catlady
Har fyra olika citrusar, allt från 30 cm till 2 m, i växthuset (som håller runt 5 grader). Jag undrar hur lång vinter de behöver, om jag kan flytta in de mindre i värmen (15-20 grader) snart, eller om de helst ska hålla till i växthuset tills sommaren kommer.
Har samma fråga gällande min oliv, avokado och mina bladlösa granatäpplen.
Christer i Falköping
Tror nog att de trivs bäst där de står allihopa. Låt dem vara kvar tills du kan ställa ut dem helt för året.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 15:46) *
Har fyra olika citrusar, allt från 30 cm till 2 m, i växthuset (som håller runt 5 grader). Jag undrar hur lång vinter de behöver, om jag kan flytta in de mindre i värmen (15-20 grader) snart, eller om de helst ska hålla till i växthuset tills sommaren kommer.

oliv -- varför har du inte den ute ?+ det är ju milt och den trivs bättre ute . min oliv som jag har i kruka har inte varit inne än för vila . men oliven tar du ut när det är +5c 0c på norr sidan . sätt den då skuggigt . och ta in oliven om det går under -5c . det är svårt att säga exakt vilken tid då det är bättre att få ut den direkt än sätta den i rums värme . så oliven ska inte vara i växthuset till sommaren utan helst ut så fort det går . akta den för solen och vänj den sakta för solen .

och granatäpple - samma där dom ska med ut lika tidigt som oliven eller har du kvar dom i växthuset hela året . dom bör också få känna på frost på hösten (runt -2c -5c ) och gärna få nya blad ute i det fria . hade du tänkt ha granatäpplen ute ?? så fall bör dom få nya blad ute i södersolen .

avokado kan du ha kvar där i växthuset . egentligen behöver inte avokado någon vila direkt . utan den kan du ha om hösten-vintern-våren i en temp från +25c till +5c . går det över +10c behöver den ljuse . sålänge det inte blir frost kan du ha den i växthuset och vänta tills den börjar växa .

citrus - kan du också ha kvar i växthuset så länge det inte blir frost . hade du tänkt ha citrusarna ute ? , sätt dom så fall först i skugga-halv skugga och ta ut dom när tempen håller runt +5c +10c och ta in vid varje frost . så dom inte utsättas för frost . plantorna klara det men inte blommorna . mina blommar inte nu så jag har alla mina citrusar ute även den med frukt . men den med frukt tar jag in när det blir frost . lika dant om den blommar ska du inte utsätta den för frost .
catlady
Tack för svar! Jag frågar för att jag saknar dem lite grann där de står ute i växthuset långt från huset. Men jag förstår att de mår bättre där ute än inomhus så jag får väl bara ge mig till tåls helt enkelt!
MariaS
Jag stjäl lite av den här tråden, bara för att visa...
Min oliv bar jag in för två veckor sedan och ställde i källaren (+16) med extra ljuse och se här vad den bjuder på idag!
[attachment=11038:Olea_europaea_3.1.jpg]
Aldeles färska blomskott!
[attachment=11039:Olea_europaea_5.1.jpg]
Tillsammans med frukten från blomningen i september
[attachment=11040:Olea_europaea_5.2.jpg]
och frukten från blomningen i mars.
Tänk vad bra med lite frost och kyla. Särskilt när oliverna är så här tacksamma!
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-12-2007, 18:42) *
Jag stjäl lite av den här tråden, bara för att visa...
Min oliv bar jag in för två veckor sedan och ställde i källaren (+16) med extra ljuse och se här vad den bjuder på idag!

Aldeles färska blomskott!

Tillsammans med frukten från blomningen i september

och frukten från blomningen i mars.
Tänk vad bra med lite frost och kyla. Särskilt när oliverna är så här tacksamma!

tro det eller ej men visst är det bra med frost för oliver ,grattis till oliverna wub.gif . mina är ju ute än både dom jag har i kruka och på friland . så där blir ju en senare blomning bara för dom har det kallt än . många verkar inte tro att man talar sanning att man säger dom behöver frost för att blomma bra . då krukväxt böcker säger att dom inte tål frost alls, och eller av ren okunskap .
MariaS
Anledningen att jag tog in den, var att det var så grått och tråkigt, så även jag mår bra med all extra växtbelysning nu. Så ju mer jag har under lampor... ja du vet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-12-2007, 19:13) *
Anledningen att jag tog in den, var att det var så grått och tråkigt, så även jag mår bra med all extra växtbelysning nu. Så ju mer jag har under lampor... ja du vet.

det är nog också en fördel att ta in om det regnar för mycket .
catlady
Min oliv är fortfarande liten i kruka, och inne i mitt stora otäta växthus är det faktiskt nästan lika kallt som utomhus, så det är därför jag har den där inne. Jag trodde att det skulle vara varmare innanför glaset över vintern, men ett par saker har redan strykt med så tji fick jag...
freddie
CITAT (catlady @ 30-12-2007, 15:46) *

Vet ej, men jag har mina citrusar inomhus i 8-17 grader med extraljus (första vintern för mig, är nybörjare). Tog in några från utemiljö i oktober, några i mitten av november när frosten kom hos mig. Jag är på gång att ladda upp lite bilder på en annan tråd som jag startade i oktober. Där kan du själv avgöra om de ser friska ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon