Liselotte i zon 3
Jag har en fråga angående citrongräs som jag planterade februari i år, mina svärföräldrar hade varit i Thailand och fått några plantor av en thailändare.

Min svärfar planterade tre plantor i tre krukor och gav mig och min svägerska varsin och behöll den tredje.

Nu till frågan: mina plantor är de enda som överlevde, jag flyttade in plantan i mitt förråd ( ljust och svalt, 5+) ska jag plantera om den nu i vår? I hur mycket större kruka? Klippas ner? '
Hoppsan whistling.gif nu blev det visst mer än en fråga......någon som kan hjälpa?

Liselotte i zon 3
MariaS
JAg brukar ha mitt citrongräs på friland sommartid. På hösten gräver jag upp den och sätter i en kruka lämplig för rotklumpen. Sen förvarar jag citrongräset i matkällaren (+4 och mörkt) över vintern. På våren klipper jag bort fult citrongräs och planterar återigen ner citrongräset i kryddlandet.
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag har mitt citrongräs inomhus på fönsterbrädan under vintern och på sommaren ställer jag bara ut krukan och det växer och mår bra, lite torrt och visset i topparna blir det under vintern men det blir snabbt finare då odlingsklimatet blir bättre.
Lilla Birka
Hur gör ni då ni änvänder det då? Tar ni bara av ett yttre blad eller kommer det så många stjälkar att man kan ta en och banka på?
MariaS
Inga problem att ta en stjälk och banka på. Verkar som om den sporras att växa mer, ju mer man tar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon