ewa zon 3
Jaha brorsan tyckte tydligen att jag behövde något exotiskt så i julklapp fick jag bla fröer till
Albizia julibrissin - Silk Tree
Banksia hokkeriana - Australian Honeysuckle
Såråden som följde med kändes lite väl allmänna

Ni som provat, hur får jag dom bäst att gro?

/Ewa
Helen i Piteå Zon 5
Jag har aldrig prövat någon av dom sorterna men... jag har för mig att jag har läst att frön från Banksia behöver utsättas för brandrök för att gro. Det ska visst finns att köpa färdigt preparerade papperskivor som man lägger i vatten, men jag har hällt aska över mina såkrukor som har haft det sårådet. Jag har tagit aska från braskaminen och lagt ut ett tunt lager över jorden och skött om krukan som en vanlig frösådd. Du kanske får något mer vettigt såråd, annars så får du pröva dig fram smile.gif Lycka till! Berätta senare hur det går
kerstin z5-6
Grodde varmt , minns jag rätt så sandpapprade jag dem försiktigt innan
ewa zon 3
Ok, då lägger jag till sandpappring och aska till sårården som följde med thanks.gif

/Ewa
lissa
Mina Albizia la jag i blöt 24 timmar i ljummet vatten och sen stack jag försiktigt hål på skalet i toppen av fröet. Sen i vanlig såjord med undervärme och plast över. Det blev faktiskt 6 st, och nu har jag 4 st som är 2 år. Första vintern dom får vara ute, och jag hoppas att dom klarar sig, men jag vill minnas att grobarheten inte var så väldigt stor, antagligen är det därför som varje blomma ger måga frön..Lycka till
ewa zon 3
Tack Lissa för bra råd för Albiziafröerna 000.gif
Inte så många fröer i påsen men hoppas att jag kan få fart på några i alla fall.

/Ewa
Alexander-VG-zon3
CITAT (lissa @ 03-01-2008, 01:27) *
Mina Albizia la jag i blöt 24 timmar i ljummet vatten och sen stack jag försiktigt hål på skalet i toppen av fröet. Sen i vanlig såjord med undervärme och plast över. Det blev faktiskt 6 st, och nu har jag 4 st som är 2 år. Första vintern dom får vara ute, och jag hoppas att dom klarar sig, men jag vill minnas att grobarheten inte var så väldigt stor, antagligen är det därför som varje blomma ger måga frön..Lycka till

den kommer klara vintern , finns en del som har dom ute här i skåne på skyddande ställen lika så i danmark . och du har mycket mildare än danmark .
Anders zon 1
Banksiafrön verkar inte behöva någon särskild behandling för att gro. Kolla länken: http://asgap.org.au/APOL24/dec01-1.html

För Albiziafröna funkar tipsen från Kerstin och lissa utmärkt. Sådde själv Albizia för några år sedan och det var lätt som en plätt att få fröna att gro. Men var lite försiktig när du filar på fröna eller sticker hål på fröskalet. Är man oförsiktig kan själva embryot i fröna skadas och ett skadat fröembryo kan lätt angripas av bakterier eller svamp och ruttna.
ewa zon 3
CITAT (Anders zon 1 @ 04-01-2008, 13:12) *
... Men var lite försiktig när du filar på fröna eller sticker hål på fröskalet. Är man oförsiktig kan själva embryot i fröna skadas och ett skadat fröembryo kan lätt angripas av bakterier eller svamp och ruttna...

Jamän då tar jag och lägger undan stämjärnet och slipmaskinen då naughty.gif
Tack för bra länk

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon