Marita i Vasa
30-12-2007, 18:07
I dag har jag och sambon gjort ett stort trädgårdsjobb!

Vi har satt in bilder på de flesta av våra klematis till webalbum. Ett jobb som tagit nästan hela dagen. Resultatet kan man ta del av här:
Hälsningar Marita och L-O.
http://picasaweb.google.se/stenole9/A5Mari...denClematis2007http://picasaweb.google.se/stenole9
Christina i Småland
30-12-2007, 21:12
Oh, så många underbara clematisar ni har. Jag måste nog skaffa några. Har bara en alpklematis och en storblommig. Den förstnämnda blev nästan helt uppäten av gröna larver i somras. Den andra blommade inget alls . Sorgligt, men jag kanske vanskött dem. Får skärpa till mig till sommaren.
/Christina
Oj, va många sorter....och vilka fina bilder!
Helen i Piteå Zon 5
30-12-2007, 23:41
Så mååånga olika sorter ni har

enormt vackra bilder! Såg flera som jag själv skulle vilja ha... Tack för den titten!
kerstin z5-6
31-12-2007, 00:07
Så fiint .. åh .. jag måste ha mer clematis ! Hälsa maken !
dicentra
31-12-2007, 12:10
Tack för titten!!
Jösses vad mycket fina clematis ni har!
Min favorit blir nog Peppermint,otroligt tjusig.Sedan är jag lite förtjust i bägar clematis
ps Tack för tipset om filifjonkorna skall snart göra dom om mannen här hemma vill hjälpa till!! ds
Marita i Vasa
31-12-2007, 13:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-12-2007, 03:07)

Så fiint .. åh .. jag måste ha mer clematis ! Hälsa maken !
Tack för hälsningen! Han sänder en till dig också! Klart att du ska ha mera klematis!

Det ryms hur många som helst på liten yta och du har väl inte platsbrist. Handla massor i Estland! Alla är härdiga som Kivistik har!
Gott Nytt odlingsår alla trädgårdsvänner! Marita.
Marina i Hällekis
02-01-2008, 23:47
Vilka härliga bilder ni bjuder på!
Tack
En sån otrolig samling, ha begäret rinner till ordentligt!
Börjar inse att det kommer att bli dyrt att vara inne på Odla, sambon hotar med att sätta lösenord på datorn, så att jag inte kommer in.
Dyrast blir väl att köpa en tomt till så jag får plats med allt vackert som man får se och en ny grävhjälp, ifall nuvarande går i strejk!
Otroligt så många ni har!! Vilka favoriter jag fått nu ... Tack för titten
Jisses vad vackert! Jag vill också ha massor med clematis! Har en stackare bara... Blir påfyllning i vår! Tack för titten, vilken inspiration!
gunnelö
03-01-2008, 10:33
Fantastiskt bildgalleri! Den länken blir användbar.
Gunnelö
Jösses så många helt underbara Clematis, men hur får du plats med alla
ewa zon 3
03-01-2008, 12:32
Clematis Fascination
Sen undrar jag om Clematis heracleifolia. Växer den mer som en buske än en slingrande klematis?
Påminner lite om min Clematis tubulosa 'Cassandra', förutom färgen då, som hos mig blir en ca 1 m hög buske.
/Ewa
Marita i Vasa
03-01-2008, 19:15
Clematis heracleifolia är en buske. Klättrar inte. Plats för klematis finns det nästan alltid. De tar bara plats på höjden. Nu i vinter skall vi bygga flera klätterstöd och sätta ut till våren. Man behöver ju ha något att pyssla med vintertid också!
Marita.
Hej
Tackar så mycket för att jag fick titta på detta underbara klematisgalleri.
Vilken skatt! Alla ser så friska och härliga ut.
Måste nog inhandla lite klematis ( också) till våren.
Jag blir snurrig av allt vackert som man får titta på i olika album. Man vill ju ha ALLT.
Rissen
160kvm stort hus
04-01-2008, 11:52
WOW!!!!
Fast vilken tur ( otur?? ) att du inte har en webbutik. Då hade man blivit pank...
Fantastiska bilder och blommor!!!
Helt otroligt.
Siv i Bollnäs
04-01-2008, 12:47
Det var ju ett fantastiskt fint bildarkiv ni har åstadkommit! Frågan är: hur stor tomt har ni egentligen, som får plats med allt detta? Har ni andra växter också?
Jag ska passa på att fråga om en sak som har gnagt mig i flera år: hur gör man för att få "igång" en Klematis Heracleifolia??? Det är svårt få uppgifter om denna växt som jag inte ens har vetat hur den ser ut när den blommar, men nu fick jag ju se det! Jag köpte en liten planta för flera år sedan på en trädgårdsförenings plantförsäljning mest för att den hade så vackra blad. Den kallas ju också för blåklocksklematis och nu ser jag ju varför, när jag tittat på er bild! Den lilla plantan fryser ju ner varje år, och man förväntar sig att den ska växa till sig och bli större och blomma någon gång, men icke. Den ser precis likadan ut när den växt upp på sommaren. Större blir den inte och inte blommar den heller. Vad ska jag göra????
Marita i Vasa
04-01-2008, 20:21
Roligt att Ni gillar våra foton! Vi har nu satt in 8 album på picasa och mer kommer efter hand. Vi försöker göra en översikt av trädgårdsåret 2007. Via mitt medlemsinfo och "min hemsida" kommer man in till albumen.
Vår tomt är ca 3000 kvm och vi har ca 1200 olika perenner. Trädgården har byggts upp under 9 år och växer ännu. Försöker dock lämna en del av tomten som skogsmark och börjar snart inte kunna göra mera rabatter. Framsidan ger problem därför att allmän landsväg går alldeles förbi och det dammar rätt mycket sommartid. Egentliga trädgården har därför byggts upp bakom huset i skogsbacken.
Clematis heracleifolia försvinner helt vintertid och ska göra så. Du får försöka pyssla om den med gödsel och vattning samt ev. flytta den till en annan plats så kanske den växer bättre. Lycka till! Marita.
Ps. Här kommer en länk till albumen. Ds.
http://picasaweb.google.se/stenole9
Siv i Bollnäs
05-01-2008, 11:47
Tack, jag får försöka hålla ut! Kanske skulle jag flytta den till annan plats. Den står nu ganska nära en stor björk och förutom att den kanske suger för mycket näring och vatten så ger den mer och mer skugga ju längre den får växa (björken alltså). Det radikalaste vore ju att ta ner björken - det skulle nog flera växter må bra av!
Marita i Vasa
05-01-2008, 13:01
Björkar är verkligen blomrabatternas fiende nr 1. Vi ville också behålla lite björkar. De är ju träd som man förknippar med nordisk sommar och speciellt vårtid är de vackra med skir grönska. Vi har en björk som vi försökt hålla kvar . Efter försök med rotmatta, mycken hästgödsel varje år har vi nu efter mycken vånda tagit beslut att den ska bort i vinter. Att den skuggar ser vi inte som något problem för den ger ingen kompakt skugga. Många växter trivs bättre i lätt skugga än i full sol. Men björkens närings och vatten behov är det stora problemet. Vi hoppas därmed att ett gullregn och en japansklönn ska tacka med att snabbt växa till i storlek. Som det nu är så är det bara björken som växer utmärkt. Man får ideligen prioritera i trädgårdsodlingen. Naturlig växtlighet eller mödosamt odlad? Bägge har sitt skönhetsvärde. Marita.
maja zon 5
05-01-2008, 15:12
Tack för fina bilder på clematis. Är alla från Roogoja och Kivistik ?
Har du handlat direkt hos honom eller på plantmarknaden i Türi ?
Blev förtjust i clematis Peppermint, är den också därifrån ?
I vår trädgårdsförening har vi lagt en beställning nu till Kivistik , men på
beställningslistan finns det inte så många sorter med, oftast inte de man vill ha.
Ha en bra dag
Maja zon 5
Marita i Vasa
05-01-2008, 17:02
Många, ja kanske de flesta är från Kivistik. Endel köpta från marknaden i Turi men de flesta sända per post. Kivistik har mest egna eller pappans framtagna sorter, endast ett fåtal andra sorter. Kivistiksplantor som han sänder ut är små men har oftast fina rötter. De sänds barrotade och bör planteras i kruka först. Ofta kommer de så tidigt om våren att man måste ha dem inomhus ganska länge.
Sorten Peppermint finns inte hos Kivistik. Alla hans sorter har god vinterhärdighet. Peppermint klarar inte vår vinter, finsk zon 3, utan övervintrar i kruka i svalt inomhus.
Mvh Marita.
Oj! Wow! Gud, så vackert! Jag som bara har två Clematis och jag vet inte ens vad de heter! Blev absolut inspirerad, tusen tack för vackra bilder!

Tack för en underbar titt! Vad är knepet för att få det att blomma så?
Själv lyckas jag inte med de få Clematis jag haft. Kan det bero på min tunga lerjord tro?
Men skam den som ger sig. Du har möjligtvis inte några frön från Pepparmint eller vet var man får tag i en någonstans?
Mvh Åsero
Nybörjar-Linda
09-01-2008, 08:13
Åh, vilka underbara clematis! Nu önskar jag att jag hade större trädgård...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.