Jag har en hög död gran på sommarstugetomten som jag tänkte låta stå kvar och kläs in i något slingrande. Det skulle ju kunna vara en murgröna eller vildvin men jag vill ha något mer spännande. Jag funderar på någon klematis, kanske en skogsklematis men det finns kanske än vackrare kraftigväxande sorter?
Är det någon som har erfarenhet av klätterhortensia som trädbeklädnad?
Finn Klematis
30-12-2007, 19:17
Hej!
Vitallba är ett allternativ. Ett annat är Paul Farges (Summer Snow). Sedan finns det ett många andra klematis
att välja på. Hur hög är granen? Är den inte mer änn 5 m. så blir det mycket vackert med ett några olikfärgade
klematis. En annan sak som påverkar valet är om Du vill ha tidig eller sen blomning.
Mvh.
Finn.
Åsa, mälardalen zon 2
30-12-2007, 19:32
Klätterhortensia växer ganska långsamt så det tar MÅNGA år innan de klättrat upp i trädet, jag tror klematis funkar bättre.
Granen är mycket hög. Jag gissar på >10m. Blomningstiden spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att det blir något starkväxande.
Klätterhortensia blir det alltså inte.
Finn Klematis
31-12-2007, 09:30
Hej!
Jag skulle plantera en Vitallba och en Paul Farges. Klipp dom inte.OBS. Det tar två år innan Vitallban blommar.
Mvh.
Finn.
Hej!
Jag hoppar på denna fråga. Jag har 2 st höga enar 5 resp 8 meter höga pelarform. Skulle jag kunna låta klematis klättra på dom?
Eller kommer det se tokigt ut!!! Dom står var sin sida av avfarten till tomten i söderläge, sol hela dagen.
Vad tror ni?
Anki i Sörmland
Jag har sett ett ställe som har kaprifol, pipranka och klematis klättrandes i ALLA träd på tomten. MYCKE vackert!
kerstin z5-6
31-12-2007, 14:22
På helgröna barrväxter är klättrande

Tropaeolum speciosum
ett vackert alternativ -marita i Wasa har jättefina ex i sitt album -tror jag
Tropaeolum speciosum...... är den härdig?
Hoppas........

I så fall är den en praktiskt taget redan beställd. Jag har massor med gran och tall på skogstomten som behöver smyckas.
En Jelitto:
climbing; winterprotection needed; fruit decoration;
VII-IX,
Z7-10, 300 cm;
AGM, climbing, vermilion-red, spurred flowers, handshaped leaves
/Anki
kerstin z5-6
31-12-2007, 15:33
Jag har haft den i flera år ute året runt .. jag gjävde ner roten på antaget frostfritt djup " i en grusficka .. fyllde på grus allteftersom den växte uppåt-ja jag ställde alltså ner plantan i ett hål:)
Första växten fick slåss med en nerramlad igelkott.. och blev därefter aldrig sig lik mer
Nr 2 gick bättre , växte upp och klarade 5 vintrar -efter det körde vi bort jord och den berördes av röjningen , fick nog för mycket jord ovanpå sig .. -men jag kan tänka mej pröva så den igen
De är dock knepiga från frö-
Eurobulb brukar ibland sälja färdiga rötter -och jag tror att Marita krukodlar sina .
Jaha ja,
Då tror jag den får vänta till mitt nästa liv även om den var mycket vacker……Då ska jag bo i en bättre zon, ha en stor trädgård med ”god” jord, ett inglasat uterum och ett stort växthus som jag har råd att hålla tempererat året om.
/Anki
Finn Klematis
31-12-2007, 17:11
Hej Anki
Det kommer inte att se tokigt ut. Klematisen kommer att skada enarna. Det finns många
allternativ att välja emellan. En sak Du måste tänka på är att om Du sätter mer än en
klematis i varje en,så skall dom tillhöra samma klippgrupp.
Mvh.
Finn.
Marita i Vasa
01-01-2008, 11:03
Vi odlar eldkrasse i tvättkorg med hål i sidorna. Den förvaras i källare vintertid. De två senaste vintrar har varit så milda att rötter som lämnat i jorden överlevt, men egentligen ska den inte klara sig i vår zon ( finsk zon 3 = svensk 5). Eldkrassen växer bl.a i en jättestor thuja och blir 6-7 m lång. Snygg mot mörkgrön bakgrund. Nya plantor lätt att få genom rotsticklingar.
[attachment=11103:2007_09_29_o.jpg][attachment=11104:Aug._28_e.jpg]
Angående klematis i enar så finns det ett problem. Enen vill inte ha gödsel men klematis vill ha både gödsel och vatten för att blomma. Viktigt att plantera klematisen så långt från enen som möjligt på grund av detta. Lägg den lutande mot enen i planteringsgropen och led den mot enen med stödkäpp tex. Når den bara enen klättrar den villigt upp i denna. Klematis i barrväxter bör enl. vad jag tycker, vara sådana som klipps ner varje år annars tar de helt över och täcker sin värd. Snyggare om mörkgrön barrväxt endast ger bakgrund åt klematisen.
Marita.
kerstin z5-6
01-01-2008, 14:43
Så fint ! jag ska testa den igen
Finn Klematis
01-01-2008, 18:09
Hej!
Det är inga problem med att odla klematis mot en en. Man gör som man alltid skall göra när man
planterar mot ett träd eller en buske. Sätter rotspärr i planteringsgropen, mot den sidan som är
mot trädets eller buskens rötter. Det har ingen större betydelse om man planterar klippgrupp 1
eller 3 enen tar skada i båda fallen. Men det syns inte på sommaren.
Gott Nytt År!
Finn.
Kakaduan
04-01-2008, 10:14
Japansk träddödare då? Den växer och blir enorm med expressfart. Kanske inte så spännande, men... Skogsklematis har jag själv planterat mot ett äppelträd och den täcker hela trädet snart - den är helt fantastisk! Folk stirrar faschinerade när de går förbi och ser de vita kaskaderna av blommor i trädet.
Annars tycker jag att vin är fint - rådhusvin och sådana. De är tacksamma att odla och har en helt fantastisk höstfärg som slår det mesta.
Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.