Ewa L
Har under 18 månader bett att mitt blodsocker skulle kollas. Egentligen inte av så många anledningar bortsett från; havandeskapsdiabetes (med havandeskapsförgiftning) med bägge barnen, diabetes i släkten, övervikt.

Varenda gång har de bara frågat: Har du några symptom då? Nej, visserligen inte. Och så har jag gett mig. Men inte denna gång, då röt jag till och frågade varför i h-e de inte ville göra det? Var det så dyrt, eller vad?

Alltså var jag och tog fasteblodsocker och skulle få besked om några veckor = efter helgerna. Men de ringde efter några timmar.

Diagnos: diabetes!! -cry-.gif

Inte ens att jag kan säga: "Vad var det jag sa" kan riktigt trösta mig idag.

Alltog, har laddat upp med godis och chips för att ta farväl ikväll. Tackat nej til inbjudan och håller "gravöl" istället.

Kramizar på er alla odlaliter!! smiley_small_hug.gif
Christer i Falköping
Ta det försiktigt med godiset! Absolut inget bra om du har konstaterad diabetes. I vilket fall önskar jag dig Gott nytt år!
Christer.
MariaS
CITAT (Christer i Falköping @ 31-12-2007, 16:27) *
Ta det försiktigt med godiset! Absolut inget bra om du har konstaterad diabetes. I vilket fall önskar jag dig Gott nytt år!
Christer.

Åja, lite får man allt synda. Tänker själv synda med några chokladbitar. Det är ju bara nyår en gång om året! Tänker INTE kolla blodsockret imorgon, utan balanserar om någon dag istället whistling.gif
Flyguy
Du behöver inget "nytt" liv, Ewa, möjligen bara ett mer strukturerat.
Vi hade noll erfarenhet av diabetes när sonen, tio år, fick diagnosen i höstas. Både vi föräldrar och sjuklingen själv såg livet falla ihop, inget godis, hamburgare, glass, läsk och annat som gör en tioårings liv värt att leva, men sakta gick det upp att han i princip kunde äta precis det han ätit innan, fast lite mer ordnat.
Ibland blir han vansinnigt arg på alla insulinsprutor och sockerprover, men det går fort över, första sprutan krävde han att få ge sig själv och sedan dess har han klarat av det själv.

Ingen fara med godis, men undvik att vräkäta och ta det gärna ihop med mat, "småätandet" är värsta problemet, strunt samma om det är godis eller annat man stoppar i sig!

Gott nytt år!
Aqvakul
Beklagar att du drabbats av diabetes. En tröst i eländet är att du nu i alla fall vet varför du inte mår bra och kan få behandling. Du får väl ta det som en prövning. Ibland kommer vi starkare ur motgångarna.
Gott nytt år på dig
önskar
Anders
Eva i Skåne
Tråkigt Ewa trostar.gif
Jag har ingen erfarenhet, men har själv tänkt i dina banor ibland.

Gott Nytt År! yaay.gif
Ewa L
Tack för era lyckönskningar.
Kommer säkert styrkt ur detta en dag. Har ju kommit igenom två cancer-operationer med allt vad det inneburit och mycket riktigt blivit starkare!!
Det är bara idag jag unnar mig att sitta med martyrglorian och tycka synd om mig själv. Imorgon är en ny början och ett nytt år.

Christer: Jag kommer nog inte att klara att äta speciellt många godisbitar. Har gått runt skålen flera ggr idag, men inte känt mig frestad.

yaay.gif
Alba
En stor smiley_small_hug.gif till dig. Sköt om dig och ha ett riktigt gott slut på året och ett Gott Nytt År.
Sylvia
Sköt om dig! Det är inte så farligt med diabates numera, det finns bra dietister och medicinering om man nu skulle behöva det.
Har själv diabetes i släkten och håller också noga koll på värdena så att jag inte drabbas.
Ett riktigt gott slut på året och ett Gott Nytt År!
sqrulan
CITAT (Ewa L @ 31-12-2007, 17:10) *
Kommer säkert styrkt ur detta en dag. Har ju kommit igenom två cancer-operationer med allt vad det inneburit och mycket riktigt blivit starkare!!
Det är bara idag jag unnar mig att sitta med martyrglorian och tycka synd om mig själv. Imorgon är en ny början och ett nytt år.

Christer: Jag kommer nog inte att klara att äta speciellt många godisbitar. Har gått runt skålen flera ggr idag, men inte känt mig frestad.

yaay.gif

smiley_small_hug.gif Diabetes är inte farligt,jag känner många som har det.Synd om dej att du har drabbats av alla dessa sjukdommar,jag förstår att du inte är glad!Hoppas det nya året kommer med glädje och lycka till dej! trostar.gif
Siv i Bollnäs
Till Ewa L vill jag säga: Lycka till med hälsan det nya året och friskt mod! Hoppas att du får ordentligt stöd från sjukvården med diabetessköterskor och dietister. Tyyvärr fungerar det inte alltid som man skulle önska. Min man hade förhöjda fastevärden vid upprepade tillfällen (mer än 8,5 mmol/l) för något år sedan då han sökte för andra fel, men inte att någon reagerade för detta... Tvärtom tyckte en diabetessköterska han ringde upp att "det inte var så farligt" Någon utredning var det inte tal om! (Hon har slutat nu som diabetessköterska). En läkare tyckte det räckte med kontroll 1 gång per år. Jag som jobbat som BMA på sjukhuset var naturligtvis oerhört arg, och så småningom fick han i alla fall göra en s k glukosbelastning vilken visade att han hade diabetes helt solklart. Nu är det tabletter och diet som gäller.
Det finns tyvärr en viss tendens hos diabetespatienter och anhöriga att förringa betydelsen av att äta riktigt, men vill man undvika att få börja med insulinsprutor är det faktiskt inte så att man kan tillåta sig att äta vare sig godis eller annat som innehåller socker, annat än någon enstaka gång - och då i små mängder. Att äta "som vanligt" kan det inte bli tal om.
Men livet slutar inte för att man fått diagnosen diabetes, även om man ska ta det på allvar! Det är onekligen gynnsammare att få Typ 2-diabetes (tidigare kallad åldersdiabetes) än Typ 1 (som drabbar barn i första hand). Någon har sagt att om alla människor åt vad en diabetiker ska äta, så skulle alla vara mycket friskare!
Lycka till än en gång! smiley_small_hug.gif
Ewa L
CITAT (Siv i Bollnäs @ 31-12-2007, 18:10) *
Till Ewa L vill jag säga: Lycka till med hälsan det nya året och friskt mod! Hoppas att du får ordentligt stöd från sjukvården med diabetessköterskor och dietister. Tyyvärr fungerar det inte alltid som man skulle önska. Min man hade förhöjda fastevärden vid upprepade tillfällen (mer än 8,5 mmol/l) för något år sedan då han sökte för andra fel, men inte att någon reagerade för detta... Tvärtom tyckte en diabetessköterska han ringde upp att "det inte var så farligt" Någon utredning var det inte tal om! (Hon har slutat nu som diabetessköterska). En läkare tyckte det räckte med kontroll 1 gång per år. Jag som jobbat som BMA på sjukhuset var naturligtvis oerhört arg, och så småningom fick han i alla fall göra en s k glukosbelastning vilken visade att han hade diabetes helt solklart. Nu är det tabletter och diet som gäller.
Det finns tyvärr en viss tendens hos diabetespatienter och anhöriga att förringa betydelsen av att äta riktigt, men vill man undvika att få börja med insulinsprutor är det faktiskt inte så att man kan tillåta sig att äta vare sig godis eller annat som innehåller socker, annat än någon enstaka gång - och då i små mängder. Att äta "som vanligt" kan det inte bli tal om.
Men livet slutar inte för att man fått diagnosen diabetes, även om man ska ta det på allvar! Det är onekligen gynnsammare att få Typ 2-diabetes (tidigare kallad åldersdiabetes) än Typ 1 (som drabbar barn i första hand). Någon har sagt att om alla människor åt vad en diabetiker ska äta, så skulle alla vara mycket friskare!
Lycka till än en gång! smiley_small_hug.gif

Du har så rätt i allt du skriver! rose.gif
Inte minst har mina kontakter med sjukvården lärt mig att egentligen är det ingen annan än jag själv som tar verkligt ansvar för mitt liv och min hälsa.
Att konfrontera berörd personal efteråt — vad det än gäller — får bara till resultat: En axelryckning och "oops". Det är inte de som behöver leva med konsekvenserna.

