catlady
30-12-2007, 14:23
När jag var och vaccinerade min lilla Sookie för första gången i förrgår berättade sköterskan att röda hankatter och svarta sköldpaddshonkatter anses vara de aggressivaste. Vad är er erfarenhet? Min lilla är rätt så vild och far omkring i huset hela dagarna, hon attackerar och leker med den dubbelt så stora hankatten utan problem. Men hon är också mitt stora myspaket och ligger gärna i mitt knä och under mitt täcke på natten.
(Hon mår förresten jättebra nu)
Nääe, håller inte med. Jag älskar röda killar och svartpaddor för deras mysiga temperament. Däremot är de duktiga på at skaffa sig fixa ideér som ex: kattmat går inte att äta, medans stuvad spenat är kalas, om kompisen varit på pottan först så sätter "jag" (läs katten) mig bredvid, blå matskål är förgiftad, men all mat i röd skål går att äta...
Erfarenhet från 4 paddor och 3 röda killar. (4:e röda killen nyss inhandlad)
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 14:23)

När jag var och vaccinerade min lilla Sookie för första gången i förrgår berättade sköterskan att röda hankatter och svarta sköldpaddshonkatter anses vara de aggressivaste. Vad är er erfarenhet? Min lilla är rätt så vild och far omkring i huset hela dagarna, hon attackerar och leker med den dubbelt så stora hankatten utan problem. Men hon är också mitt stora myspaket och ligger gärna i mitt knä och under mitt täcke på natten.
(Hon mår förresten jättebra nu)
mera aggressiva vet jag inte om jag kan hålla med om, men röda hankatter har jag upplevt som
lite egna till sättet.
med ett kanske annat temprament, men inte aggressiva
Nej, det stämmner inte att katter med viss färg och kön är på ett speciellt sätt. Det är bara en skröna och det är tragiskt att det ofta är just veterinärer som håller liv i denna skröna. Hur en katt är till sättet har inget med färg på pälsen att göra.
catlady
30-12-2007, 15:35
CITAT
Nääe, håller inte med. Jag älskar röda killar och svartpaddor för deras mysiga temperament. Däremot är de duktiga på at skaffa sig fixa ideér som ex: kattmat går inte att äta, medans stuvad spenat är kalas, om kompisen varit på pottan först så sätter "jag" (läs katten) mig bredvid, blå matskål är förgiftad, men all mat i röd skål går att äta...

Fast egna idéer tycker jag att det verkar vara många katter som har om just lådan och maten.
zaaritha
31-12-2007, 23:18
Vi har två röda kastrerade hankatter: de är så lugna o väldigt snälla!
Min erfarenhet är att svartröda sköldpaddsfärgade honkatter är skygga mot främlingar men väldigt kära i sina familjemedlemmar. Vet inte om det är så men de jag känt har varit så. Röda hankatter har jag upplevt som väldigt kärvänliga mot människor men kvarterets värstingar mot främmande katter....
Har ju egentligen ingen större erfarenhet av olika katter, utan har bara haft min sköldis. Väldigt skygg, men också extremt gosig är hon. Dessutom har hon ju alltid funnits i vårt hem där det samtidigt alltid har funnits hundar = lite mer hund i sitt agerande påstår grannarna i alla fall.
Annars är det kanske med röda katter som med rödhåriga människor. Lite ettrigare?
Åtminstone upplevde jag det med min kolsvarta Cocker. Hennes röda syskon var betydligt ettrigare (vill inte skriva aggressiv, för det låter som om de högg efter folk).
En av mina valpisar, Doris som är kvar har är röd, hon är inte ettrig men däremot vildast i syskonskaran på åtta... Fast hon hela tiden varit minst. Sen om det är färgen eller bara hon som råkade få vildgenen låter jag anrdra ta ställning till..
catlady
01-01-2008, 15:51
Lite farligt att generalisera om rödhåriga människor skulle jag bara vilja inflika...
Äh, trams. Att olika kattraser kan vara lite olika, det kan jag tro, men inte att det beror på pälsfärgen. Har haft svartsköldpadd, tabbysköldpadd, röda, svarta, grå osv osv och har inte märkt att temperamentet skulle hänga ihop med färgen. Men jag har hört fler som tror det där om röda katter. Men dom säger säkert desamma om rödhåriga människor.
Jag har och har haft rödhåriga katter som inte varit det minsta ettriga. Inte heller har de gillat att slåss.
Jag har och har haft sköldpaddpor. De har inte varit mer egensinniga än andra katter.
Så, nu är teorin spräckt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.