i växthuset. Ja i alla fall hur Physalisen ser ut...
[attachment=11042:Physalis...uviana_5.jpg]
Man kan redan börja ana den gula frukten på insidan. Mums
Ha, det där är väl inget, mina har nyss börjat ge mogna bär...
Tror de fått nån bromsgen eller nåt, konstigt är det iaf... Tidigare år har jag iaf fått äta i slutet av sommaren och en bra bit in på hösten. Konstiga plantor
Mina är sticklingar tagna i september! De har just börjat blomma som individer.
JA det är väl ungefär så det borde va. Mina är stuckna i juni tror jag, blommade i juli och börjat mogna först nu. Funderar på om det kan va den kalla sommaren som gjort det.
Men nu klipper jag nog snart ner dem och tar nya sticklingar får vi se hur det går nästa sommar.
Lisbeth zon2
01-01-2008, 20:46
Så roligt, jag fick köpa mina i affären.
skogstroll
04-01-2008, 10:49
Min planta ser bara ut som en rätt lessen buske men jag har ju kallväxthus förstås... är bra sugen på att fixa lite lyx i form av värmefläkt...
Hej
Jag tycker att de behöver extra ljus på den här tiden.
Lycka till
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
04-01-2008, 23:02
min physalis gav mogna frukter lite innan jul . hade den i sovrummet först , runt +20c +30c i mörker gav den mycket vatten . sedan satte jag den i ett växthus där den mådde prima i lite lägre temp dock har gett den mycket vatten än . dock har jag inte varit hemma nu på två veckor så den är kanske stendöd
min verkar vilja ha mycket vatten även under höst-vinter får dne inte det hänger den med bladen som ja nånting .
Ja mycke vatten vill de ha. Sen verkar de vara ganska nöjda med jämn temperatur och extra belysning. Sätter villigt blom och frukt, trots årstiden.
Jag har odlat Physalis vintertid i växthuset för tredje vintern nu. Tar helt enkelt nya sticklingar var tredje månad och får därmed ganska jämnt med skörd under hela året. Det är också lättare att handskas med de mindre plantorna, än de jättestora buskarna, som det ändå blir efter ett år.
Ja, jag har haft två i källaren i min "odlingskammare" och två uppe i ett fönster. De som stått i fönstret har fått ganska långa bleka skott, vissnat i topparna och krävt mängder med vatten. De två som står nere verkar trivas bra, har inte skjutit iväg som hemskt, är gröna och fina och har tom blommat där nere, trots att de stått en bit ifrån lysrören, så de verkar inte kräva mycket extraljus, men lite vill de nog ha.
Nu har jag klippt ner dem och tagit ett par sticklingar så får vi se vad det blir av dem.
MRLINDELL
14-01-2008, 19:12
Maria!
Hur stort är växthuset och hur är det isolerat, vad har du för värmare & belysning?
Här är det ibland skitkallt så att inget hjälper.
Växthuset är på 10 kvadrat (redan för lite) och består av 10mm kanalplast. Nu på vintern är det fodrat med 2 lager bubbelplast. Jag har 3 st 2x54W vanliga lysrörsramper och termostattimer med byggfläkt från Jula. Håller 10+ och har aldrig gått under +4, ens när det varit nere i -20 ute.
Tog några nya bilder idag.
[attachment=11699:Växthuset_08_01.jpg]
Detta är på en Dr Westerlund och min brugmansia sanguinea, som inte förstått att de ska vila nu...
[attachment=11700:Växthuset_08_01.1.jpg]
Här är ytterligare några pellisar som inte förstått sammanhanget...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.