Jag håller på att gräva upp nya land på naturtomten. I ena änden har 3-4 riktigt tjockstammade gamla vilda kaprifoler härjat fritt i decennier, men nu skulle jag behöva fixa lite runt dem vilket innebär ständiga brottningsmatcher med grenvirrvarret. Kan man beskära vilda kaprifoler på samma sätt som odlade tror ni, och tror ni då att det kan gynna blomsättningen? Jag vill ju inte bli av med dem, förstås. Och rötterna, några av dem riskerar kanske att nosa sig in i nya landen - kapar jag bara och hoppas på det bästa tro?
tacksam för tips och erfarenheter
Eklo
Spara de mindre skotten, eller ta sticklingar. De har snart vuxit till sig igen.
Tack för snabbt svar, inget att tveka på alltså, bara klippa till. Bra.
Eklo
Jag skulle inte säga att beskärning ökar blomningen, beskär kaprifol gör man oftast för att få grönska och blom på lägre nivå.
Vill man stimulera dem att skjuta fart igen beskär man på vårvintern. Man kan också göra avläggare.
Men "reda ut" en kaprifol går knappast. De växer burrigt och slingrar sig i varandra för att få stöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.