Full version: Allergiäpplen
Värsjö
Yngsta dottern är allergisk mot äppel. I höstas upptäckte vi att hon kan äta skalade Pink Lady. Hon älskar dem verkligen men jag skulle vilja veta om det finns några sorter som kan odlas i Sverige och som tolereras av allergiker? Görel Kristina Näslund skriver att sorter som Cox Pomona, Filippa, Gloster, Maglemer, Melon, Mutsu, Risäter, Spartan, Särsö, Transparente Blanche och Wealth tåls av många allergiker. Jag skulle vilja veta vad er erfarenhet av dessa och andra sorter är? Allergier är ju rätt individuella.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta av dessa du rabblar upp tål inte farsan men han tål Gloster som han även tycker är goda. Ica brukar ibland ha Gloster här men iår har det varit lite magert men det var ju dåliga skördar i Skåne. Gloster är ett zon 1 äpple. Farsan är björkpollenallergiker och i många äpplen finns allergener som påminner om dem som allergiker reagerar hos när det gäller björk. Gloster har mycket lite av dessa allergener, hos många äppelsorter sitter allergenerna i skalet och man kan klara av att äta äpplet ifall man skalar frukten MEN det har visat sig hos många av dessa sorter att allergenerna sprider sig till fruktköttet under lagringen och äpplena i butik kommer inte direkt från träden utan de har legat i lager.

Det har tagits fram en sort som heter Algott som ska ha lika låga halter av allergenet som Gloster, men sorten har inte släppts ut på marknaden ännu sorten passar bäst för hemodling och man håller nog på och kollar härdigheten just nu.
Anne Sofie
Vi har ett Gravensteiner-träd, i zon 3-4. Tidigare ägaren påståd att familjens allergiska dotter kunde klara denna sort, och endast den.
Äppelgenbanken i Julita har äppeldagar varje höst så man får prova vilka sorter man vill. Några säljs också. Om din dotter inte blir allför sjuk av att pröva, så kanske det kan vara en möjlighet att ta reda på vad hon klarar.
Dessbättre blir ofta allergier lindrigare med åren - även om det kan gå många år. Under massor av år kunde jag inte äta äpplen - knappt någon annan frukt än bananer, suck - men så småningom klarade jag skalade, giftfria äpplen om jag tog allergimedicin först, och med åren klarar jag mer och mer. Dock har jag fortfarande problem med besprutade äpplen.
Värsjö
Vi bor i zon 3 så Gloster faller som alternativ. Jag får låta henne testa ett Gravensteiner och se vad hon tycker. Algot får jag hålla ögonen öppna efter.
björnen
Gloster kan visst funka i zon 3 om du spaljerar eller sätter den i skyddat söderläge i vettig väldränerad jord.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon