Hej

Jag har gått och blivit hopplöst förtjust i röda bönor och skulle vilja odla dem nästa sommar. Har försökt titta efter i olika kataloger men tycker inte jag hittar någon riktigt bra sort. Inte råkar någon ha något förslag på någon sort eller erfarenhet av röda bönor?
Häls.
Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
31-12-2007, 12:48
Antar att du menar de röda kidneybönorna, jag tror inte jag sett kidneybönor hos svenska fröfirmor men du kan ju köpa okokta kidneybönor i matbutiken och så utomhus när marken har en temp på runt +15C, och se hur de funkar i svenskt klimat. Annars tror jag att jag har sett just kidneybönor hos den franska fröfirman Graines Beaumaux.
Efter vad jag förstått så funkar inte kidneybönsodling så bra i sverige de år då vi inte har en riktigt lång och varm sommar, kanske därför man inte hittar den hos fröfirmorna.
Var rädd för det
Kanske skulle prova med de okokta, man vet ju aldrig
har inte tänkt på att försöka det när jag rivit mitt hår medan jag febrilt sökt i katalogerna...
Johanna
Preussen
01-01-2008, 10:08
jag har odlat kidneybönor i zon1. utsädet köpte jag i matbutiken. skörden blev stor men vikten på bönorna blev inte som de man köper i butik.
Bor längre norrut men får väl försöka driva upp dem inomhus och sätta i växthuset sen...
värt ett försök
Preussen
02-01-2008, 09:57
visst är röda bönor gott men frågan är om det är värt mödan. visst ska man ta vara på odlarglädjen men när resultatet blir sämre än det du kan köpa i affären så finns det andra bönor att odla, särskilt de som kan vara en fröjd för ögat när det växer.
Det finns ju annars väldigt många andra bönor som hinner utvecklas bättre i svenskt klimat. Och många av dem kan man ju inte ens köpa i mataffärerna.
Vet ni nå sorter som är värda att prova?
(Har inte odlat bönor tidigare och har inte smakat på andra än röda

)
Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2008, 12:33
Jag odlar främst bönor där man skördar baljan innan själva fröet svällt, för de smakar bara gott när de är riktigt färska och krispiga de där sladdriga sakerna i plastförpackningar i butiken smakar inte lika som de man skördar från plantan och tillagar direkt i köket, så det är bara på sommaren man kan äta denna delikatess.
Och dessa typer av bönor finns i många olika färger, tyvärr blir de purpurfärgade gröna när man kokar dem.

Vill du ha själva fröerna + även skörda baljor så brukar borlottibönor funka bra de har goda baljor + om man låter baljorna sitta kvar får man goda fina frön + utseendet på både balja och fröer är vackert.
Runåbergs har sorten Borlotto lingua di fuoco nano med en utvecklingstid på ca 55 dagar så den är hyfsat snabb + det är en buskvariant så den blir inte så hög.
Runåbergs har tyvärr inga bilder på hemsidan men Graines beaumaux har bild på baljor och frön
http://www.graines-baumaux.fr/detailprodui...numproduit=1351
Susanna
02-01-2008, 13:03
Fullt utvecklade bondbönor och rosenbönor tycker jag är smaskens!
Preussen
03-01-2008, 10:54
sockerärtor och gröna bönor är ju alltid gott. bondbönor som sagt var slår jag ett slag för jag med.
Jag var på försöksstationen på Öland i september. De hade odlat ungerska röda bönor (förutom vanliga svenska bruna, gotländska spräckliga m.m.) Jag vet inte vilka odlingskrav bönan hade, men om du är intresserad går det säkert att ringa. Försöksstationen ägs av lantbruksuniversitetet och heter Torslunda försöksstation.
Tack för alla svar
Tror jag provar med rosenböna och bondböna i år...
(Hittade en bondböna med röda bönor...

blir väl bra)
Ha de bra
Johanna
Fågelvägen
21-01-2008, 19:58
Såna inspirerande bön-tips! Skulle gärna odla många av dem, men ingen av er nämnde RÅDJUREN. De kanske också tycker om bönor? Här lämnar de bara vitlöken i fred. Så det blir väldigt mycket vitlök. Som är så gott till just bönor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.