Full version: Västerås gurka
sparre

Nybörjare i köksträdgården! Jag har tänkt att odla några "salt gurkor" i min trädgård, men hur gör jag! Har pallkrage, kompost och friland, var ska jag plantera dom? Frö eller färdiga plantor ? Hjälp , har hört att dom växer mycket men var???
Odlar z0n 2-3 soligt.
Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Gurka brukar inte vara svår att driva upp från frö så ska du ha mer än någon planta så lönar det sig ofta att fröså. Gurka sås ca 4-5v innan utplantering och med tanke på att gurka inte gillar temperaturer under +15C kan man ofta inte så förren i slutet av maj, gurka kan även ofta direktsås i södra och mellersta sverige då jorden har en temp på runt +15C (precis som när det gäller bönor ett gammalt talesätt är att man inte sår bönor förren man kan sitta med bar stjärt på marken utan att det känns kallt detsamma gäller för gurka).

Gurka planteras i näringsrik jord i soligt läge, växten bör täckas av fiberduk ifall man sätter ut plantor bladen behöver ofta skuggas något från solen i början.

Här kan du läsa mera om druvgurkor (inläggningsgurkor)
skogstroll
jag odlade Västeråsgurka i somras men jag tycker den var attans taggig thumbdown.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon