|
Ann-Marie på Dal
30-07-2003, 21:43
[SIZE=1][COLOR=blue][FONT=Arial] Jag har nyss varit ute och inspekterat mitt köksland igen. För några dagar sedan hade rådjuren ätit upp min mangold, det gröna alltså. Idag har de gragit upp det lilla som finns kvar och några rötter låg kvar uppepå jorden. Visst kan man få spader!  . Men nu är det så att jag har mer läckerheter i kökslandet som de hittills inte rört men man vet ju aldrig, dill, persilja sallad rädisor, västeråsgurka och squash. Sedan finns ju lök och potatis men det har de aldrig brytt sig om tidigare. Är det nån som har erfarenhet av vad de äter eller inte äter. Har lagt växtväv över det nysådda för att skydda något och skall ta bärnätet och lägga över resten om det nu gör nån nytta. Försöka duger. Nog för jag tycker att rådjuren är fina men det finns gott om mat på gärdet 10 meter bort..... Hälsar en uppgiven Ann-Marie
Eva i Skåne
30-07-2003, 22:41
CITAT (Ann-Marie på Dal @ 30-07-2003, 22:43) Nog för jag tycker att rådjuren är fina men det finns gott om mat på gärdet 10 meter bort.....
Hälsar en uppgiven Ann-Marie Och det är gott med rådjur.......
Betti Bo
30-07-2003, 22:44
Jag har egentligen inte någon erfarenhet av rådjur, här kommer dom inte in. Men jag har getter, dom äter ju nästan vadsom helst i en trädgård men inte gurka, squash eller pumpa. Dom kan ta en smaktugga men lämnar det sedan. Dom äter inga lökväxter (förutom tulpaner förstås!!) och matlök är väldigt starkt så det blir dom alldeles säkert dåliga av. Potatisen är inget man drar upp med blasten så även den får nog vara i fred. Persiljan tror jag inte dom vill äta men salladen borde vara mumsigt.
Fialotta
31-07-2003, 05:48
Hej! Det kan va harar som äter oxå...jag har både rådjur o harar på besök på natten...jag har inhängnat potatislandet just därför med hönsnät... finns bild i mitt album Du vet ...det går inte att lita på dessa djur...ibland äter dom bara vissa sorter och ibland äter dom allt
Ann-Christin Lindberg zon II
31-07-2003, 09:47
"Mina" rådjur äter inte gurka, squash eller pumpa. Inte dill, persilja, lök eller rädisor heller. Men jag brukar ha fågelnät över rödbetor, morötter, spenat och palsternacka, och det har hjälpt hittills. Skulle man glömma lägga över det, räcker det med en natt eller så, så har de varit där och kalasat. Det är lite jobbigt, men man lär så länge man lever. Sedan är det så med rådisar, att de rätt som det är kan byta smak, och sätta igång och äta sådant de aldrig annars har varit intresserade av. Bra ändå att det finns saker de inte käkar...
<wimleh
31-07-2003, 20:10
 Dessa odjur (vackra) äter allt! Om inte annat så kan dem nafsa här och där. I år har de även ätit på tomatplantorna Du skulle se hur det ser ut på vår tomt på kvällarna.Rena rama belägringen med framdragna trädgårdsmöbler och fiberdukar. Men vad gör man ? Man är glad om man får något kvar. Odlarkompis
Ann-Marie på Dal
01-08-2003, 12:03
Hej Skönt i allolycka stt det finns fler som har samma problem. Nu kan jag upplysa om att de äter persilja också. Min mor hade besök häromnatten och de lämnar så vackra klövspår efter sig få det är ingen tvekan vad det är för sorts djur.
Hälsar Ann-Marie
Ann-Christin Lindberg zon II
01-08-2003, 21:37
Hos mej brukar persiljan klara sig ända tills höstkylan börjar komma. Men, man vet ju aldrig...  I morgon kan det vara för sent... De brukar vara så fräcka att de kliver uppför entrétrappan (fem steg) och äter upp penséerna som står längst inne vid väggen i en kruka! Igår hade dock en av husets kissar busat med en räv, så katten luktade (osade) räv som bara den - kanske kan det skrämma bort rådisarna....
Kerstin
03-08-2003, 21:42
Numera odlar jag i ett område med elstängsel men tidigare fick jag skydda mina odlingar mot odjuren. Mangold, rödbetor och sallad var absolut godast, sockerärtor kunde också gå an och så var det delikatesserna i blomsterrabatten som rosenknoppar och flox. Att stänga in med bärnät var krångligt, men det fungerade faktiskt bra med bitar av plastspaljenät som jag vek på mitten och satte över grönsaksraderna. Med två bambupinnar nerstuckna genom var nätbit hade rådjuren svårt att komma åt salladen medan jag enkelt lyfte av nätet när jag skulle skörda.
malinkamalej
04-08-2003, 22:16
CITAT (Kerstin @ 03-08-2003, 22:42) Mangold, Jäpp. I går morse var varenda mangoldplanta avbiten två centimeter ovan jordytan. Runar! Var är du? Malin
Ann-Marie på Dal
06-08-2003, 21:40
Jag intalar mej att det nog inte är så gott och nyttigt med mangold som man tror..... Alltid kan man försöka trösta sej på nåt sätt...
annaviktoria
10-08-2003, 07:41
De har smakat på i stort sett allt jag har satt i år... Tomat, småblommor, buskar från frö... Fast det kan ju vara haren, förstås. Men de fina små klövmärkena finns ju överallt Skyddsjakt, någon?
Susanna
12-08-2003, 20:22
CITAT (maudan @ 31-07-2003, 06:48) [color=purple]Hej! Det kan va harar som äter oxå...jag har både rådjur o harar på besök på natten...jag har inhängnat potatislandet just därför med hönsnät... Råkor är också bra på att äta!!! Förra året tog de all min potatis. De grävde sig in och flög sedan iväg med varsin potatis i näbben.....tog en på bar gärning en gång. I år har jag skyddat med hönsnät. Visst är det alltid en ständig strid i trädgården? Vem ska få skörden, vi eller djuren....?!
Jag frågade precis i köksträdgårsforumet om någon hade en lista över vad rådjur äter/inte äter och användaren Cilla postade en rätt bra lista, om ni är intresserade.
Själv har jag råkat ut för att rådjuren ätit rosor (såklart), björnbärsbuske (mest gröna delar tror jag), smultron- och jordgubbsplantor, mm medan de inte varit på rabarber, timjan, dragon (de har nafsat lite men inte mer), kaprifol. Persiljan har klarat sig rätt bra också, tror jag.
Landet ligger på en ö i skärgården och det är massor med rådjur på ön, väldigt tama dessutom. De rör sig inte ur fläcken förrän man kommer närmare än 10 meter. Egentligen borde man göra ett experiment och sätta ut växter i krukor och se vilka som klarar sig ett dygn. Fast då går det åt mycket växter...
/Ragnar
malinkamalej
20-08-2003, 20:55
CITAT (ragnar @ 20-08-2003, 10:30) Landet ligger på en ö i skärgården och det är massor med rådjur på ön, väldigt tama dessutom. De rör sig inte ur fläcken förrän man kommer närmare än 10 meter. 10 meter? Hm, jag har stått tre meter ifrån, hoppat, flaxat med armarna och skrikit. Då flyttade de ett par skutt längre bort, och fortsatte lugnt att beta (krokus, var det då) Morr! Malin
Bettson
21-08-2003, 08:50
Normalt så är faktiskt rådjur en smula skygga. Lantbrukare brukar sätta upp fågelskrämmor ett par dygn innan de skall skörda höet så att de inta skall skada några kid i daglegor. Om rådjuren är så här tama skulle jag börja med att ta reda på vem i ´hela friden som tämjer dom, dvs matar de här vackra djuren. Matning av rådjur tycker jag att man skall överlåta till jägare. Har sett allt för många exempel på folk som matat rådjuren i trädgårdarna och när de sedan kommer på att de får skador så kör de sin överblivna frukt ut i skogen och känner sig nöjda over sin insats som djurvänner. Vad de ofta inte tänker på är att de lagt äpplen mm på fel plats i förhållanden till djurens tillhåll. Rådjuren behöver kanske passera en trafikerad väg för att komma till maten. När höstmörkret faller inträffar ofelbart många trafikolyckor alldeles i onödan. Man riskerar personskador, skadade bilar, samt inte minst riskerar man att orsaka rådjuren ett enormt lidande eftersom de inte alltid dör i kollisionen. Min man och jag har under ganska många år tvingats ut i eftersöksjakt på trafikskadade rådjur mellan 20-30 st per år på en sträcka av ca 4 km. Kolla om era grannar matar rådjuren är mitt grundtips.
Ingrid på Västkusten
21-08-2003, 10:07
Bästa hade varit om de hade skjutist - de är så tama och det är mkt traffik i närheten. Tyvärr så blir de inte inne i djup-skogen .
Värst är det med kiden tycker jag. Mammorna lär dme ju att äta i trädgården och vem som har de smaskiga rosorna etc etc. Och också vad de kan äta ........ åsså går de i trappor och klättrar i berg och hoppar HÖGT!
Hälsar Ingrid med elstänglet.
CITAT (malinkamalej @ 20-08-2003, 21:55) 10 meter? Hm, jag har stått tre meter ifrån, hoppat, flaxat med armarna och skrikit. Då flyttade de ett par skutt längre bort, och fortsatte lugnt att beta (krokus, var det då)
Morr!
Malin Jag skulle vilja hyra ett lodjur ett par månader! Visste ni att ett lodjur tar ca 50 rådjur om året, dvs ett i veckan  (fast det kanske finns risk för att någons katt eller hund stryker med också, förstås...) /Ragnar
Ann-Marie på Dal
02-09-2003, 21:28
CITAT (ragnar @ 22-08-2003, 11:56) Jag skulle vilja hyra ett lodjur ett par månader! Visste ni att ett lodjur tar ca 50 rådjur om året, dvs ett i veckan  (fast det kanske finns risk för att någons katt eller hund stryker med också, förstås...) Be inte om lodjur om du vill ha nåt levande kvar..... Vi har haft lodjur som tog sig in till kaninerna i väl inhägnde vinterburar och åt upp de stackarna. Även katterna i grannskapet minskade betydligt i antal. Tackoch lov har vi inte haft besök de senaste åren. Då har jag nog hellre rådjuren...tror jag
Tänk om rådjuren kunde äta allt det som växer i min grusgång, den är full med mumsiga saker, men det verkar de tyvärr inte tycka alls...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|