Full version: Varför firar ni jul?
Berith
Jag undrar helt enkelt varför ni firar jul. Har Jesus med det hela att göra eller har han det inte? smile.gif

Blev nyfiken med anledning av diskussionen här såklart.

Här finns inget religiöst inslag, vi firar jul av helt andra orsaker. Vilka dom nu är g.gif .... Julklappar, god mat, familjen....
Tezzla
Kan inte svara eftersom jag firar av flera anledningar. Dels p.g.a. Jesu men även p.g.a. tradition.
Marina i Hällekis
Kopierar mitt svar från den andra tråden, i fall någon missat den diskussionen giggle.gif

Jag firar aldrig jul p ga Jesu födels, för mig är det ett firande att det börjar gå mot ljusare tider, använer helst ordet jul och inte christmas av den anledningen. Gamla ordet är joul om jag minns rätt.
Firandet mitt i vintern och den 25/12 är äldre än 2007 år och anledningen till att detta datum används är för att kväsa hedniska traditioner.

Enciclopedia de la Religión Católica: ”Anledningen till att den romerska kyrkan valde att lägga julfirandet just på den här dagen verkar vara kyrkans benägenhet att ersätta hedniska högtider med kristna. ... Vi vet att Rom vid den tiden lät hedningarna viga den 25 december åt firandet av natalis invicti, den ’oövervinnliga solens’ födelse.”Enciclopedia Hispánica säger något liknande: ”Att julfirandet infaller just den 25 december beror inte på en noggrann kronologisk uträkning, utan snarare på att man lät kristna det romerska firandet av vintersolståndet.” Hur firade romarna att solen började stiga på vinterhimlen? Genom att festa, frossa och byta presenter. Eftersom kyrkans dignitärer tvekade inför att avskaffa en så populär högtid, lät de ”kristna” den genom att kalla den dagen Jesu födelsedag i stället för solens födelsedag.

Redan från början av julens historia, under 300- och 400-talen, var det praktiskt taget omöjligt att sopa igen spåren av soldyrkan. Den helgonförklarade Augustinus (354–430 v.t.) kände sig tvungen att förmana medtroende att inte fira den 25 december så som hedningarna firade den dagen, till ära för solen. Även i våra dagar verkar de forntida romerska traditionerna vara det som dominerar julfirandet.

Så som vi firar idag med frosande i mat och presenter är väl äldre och den sanna betydelsen av jul, vad jag kan förstå.
Berith
CITAT (Marina i Hällekis @ 29-12-2007, 21:25) *
Kopierar mitt svar från den andra tråden, i fall någon missat den diskussionen giggle.gif

Jag firar aldrig jul p ga Jesu födels, för mig är det ett firande att det börjar gå mot ljusare tider, använer helst ordet jul och inte christmas av den anledningen. Gamla ordet är joul om jag minns rätt.
Firandet mitt i vintern och den 25/12 är äldre än 2007 år och anledningen till att detta datum används är för att kväsa hedniska traditioner.
---
Så som vi firar idag med frosande i mat och presenter är väl äldre och den sanna betydelsen av jul, vad jag kan förstå.

Det var just för ditt inlägg i den tråden som jag blev nyfiken. smile.gif
Ralf
jag firar för att äta god mat o vara ledig o umgås med familj mm

och jovisst är det väl skönt att det nu blir ljusare igen!!!
Marina i Hällekis
Kan tilläga att det slösades mer förr än nu, under romarnas högtid offrades och åts det i oerhörda mängder, b la åts vaktelungar, flamingohjärtan, livmoder från gris och andra delikatesser.
Rika värdar gav fjädrar till sina gäster, som efter behov killade sig i halsen med den för att vomera, för att få plats med mer mat.

Romarna pyntade städesgröna träd i naturen, under denna högtid och eftersom de första kristna riskerade dödsstraff om de avslöjade sin tro, klädde de också träd och så har traditionen med att klä "träd" levat kvar tills våra tider.
Att julgranen kom från tyskland är en sanning med modifikation,det var bara en nygamal tradition som återuppstod.

Den som vill läsa mer: Ancient festivals of "saturnalia" type av Ph. P.Bourboulis

Berith
10 nej och 0 ja...? Var är alla ni som firar jul till åminnelse av Jesu födelse? dunno.gif
zaaritha
Är jag den enda som svarat ja?
Och för att undvika religionsdisskusioner-vill jag åter betona att jag tror att Jesus fanns--men inte så som
Bibeln beskriver!
Tezzla
CITAT (Berith @ 29-12-2007, 22:49) *
10 nej och 0 ja...? Var är alla ni som firar jul till åminnelse av Jesu födelse? dunno.gif

Kanske för att de flesta troende resonerar som jag? Tror det är väldigt få troende som enbart firar Jesus och helt struntar i allt annat som hör julen till. Du skulle ha haft ett till alternativ. Lätt att det blir väldigt svartvitt annars och då struntar naturligtvis folk att rösta.
Berith
Skulle jag kanske formulerat omröstningen på annat sätt...? Tyckte jag var tydlig - är Jesus anledningen till att ni firar jul eller inte? Ja eller Nej. g.gif

Märk att jag inte frågat om ni tror att han funnits eller inte, om ni tror att han föddes den dan eller inte. Undrar bara över om han är anledningen till att ni firar jul. smile.gif
Tezzla
CITAT (Berith @ 29-12-2007, 23:19) *
Skulle jag kanske formulerat omröstningen på annat sätt...? Tyckte jag var tydlig - är Jesus anledningen till att ni firar jul eller inte? Ja eller Nej. g.gif

Svart eller vitt? Antingen eller? Ja, men då kommer du få det svar du vill få d.v.s. att väldigt få gör det enbart med fokus på Jesus.
Berith
CITAT (Tezzla @ 29-12-2007, 23:22) *
Antingen eller?

Jaa antingen eller.

Om du tycker det verkar svårt kanske du ska hoppa över den här omröstningen?
Tezzla
CITAT (Berith @ 29-12-2007, 23:31) *
Jaa antingen eller.

Om du tycker det verkar svårt kanske du ska hoppa över den här omröstningen?

Vilket jag också har gjort. Bra va? smile.gif
|Birgitta|
*raderat*
Berith
2 Ja och 19 Nej. Jag blir verkligen förvånad, trodde att ja-sägarna skulle gå om oss nejare med hästlängder. Har ju läst i flera trådar/inlägg på senaste tiden att ni firar jul till åminnelse av Jesu födelse. Det var ju därför jag startade omröstningen, för att se hur fördelningen egentligen var. smile.gif

T.ex. har jag läst att några plockar fram krubban till jul. Det är väl till åminnelse av födelsen? Och flera har skrivit att dom deltar i midnattsmässa eller julotta, det är väl också för den anledningen? För det är väl ändå av den anledningen kyrkan har just midnattsmässa och julotta?

Förstår såklart att alla inte deltar i omröstningar, men man kan ju rösta utan att skriva hur man röstade.
stina
Ägnar inte Jesus en tanke under julen - är inte troende. Men visst är det väl tack vare den tron som jag firar jul - det är väl därför traditionen skapades en gång i tiden.
Gossen Ruda
Jesus? Vem är det? Är det han som har röda kläder och skrockar ho-ho-ho-ho?
ängsvädd
Nej, mitt julfirande har inget med Jesus att göra. Den är ett ljus i mörkret med gemenskap och god mat, choklad, hyacinter samt jullbelysning och glitter.
Berith
CITAT (stina @ 30-12-2007, 09:36) *
Ägnar inte Jesus en tanke under julen - är inte troende. Men visst är det väl tack vare den tron som jag firar jul - det är väl därför traditionen skapades en gång i tiden.

Skapades julen kring Jesu födelse eller råkade han födas vid jul? Enligt Marinas inlägg högre upp så är väl det andra mest troligt?
Marina i Hällekis
Historiker har påpekat att vinternätterna i trakten av Betlehem är så kalla att inga herdar vistades utomhus på natten i december.
Astronomerna påpekar att ett himlafenomen som skulle kunna tas för en starkt lysande stjärna, fanns i maj, 7 eller 9 år senare än jesufödelse. Det kanske är då "christmas" ska firas?

Jag tror att Jesus har levt, men inte som guds son.
Synd att det står så lite om honom i historieböckerna, när det finns så mycket annat nerskrivet från samma period.
Men han kanske hette något annat från början?
Chilinuttz
Jag tycker att det kunde funnits ett alternativ till: Firar inte jul

Annars tycker jag de flesta jag känner inte firar jul pga Jesus.
Berith
CITAT (Chilinuttz @ 30-12-2007, 10:04) *
Jag tycker att det kunde funnits ett alternativ till: Firar inte jul

Annars tycker jag de flesta jag känner inte firar jul pga Jesus.

Tycker inte det kan finnas ett tredje alternativ till en ja- eller nej-fråga: "Firar ni jul tack vare / på grund av Jesus?" Som svar till en varför-fråga kan man ju ha många fler alternativ.

(Ok, rubriken ger ju en varför-fråga... g.gif)
Berith
7 - 34...

Länge sen mina barn gick i skolan och dom har aldrig gått i söndagsskola - länge sen jag gick i skolan också, men jag gick i söndagsskolan - så jag kommer inte ihåg hur det var. Men...! hur var/är det, lär lärarna ut att vi firar jul till åminnelse av Jesu födelse?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon