Full version: Sorkelände
MariaS
Idag har jag fått ägna en del av dagen åt att fiska. Sorskrällena devil.gif har förmodligen gjort hål i dammduken i dammen. Ganska långt ner dessutom. På bara några dagar har vattennivån sjunkit 20cm (ca 3kubik) trots att det har regnat! rtfm.gif Så nu är det bara att tömma (20kubik) och leta help.gif efter hål.
Förb***ade sorkar. Varför finns de?
Marina i Hällekis
Vad tråkigt!
Hoppas att du klarar att rädda fiskarna!

men vad har de i dammen att göra?
de borde ha fått nog av vatten när de simmade en mil över viken.
Eller är det en tillfällighet att våra verkar vara borta? giggle.gif
MariaS
CITAT (Marina i Hällekis @ 01-01-2008, 09:59) *
Vad tråkigt!
Hoppas att du klarar att rädda fiskarna!

men vad har de i dammen att göra?
de borde ha fått nog av vatten när de simmade en mil över viken.
Eller är det en tillfällighet att våra verkar vara borta? giggle.gif

Jo tack, var de därifrån de kom...
Snigelhatare
Tror att det är sorken som gjort hål i dammduken här också. Har ett rejält sandlager under duken så det är ingen sten som skavt sönder. Har lagat hål tidigare men nu är det något som är långt nere som jag inte hittat ännu. Vad sjutton ska man göra åt dem? Har prövat lite olika grejer genom åren men det verkar inte finnas något som håller dem borta långvarigt. Jag vill så himla gärna ha min damm, men kanske blir tvungen att lägga igen den. Den är rejält stor nu, men det lär väl inte hjälpa att göra den mindre. Sorken försvinner ju inte för det. Ledsamt med tanke på så oändligt många timmar man lagt ner på den och så många tusen som den har kostat. Men mest av allt för att jag så himla gärna vill ha min damm.
Gunilla T
Hej,

det är vattensorken som gnagar hål på dammduken. Hålet brukar ofta sitta några dm under markytan. Det som kan hjälpa är att sätta hönsnät eller något liknande under dammduken som gör att vattensorken inte kan gnaga sig igenom.

Ett jättejobb förstås om man redan har en färdig damm.
MariaS
CITAT (Gunilla T @ 02-01-2008, 11:46) *
Hej,

det är vattensorken som gnagar hål på dammduken. Hålet brukar ofta sitta några dm under markytan. Det som kan hjälpa är att sätta hönsnät eller något liknande under dammduken som gör att vattensorken inte kan gnaga sig igenom.

Ett jättejobb förstås om man redan har en färdig damm.

blink.gif Jättejobb... jo jag tackar jag. Min damm är 7X4 meter på ytan och 1,1m djup! Men jag funderar på att spruta in fogskum om jag hittar hålet/hålen. Har märkt att det är något som sorken inte gett sig på ÄNNU...
Något beständigt mot sorken har jag inte hittat heller, de har en förmåga att flytta runt i trädgården bara. Nyplanterade växter skyddar jag annars genom att sätta vitlök och narcisser tillsammans med känsligare växter. Detta har i alla fall fungerat de sista tre åren. Men man kan ju inte heltäcksodla med dessa lökväxter. Det skulle se ut med 5000 kvadrat tomt! (fast snyggt på våren kanske...)
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, på somras jag var i Aleppo hos min syster som bor i by, hon sa till mig att de sprida starka papprika omkring trädgården och det funkar bra, de blir fri från sorkar.
Gott nytt år
H: BASSAM
Obs: jag tycker om du kan täcka damm golvet med Hönsnött, jag håller med kompis som har den här förslag.
Gott nytt år
H: Bassam

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon