catlady
Har sett benved på ett par ställen här krokarna, och jag undrar om det är lätt att ta rotskott från dem? Eller är det kanske någon här inne på forumet som vill bli av med en planta/buske? Jag måste tänka större har jag märkt, sedan jag insåg att min tomt är mördarsnigel-central...
MariaS
Benveden är annars mycke lätt at ta vanlig vedstickling på så här års. Har själv lyckats med flera sorter.
catlady
Jasså! Hur gör du då? Halvförvedad eller helförvedad, hur långa bitar med hur många ögon? Och sätter du dem bara rakt ner i jord eller i vatten? Inomhus eller utomhus?
MariaS
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 13:55) *
Jasså! Hur gör du då? Halvförvedad eller helförvedad, hur långa bitar med hur många ögon? Och sätter du dem bara rakt ner i jord eller i vatten? Inomhus eller utomhus?

blink.gif Många frågor där...
Jag knipsar helt enkelt av ca 40cm långa bitar. Sätter dem i ogödslad torv med en plastpåse över. Mörkt och ca +10 och glömmer dem till slutet av mars. I mars tar jag fram dem och sätter varmt och ljust (ej sol) och snart kommer det rötter ur krukan.
catlady
Aha, tack för svar! Här kommer några frågor till: Fuktar du torven eller låter den vara torr? Det låter som att jag skulle kunna sätta dem i en hink i uthuset. Vad har påsen för funktion, och du luftar alltså inte på tre månader?
MariaS
Lätt fuktad torv och plastpåsen är till för att torven inte ska torka. Glömde säga att jag gör små hål i påsen upptill så inte sticklingarna möglar. Det går lika bra att använda tunn odlingsfiberduk som man knyter fast runt krukan som ett tält.
Din hink i uthuset ska nog fungera bra.
catlady
Jättebra! Tack för svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon