På sommarstället där jag är nu, har jag en öppen spis att elda i. Men så fort det blåser friskt (vilket det ju ofta gör på en ö) ryker det in så att jag måste sluta elda för att stå ut. Skorstenen är av tegel, klädd med plåt ovanför taket. Jag är verkligen ingen särskilt händig typ, men har hört tyktas att man skulle kunna lägga till ett högre rör som sticker upp ur skorstenen, och på så vis bli av med krånglet.
Erfarenheter någon?
mvh Eklo
Om jag vore som du, skulle jag kontakta en sotare som provtrycker skorstenen. De kan ge både hjälp och råd i denna typ av fall. Det kan finnas MÅNGA anledningar till varför det ryker in.
Lycka till
Det har du rätt i, men sotarn kollade och fejade i somras, hade det varit något fel tror och hoppas jag att han hade upptäckt det då. Jag tror faktiskt bara det handlar om att pipan är för kort när det blåser hårt, huset ligger nära ett berg och i kuling från syd och ost (vintervindarna) snurrar blåsten antaglingen runt på grund av berget, och trycker ner röken. I dag blåser det inte, och går fint att elda utan att det ryker in det minsta. Men tyvärr är det ju när det blåser det blir extra kallt och särskilt skönt att elda...
Då är det som du själv föreslår, läge på att höja pipan. Det finns två alternativ till: att sätta en utsugsrökfläkt, sotarn vet. Alt2: att montera en typ av vindflöjel, som är tät i vindriktningen och öppen åt andra hållet, här är det en plåtslagare som är kunnigast i ämnet. Skulle tro att utsugsfläkten blir det billigaste alternativet.
Å vad bra - det hade jag ingen aning om. Ska ringa sotaren och höra om detta. Tusen tack Maria S!
Eklo
gammelnalle
30-01-2008, 10:34
MariaS har säkert rätt (Hon brukar ha det!!!

)
men jag tycker ändå att du skall prova följande:
Försök att hitta ett "spirorör" på skroten- diameter som rökgången (du kanske har flera kanaler på skorstenen) 125mm är den vanligaste. Förläng din skorsten med vad du själv tror - 1meter eller så . Försök att få tätt mellan skorsten och spirorör.
Se om detta hjälper. Prova med olika längder.
När (OM ) du hittat en bra längd kan du ta ett snack med sotaren och plåtslagaren.
OBS att spiroröret inte är avsett för permanenteldning utan bara för att få rätt mått.
b
Många tack för tipset, gammelnalle, ska försöka med detta.
mvh Eklo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.