Som sagt: Alla människor skulle leva som diabetiker.

Kanske vi skulle börja ta lika bra hand om oss själva och våra kroppar som vi gör med våra växter och trädgårdar? bravo.gif

Tack alla som skrivit uppmuntringar till mig. Det behövde jag så väl ikväll. Mängder med kramar till er alla. thanks.gif
Bettis
CITAT (Ewa L @ 31-12-2007, 19:04) *
Du har så rätt i allt du skriver! rose.gif
Inte minst har mina kontakter med sjukvården lärt mig att egentligen är det ingen annan än jag själv som tar verkligt ansvar för mitt liv och min hälsa.
Att konfrontera berörd personal efteråt — vad det än gäller — får bara till resultat: En axelryckning och "oops". Det är inte de som behöver leva med konsekvenserna.

Som sagt: Alla människor skulle leva som diabetiker.

Kanske vi skulle börja ta lika bra hand om oss själva och våra kroppar som vi gör med våra växter och trädgårdar? bravo.gif

Tack alla som skrivit uppmuntringar till mig. Det behövde jag så väl ikväll. Mängder med kramar till er alla. thanks.gif

smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
Allt ordnar sig som muminmamman sa .. det blir nog bra tillslut smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp man mår bra av att leva som om man hade diabetes det har jag testat under 2007, jag har försökt undvika socker och vitt mjöl samt jag har försökt äta mycket vegetariskt och fibberrikt + jag har gått de rekommenderade 10000 stegen per dag. Numera är det ju inga problem att försöka hitta ersättningar, fullkornspasta smakar ju bra mycket bättre nu än fullkornspasta gjorde på 80-talet och dyl. Och jag tycker jag har blivit jättepigg och många kilo lättare.
myskmadra
blomma.gif till Dig Ewa och Gott Nytt År.
Netha
CITAT (Ewa L @ 31-12-2007, 17:10) *

yaay.gif

Du har all rätt att nyttja martyrglorian ikväll. wub.gif Vem skulle väl inte gjort det om man var i samma sits.

Skickar massor av kramar och önskar av hela mitt hjärta att 2008 kommer med enbart positiva överraskningar. smiley_small_hug.gif
zissi
Önskar dig Ewa allt gott 2008. smiley_small_hug.gif

/zissi
Bettson
Önskar dig framförallt ett piggare 2008.

Var lite martyr en stund, det skull jag också vara.

Men tänk sen...... Vilken tur att du är diagnostiserad så att du med rätt leverne inte tar mera skada av att ha en obehandlad diabetes. Det vore mycket värre.

Nu har möjligheterna öppnats för dig att må bättre än du gjort sista tiden

kompiskram.gif
Aqvakul
Tänker på dig. Hör gärna av dig och berätta hur det går. Ta stöd av dina medmänniskor.
Azola
Det tar ju ett tag att vänja sig vid själva "tänket" då det gäller både mat och annan livsföring, men det kommer att gå bra!! Lycka till på vägen Ewa.
Elisabeth G
Var inte ledsen, det finns hjälp. Det finns åtskilliga människor som "botat" sin diabetes enbart med kostomläggning. (Jag sätter botat inom citationstecken eftersom den självklart kommer tillbaka om man går tillbaka till gamla matvanor.) Det finns numer mycket på nätet att läsa om detta. Börja gärna på kostdoktorn.se. Det är en blogg av en läkare som är särskilt intresserad av diabetes. På hans sida finns länkar till andra bra sidor.

Lycka till!

http://www.kostdoktorn.se/
Lilla Birka
Ewa, du bör faktiskt anmäla detta! Om du gått på samma vårdcentral och de inte lyssnat på dina frågor så är det skrämmande. Idag anser man att det är mycket viktigt att fånga upp även latent diabetes och har man, som du, goda skäl till funderingar så är det tjänstefel att nonchalera detta. Inte för att du får någon nytta av det, men det kan sätta press på dem att lära sig lyssna och få en tankeställare så det inte drabbar fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon