Full version: En
zaaritha
För ca 10 år se´n, planterade jag ut en liten en ur en julgrupp.
Nu är den ca 2m hög, trivs tydligen bra intill vår rhododendron.......
Men, när jag säjer att det är en utplanterad julgruppsen--så tror mej "ingen"........
Ja--utom min man, då--som var med, när jag satte ut den!
Anders Roslagen
Kul! Jag tror dig. Jag har läst om flera här som planterat ut såna enar, vet inte vad de heter, de är inte vår vilda sort. Jag har också prövat men haren åt upp den på våren sedan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (zaaritha @ 29-12-2007, 23:00) *
För ca 10 år se´n, planterade jag ut en liten en ur en julgrupp.
Nu är den ca 2m hög, trivs tydligen bra intill vår rhododendron.......
Men, när jag säjer att det är en utplanterad julgruppsen--så tror mej "ingen"........
Ja--utom min man, då--som var med, när jag satte ut den!

jag tror dig , dom är fult härdiga i större delen av Sverige. konstigt att dom inte tror dig !! det är ju vanliga cypresser(inte äkta) som tål stark kyla och långvarig vinter . och på plantskolor hos mig har man dom ute nu på vintern och säljer . dom brukar gå som bägge både ute och inne växter . vet flera både i zon 1-3 som har planterat ut dom som nu är fina och välmående . har själv en planterad i skugga där det blåser kraftiga vindar om vintern och den växer och har sig ,har stammat upp den så den ser mer ''vuxen'' ut . det är av släktet Chamaecyparis har jag för mig
Åsa, mälardalen zon 2
Den mörkgröna "enen" i julgruppen brukar vara ädelcypressen Chamaecyparis lawsoniana ´Ellwoodii´ den brukar kunna gå att odla upp till runt zon 3-4 i Sverige, jag har en som står eländigt till i väldigt mager jord och den verkar växa ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon