Hej hej!
Jag har köpt en del dagliljekorsningar & undrar: vad är en dagliljekorsning??? Hur gör man när man korsar ??
Åsa, mälardalen zon 2
29-12-2007, 18:38
Troligtvis har den du köpt fröerna inte haft koll på vem som pollinerat vem i rabatten. Har man många olika slags dagliljor och de pollinerande insekterna flyger från blomma till blomma så blir det korsningar, det kommer pollen från en sorts daglilja på en annan daglilja och så blir generna mixade, ungefär som det sker i människovärlden gener från en människa mixas med en annan människas gener och man får en ny människa med ett nytt utseende.
Aha, då förstår jag. Men kan man pollinera själv om man vill korsa olika blommor? För jag vet ju att man gör det på päronträd osv.
kerstin z5-6
29-12-2007, 20:39
ja och med rosor -tex -med perenner går det naturligtvis också bra -men man måste skydda moderplantan från pollinering av insekter och sköta det hela själv ..
Alla fröer som tas ur trädgårdar tillhör gruppen öppet pollinerade dvs samma som dina fröer

...va duktiga ni är!!
Ophelia
02-01-2008, 17:42
En korsning är ingen annat än en blandning och bland dagliljor finns en hel uppsjö av korsningar på längden och tvären. Dagliljor råkar vara väldigt bra att hålla på och blanda. Man får bara se till att inte korsa tetraploida med diploida (enkel- eller dubbelkromosomer)för då blir det inte något men grupperna emellan går väldigt bra. I USA är det en stort nöje. Det är bara att testa dig fram själv. Lite slarvigt sagt är det väl så att de tetraploida är mycket större och kraftigare och de diploida (där en del av de gamla sorterna finns samt även vilda arter) är lite mer "finlemmade".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.