Full version: Nytt trädgårdsland
angetu
Jag har just köpt en kolonistuga med liten tomt till. Tomten består av gammal gräsmatta, gammal spireahäck och gammal hallonhäck. Ingen har använt stugan på flera år och man har pliktskyldigast klippt gräset. Nu planerar jag att anlägga ett trädgårdsland. Min fråga är då om jag kan gräva och vända ner gräsmattan och komplettera med matjord eller måste man ta bort ett lager av gräsmattan och lägga dit ny jord?
Det skall bli så roligt att "börja om från början" på min nya tomt!
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå bra att bara vända på gräsmattan och lägga på en 10-20cm jord och plantera och så i det, grästorven blir bra gödning under sommaren då den bryts ner. Odla främst grönsaker som ger skörd ovan jord typ, squash, mangold, bönor, ärtor, kål, sallad. När man omvandlar en yta som varit gräsmatta till grönsaksland så brukar man ha problem med knäpparlarver de första åren och de gnager gångar i främst underjordiska grönsaker som morot, lök, potatis och en potatis med en massa gångar i är inte så mycket att skörda.
Lotta22
Ett mycket effektivt sätt att odla utan bra jord är att odla med grönmassa. Läs artikeln om grönmassa på www.naturochtradgard.se/artiklar.html så får du veta allt du behöver. Lycka till!
angetu
Tack för svaren! Jag är inte helt fel ute i mina tankegångar. Skall nu fördjupa mej i artikeln som du föreslog!
160kvm stort hus
Hej!
Får jag hoppa in och "kapa" tråden lite??

Jag tänkte gräva ett grönsaksland i min gräsmatta.

Har grävt lite och den består av tunt lager gräs m jord och sen.. fyllnadsmassa som består av sten och sand.

Om jag gräver bort all grässvål och all jord. Sen fyller på med trädgårdsjord. Kommer jag då fortfarande ha problem med knäpplarver??

Mvh G
Åsa, mälardalen zon 2
Ja du kommer ha problem med knäpparlarver ändå man får alltid det de 2-3 första åren då man bryter bort gräsmattan, man tar ju bort deras livsmiljö och då får de livnära sig bland det som planteras och det tar några år för knäpparlarven att bli vuxen.
160kvm stort hus
Tack för svar!

Men gäller det även om man tar bort all grässvål och jord under?

( fasiken...jag som vill ha potatis och morötter i mitt nya land... )

Eleena
I mitt nygrävda land tog knäpparlarverna mest rödbetor, inte så mycket morötterna. Rödbetorna gick också hem hos rådjuren...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon