Själv odlar jag i plasthink ca 10 liter av ljusare färger (vanlig jord), svarta hinkar ska kunna bli lite för varma för hallon. Mina flyttas runt under sommaren och under vintern ställer jag bara in dem i kallväxthus. En annan metod att skydda under vintern är att lägga ner krukorna utomhus och slänga på löv, ris mm.
Titta på Herberts Hallons hemsida där hittar du också hinkodling av hallon. Klicka på bilder så hittar du några bilder på hinkodling ex. bilden på de uppbundna mormorshallonen de sitter i hink kan man se.
http://www.webben.net/hallon/Din metod borde också frungera gräver du ner hinkarna så blir det ju inte lika hård kyla under vintern som om man låter hinkarna stå ovanpå marken + svart hink kan fungera ifall du har tänkt ha hallonen nedgrävda på sommaren då kyler ju marken ner en del. Odlar du riktigt härdiga hallon tror jag inte att du behöver täcka så mycket. Glöm inte dräneringshålen i krukan.
Kan rekommendera sorten mormorshallon, mycket smak mera åt vildhallon fast bären är större. Även Allgold är bra inte riktigt samma starka smak som mormorshallon men man får stora gulorange bär och den remonterar så man kan skörda länge tyvärr enbart härdig till zon 3. Även Lloyd George brukar ha goda bär och den blir ofta inte så hög. Även den ska kunna remontera men jag tycker inte min har remonterat lika bra som Allgold verkar göra.