emil
Hej !

Jag har haft min cycas revoluta i ca 5år nu ?!
Plötsligt för ca 1 månad sen började det att växa ut en grej och har bara fortsatt sedan dess.
Vad är det egentligen som är på gång? Hur sköter jag den bäst när den är i detta "tillståndet" ?

Mvh / Emil

[attachment=11068:pict2173pj7.jpg]
[attachment=11069:pict2178ur2.jpg]
Alexander-VG-zon3
den kottepalmen har ljusbrist . den trivs i väst-söder fönster , gärna ute om så går där den bildar fler blad och bättre blad . mian brukar göra sådär vartannat år och då kommer sådär en 5-10blad .

din har fått ett nytt blad . som har sträckt sig VÄLDIGGGGGT mycket till ljuset . och nu vid denna tid ännu sämre ljuse .

sköt den som vanligt och sätt den ljusare ev extra ljuse . om du kan och vill sätta gärna ut den ute när det är runt +15c sätt den då i skuggan först så att den inte bränns och ta sen in den innan frosten .
emil
CITAT (flaxss @ 31-12-2007, 01:22) *
den kottepalmen har ljusbrist . den trivs i väst-söder fönster , gärna ute om så går där den bildar fler blad och bättre blad . mian brukar göra sådär vartannat år och då kommer sådär en 5-10blad .

din har fått ett nytt blad . som har sträckt sig VÄLDIGGGGGT mycket till ljuset . och nu vid denna tid ännu sämre ljuse .

sköt den som vanligt och sätt den ljusare ev extra ljuse . om du kan och vill sätta gärna ut den ute när det är runt +15c sätt den då i skuggan först så att den inte bränns och ta sen in den innan frosten .

Är det verkligen normalt att den växer så himla högt?
Kommer det att växa ut likadana blad som är längst ner på den här nya grejjen som växt ut?!

Rätt spännande detta =)
Alexander-VG-zon3
CITAT (emil @ 31-12-2007, 01:28) *
Är det verkligen normalt att den växer så himla högt?
Kommer det att växa ut likadana blad som är längst ner på den här nya grejjen som växt ut?!

Rätt spännande detta =)

skrev att den lider av ljusbrist därav växer den långa blad mot ljuset . annars min som står i sol får normala blad .

så dels det är normalt för den att bilda nya blad , men det är inte normalt för den att bilda så långa blad om den står ljust. men dels är det normalt för den att bilda långa blad för att få ljuse . så det är både ock . plus för mycket vatten och näring kan även ge långa blad . om du har gett den det ?

nej ,, hela den långa ''grejjen'' kommer utvecklas till ett fjäderblad .

för att få den att bilda korta ''normala'' blad behöver du sätta den ljust och ge den svag näring från feb till aug om du har den inne . och låt den torka upp sen vattna den och under vintern sätts den helst torrt och svalt runt +10c +5c annars inne i vanlig rums temp .
dock bildar den fler blad om den får vila på vintern eller vara ute under den varma årstiden .

Lady Hamilton
Du har haft din planta i 5 år, då bör du vet hur det ser ut när nya blad bildas. Och en så pass långt borde inte inte ett blad hinna växa bara på 1 mån, har något ändrats i din plantas ljus förhållande? g.gif i så fall kan det vara ett nytt blad, men jag är inte helt säker att det är det. I vilket fall kommer det att bli spännande att se vad det resulterar i yes.gif

Jag har också en Cykas Revoluta men har den aldrig ute "Cycas" är en väldigt långsam växande växt. Nya blad kan ta upp till 2 år på sig att nybildas och mina får ca 2-3 nya blad varje år men så har jag den väldigt ljust placerad också.

emil
Jag flyttade hemifrån för snart ett halvårsedan och det är då jag har kunnat studera den smile.gif
När jag bodde hemma stog den inte ens i mitt egna rum så jag har tyvärr haft väldigt dålig koll på den.

// Emil
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 31-12-2007, 14:20) *
Du har haft din planta i 5 år, då bör du vet hur det ser ut när nya blad bildas. Och en så pass långt borde inte inte ett blad hinna växa bara på 1 mån, har något ändrats i din plantas ljus förhållande? g.gif i så fall kan det vara ett nytt blad, men jag är inte helt säker att det är det. I vilket fall kommer det att bli spännande att se vad det resulterar i yes.gif

Jag har också en Cykas Revoluta men har den aldrig ute "Cycas" är en väldigt långsam växande växt. Nya blad kan ta upp till 2 år på sig att nybildas och mina får ca 2-3 nya blad varje år men så har jag den väldigt ljust placerad också.

det ÄR ETT nytt blad , annars är det allvarligt fel på den . för den bildar inte kottar/blommor hos oss .

prova sätt den ute den mor toppen av det . det är där dom trivs bäst . om man bara undviker frost . som jag skrev innan så får mina nya blad varje sommar och då en sådär 5-10 nya . vem orka vänta 1-2år på att den ska bilda 1-4 blad .

så det Emils lider av är ljusbrist och eller för mycket näring och vatten . kanske båda sakerna vilket ger väldigt långa långa långa blad .
emil
Är absolut inte omöjligt att jag vattnat den för mycket det sista..... vad jag förstår så ska man vattna och sen låta den torka helt innan man vattnar igen.

När det blir lite varmare väder så ska jag försöka ställa ut den på min balkong!

Återkommer med rapport om/när det händer något nytt !
Alexander-VG-zon3
CITAT (emil @ 31-12-2007, 17:09) *
Är absolut inte omöjligt att jag vattnat den för mycket det sista..... vad jag förstår så ska man vattna och sen låta den torka helt innan man vattnar igen.

När det blir lite varmare väder så ska jag försöka ställa ut den på min balkong!

Återkommer med rapport om/när det händer något nytt !

akta den för solen bara ,, skugga den första tiden och sen vänj den vid solen . sätt ut dne när det är runt +15c och ta in vid frost och sne tar du in dne inna det blir frö kallt dvs utsätt den inte för frost .
emil
Det har inte gått så bra med min palm, de små sakerna som växt ut har börjat krulla sig...den mår helt enkelt inte bra.
De gamla bladen börjar bli gula också....

Hur räddar jag min palm? Kan jag klippa av det nya bladet ?
Fågelvägen
Hej Emil! Tålamod, misströsta inte! Det nya bladet är ett livstecken! yahoo.gif

När jag köpte min kottepalm för ca 10 år sedan sa dom att den normalt gör ett blad i året. Vi flyttade och kottepalmen följde förstås med, rätt stor och besvärlig var den... Vårt hus byggdes om. När palmen var tillfälligt inhyst utan särskild vård i flera månader krullade alla blad ihop sig. Sophögen verkade lämplig som nästa station för den.
Förstås tyckte jag synd om den, klippte av alla bladen utom ett som såg en smula grönt ut. Jag vattnade den och gav den flytande växtnäring, men planterade inte om den. Plötsligt gjorde den 4-5 blad på en gång. De såg först just så pinniga ut som på din planta. Och sedan hade den en paus på 2-3 år, men dens vackra regelbundna blad ser friska ut och skuggorna av dem är väldigt dekorativa. Hos oss står den soligt, fast en bit in i rummet.
Alexander-VG-zon3
CITAT (emil @ 22-02-2008, 18:54) *
Det har inte gått så bra med min palm, de små sakerna som växt ut har börjat krulla sig...den mår helt enkelt inte bra.
De gamla bladen börjar bli gula också....

Hur räddar jag min palm? Kan jag klippa av det nya bladet ?

det är ingen palm ,, det nya bladet gör så när den utvecklas alltså krullar ut sig ,, klipp inget som är grönt .

hur har du skött den ??

sätt ljust och vattna den när det behövs men låt den torka ut lätt imellan gångerna . ge den ev svag näring .

sätt ut den om du kan , och akta den för solen i början .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon