Full version: röd klockbuske
maja zon 5
Hej och Gott Nytt År på er alla.
Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av
Enkianthus campanulatus , ( klockbuske )
Kan den möjligtvis gå här i Bollnäs zon 5 ?
Tacksam för svar
Maja zon 5
kerstin z5-6
kan och kan -jag kan säga så mycket att i min z5 stendog den efter ett år ..
maja zon 5
Tack för svar Kerstin
Tänkte skicka efter frön från Konnässörsklubben , men det är väl kanske ingen idé.
Visserligen bor jag ju lite längre söderut men du har väl förhoppningsvis ett snötäcke
som vi tyvärr inte har alla vintrar.
Maja zon 5
kerstin z5-6
Jag tycker def du ska testa -frö är en minimal kostnad och -test är bra för alla .
kanske var det läget , jorden -eller annat som ledde till mitt misslyckande
smile.gif
Henrik_
Håller med, det är klart värt att prova, har sett välmående exemplar i åtminstone zon 4.
maja zon 5
Tack för svar ! thanks.gif
Testar både den vita och röda klockbusken, som du skriver Kerstin, så kan det ju bero på jordmån och läge.
Har möjlighet att sätta den både väldränerad och skyddat.
Så nu är beställningen till Konnässörsklubben gjord, det blev en hel del, trots att man tror att att ska begränsa sina inköp varje år.
Beställde inget från STA den här gången, tycker att det varit väldigt ojämnt med grobarheten därifrån. Undrar om det är flera som upplevt samma sak ?
(Undantag: de fröer som kommer från Helén och Kerstin förstås.)
Maja zon 5
Valbo
Hej Ang. STA-fröernas grobarhet är de alldeles lagom....vissa år är det tur att inte alla sådderna gå till, har liksom oftast överskattat mina rabattytor....jag är jättenöjd med priset också som gör att man vågar prova om och om igen. Förra årets misslyckade sådder hälls ut på samma plats varje år ifallomatt..
God fortsättning på det nya året från Marianne
Ps. var i källaren idag och satt lite frön..
kerstin z5-6
I år blir det nog inget fr Sta -jag är även lite besviken på dels de små portionerna och dels grobaheten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon