catlady
Jo, jag inser att det är en svår fråga att besvara, men ni som haft hjälp - hur mycket slutade det på och hur mycket fick ni gjort?
Jag har flera stycken rätt så stora projekt jag skulle vilja ta tag i, men vet inte vart jag ska börja. Jag är dessutom rädd för att det jag tänkt mig kommer bli jättedyrt...
Ett par stora pergolor ska byggas, ett par områden jämnas till/hyvlas och sedan anläggas, ett trädäck ska byggas, ett par träd ska sektionfällas, ett par stora buskar flyttas, flera gångar ska anläggas... Jag inser att jag nog måste dela upp det över ett par år, men jag tror ändå att jag behöver komma i kontakt med några duktiga trädgårdsnissar. Några tips, ni som bor i Skåne? Eller finns det kanske någon här inne på odla som söker trädgårdsjobb?
Tesa
Man får nog räkna med att betala mellan 250 och 300 kr i timmen...det är iallafall vad man som egenföretagare ska räkna med att ta ut...
Sen går en del som "hushållsnära" iofs och då blir det ju lite billigare...men det gäller bara ren skötsel som krattning, gräsklippning och rensning t.ex, inte anläggning eller underhåll...
MariaS
Om man har tur och hittar några trevliga polacker, så brukar de ta 100:-/timme.
catlady
Jo, men jag vet inte om jag litar på min egen knappa trädgårdserfarenhet för att agera förman till arbetare... Jag tror att jag skulle behöva en landskapsarkitekt, någon som kan berätta vad som fungerar och inte, någon med ett tränat estetiskt öga.
MariaS
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 13:48) *
Jo, men jag vet inte om jag litar på min egen knappa trädgårdserfarenhet för att agera förman till arbetare... Jag tror att jag skulle behöva en landskapsarkitekt, någon som kan berätta vad som fungerar och inte, någon med ett tränat estetiskt öga.

Då är det nog runt 300:-/timme som gäller
catlady
Ja... Men sedan har jag ingen aning om hur lång tid saker tar! Känner på mig att det kommer bli dyrt. thumbdown.gif
gunvor
http://landskapsarkitekt.slu.se/

Varför inte försöka få en praktikant eller två??
MariaS
CITAT (gunvor @ 30-12-2007, 15:50) *
http://landskapsarkitekt.slu.se/

Varför inte försöka få en praktikant eller två??

Tääänkte inte på de... slap.gif Smart! bravo.gif
catlady
Menar du att man kan maila studenterna där och se om de skulle vara intresserade av att ta sig an min trädgård?
MariaS
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 16:32) *
Menar du att man kan maila studenterna där och se om de skulle vara intresserade av att ta sig an min trädgård?

Jag kan tänka mig att de blir glada för utmaningen, bara de får dokumentera samtidigt. Det är klart att du ska försöka. Det brukar vara jättesvårt att hitta bra praktikplatser med variation. Sen gäller det bara att du har tillräckligt med jobb för dem i ett par veckor...
Boxer
CITAT (MariaS @ 30-12-2007, 13:49) *
Då är det nog runt 300:-/timme som gäller

Minst det dubbla om man vill ha någon utbildad.
MariaS
CITAT (Boxer @ 30-12-2007, 19:58) *
Minst det dubbla om man vill ha någon utbildad.

VAAA! Tar jag för lite fear.gif
Boxer
En trädgårdsdesigner som jag känner, som är anställd på en handelsträdgård, tar 600:- i timmen. Hon har gått trädgårdsdesignutbildning i England och innan dess en konstutbildning i Sverige.
MariaS
CITAT (Boxer @ 31-12-2007, 13:19) *
En trädgårdsdesigner som jag känner, som är anställd på en handelsträdgård, tar 600:- i timmen. Hon har gått trädgårdsdesignutbildning i England och innan dess en konstutbildning i Sverige.

Jag skojade, har bara eftergymnasial utbildning än. Men vänta bara... Alnarp here I come...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon