Full version: Nyårslöften
Ralf
Ska ni avge några nyårslöften?? Själv skall jag avge två stycken nyårslöften.
Jag lovar att inte banta.
Jag lovar att ej se på någon Lars Norén pjäs.
Lilla Birka
Nej
Eva i Skåne
Här avges inte heller några nyårslöften.

Var kommer den seden ifrån egentligen? Nån som vet?
Anma
Nej, inte i år.
Vet inte var seden kommer ifrån.
vindspel
Det blir väl samma löfte som man kan ha varje dag.......att vara så bra medmänniska som möjligt.

Att lova att man ska sluta röka, banta etc är knappast en möjlighet. Skåla in det nya året och vad tar man fram då...jo, en cigg.........
Det löftet får man ta en annan dag.

vad det kommer ifrån.....kan väl vara så att man ser det som en ny start.
råse-marie
Jag lovar att inte ge något nyårslöfte flirting.gif
Gossen Ruda
CITAT (råse-marie @ 31-12-2007, 07:38) *

Du hann före, så fort jag såg rubriken visste jag vad jag skulle skriva. laugh.gif
Ciczi
Jag ska ge mig själv ett löfte men det tänker jag inte avslöja... det tar vi till sommaren när jag vet om jag lyckades.

Ciczi
Lillja
Nej inga nyårslöften, men däremot brukar jag tänka på
hur året har varit o tänka på hur bra man har det få
vara frisk jobb barn gulliga barnbarn massor av intressen
för när man ser hur det är ute i världen så blir man ju
ledsen för många lider svårt av krig o fattigdom.
Anma

Detta är mitt stående nyårslöfte, tänkte strunta i den också iår... flirting.gif
Marina i Hällekis
CITAT (Eva i Skåne @ 31-12-2007, 00:53) *
Här avges inte heller några nyårslöften.

Var kommer den seden ifrån egentligen? Nån som vet?

Nyårslöfte är en ganska ny tradition, finns ingen forskning om varför den upp kommit men äldsta noteringen, hos Svenska akademin är från 1965.

Förr i tiden var nyåret den tid då man önskade sig något inför det kommande året och försökte sia om framtiden. Man var uppmärksam på varsel av allehanda slag och på nyårsnatten kunde man också få se så kallade årsgångare som besökte kyrkogårdar, gärden och andra viktiga platser för att få en vision av hur året skulle bli.

Efter att ha röjt ut massa onödigt brôte från garderober, källare och skänkt bort (tog hela hösten att rensa)
Så är mitt nyårslöfte att inte spara "bra att ha saker" och skänka saker oftare och inte handla onödiga saker.

MariaS

detta nyårslöfte gav jag för 18 år sedan, och jag håller det fortfarande giggle.gif
Bettis
Brukar alldrig ge nyårslöften, men i år ska jag ta mig 17 ge ett (säger inte vad giggle.gif )
skogstroll
jag lovar att odla minst 5 nya sorters tomater i växthuset giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon