.gif alltså ingen ide att beställa den då unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nog hinner fröerna få kyla ännu yes.gif man brukar räkna ca. 6-8v. men jag kör minst 8v. så du har gott om tid. biggrin.gif
Anki V
CITAT (malin72 @ 29-12-2007, 14:56) *
g.gif men moses brinnanade buske då?? den har du ju i kylen, då antar jag att den vill ha kyla dunno.gif alltså ingen ide att beställa den då unsure.gif

De fröna är ett experiment rotfl.gif

Jag tror att dom behöver sås så färska som möjligt.....Mina kommer från Gardens North och beställdes i november så jag hoppas att de var så färska det går när de kom.

Som du kan se i länken så är det flera erfarna såningskvinnor som inte lyckas. angel_not.gif

Mose brinnande buske

Visst vore det kul om det lyckas!

/Anki
Cathis
Va bra att få veta lite om Rara växter hade tänkt beställa lite därifrån
också whistling.gif
malin72
whist.gif fingrarna slant minsan och ögonen gick i kors men nu har jag beställt det här tummenupp.gif

färgätmigej "victoria rosea"
gökblomster"white robin"
jätteprästkrage "crazy daisy"
klockranka blå
luktärt "vild siciliansk"
lövkoja "avalanche"
moses brinnande buske rosa
pensé "chalon Supreme Purple picotee"
pensé "feenkönigin"
pensé "Frizzle sizzle Burgundy"
pensé mini "valentine"
pensé mini "terracotta"
penstemon "sunburst Ruby"
porslinsklocka grön
underblomma "marbles Yellow-red"
vinda kejsarvinda "sunrise Serenade"
vinda månvinda
vinda purpurvinda "kniolas black"

ett par tomater...."black Krim" och Banana Legs" giggle.gif

nu vet jag inte om det kommer att stå så mycket om dom på påsarna gör det det????? alltså ang så tid mm höjd och det man vill veta g.gif
men jag vill ha dom nu för jag ska iallafall börja med penseérna yahoo.gif yahoo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon