CITAT (catlady @ 30-12-2007, 15:46)

Har fyra olika citrusar, allt från 30 cm till 2 m, i växthuset (som håller runt 5 grader). Jag undrar hur lång vinter de behöver, om jag kan flytta in de mindre i värmen (15-20 grader) snart, eller om de helst ska hålla till i växthuset tills sommaren kommer.
Har samma fråga gällande min oliv, avokado och mina bladlösa granatäpplen.
oliv -- varför har du inte den ute ?+ det är ju milt och den trivs bättre ute . min oliv som jag har i kruka har inte varit inne än för vila . men oliven tar du ut när det är +5c 0c på norr sidan . sätt den då skuggigt . och ta in oliven om det går under -5c . det är svårt att säga exakt vilken tid då det är bättre att få ut den direkt än sätta den i rums värme . så oliven ska inte vara i växthuset till sommaren utan helst ut så fort det går . akta den för solen och vänj den sakta för solen .
och granatäpple - samma där dom ska med ut lika tidigt som oliven eller har du kvar dom i växthuset hela året . dom bör också få känna på frost på hösten (runt -2c -5c ) och gärna få nya blad ute i det fria . hade du tänkt ha granatäpplen ute ?? så fall bör dom få nya blad ute i södersolen .
avokado kan du ha kvar där i växthuset . egentligen behöver inte avokado någon vila direkt . utan den kan du ha om hösten-vintern-våren i en temp från +25c till +5c . går det över +10c behöver den ljuse . sålänge det inte blir frost kan du ha den i växthuset och vänta tills den börjar växa .
citrus - kan du också ha kvar i växthuset så länge det inte blir frost . hade du tänkt ha citrusarna ute ? , sätt dom så fall först i skugga-halv skugga och ta ut dom när tempen håller runt +5c +10c och ta in vid varje frost . så dom inte utsättas för frost . plantorna klara det men inte blommorna . mina blommar inte nu så jag har alla mina citrusar ute även den med frukt . men den med frukt tar jag in när det blir frost . lika dant om den blommar ska du inte utsätta den för frost .