Full version: Klivior
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
clivia
CITAT (bippo @ 10-04-2009, 18:33) *
Hej!
Jag undrar om någon har ett supertips för att få tjuriga cliviadamer att blomma? Har en planta som är sju år, den har ca. tjugo friska fina blad men vägrar att blomma. De senaste fyra åren har jag haft den på sval vintervila i två månader men det har inte heller hjälpt.

Den ska enligt säljaren vara gul och när jag köpte den var det fortfarande lite ovanligt med gula clivior. Eftersom den aldrig har velat blomma har jag köpt en annan gul som blommar här hemma nu. Men jag vill ju ändå ha blommor på den tjuriga också, tänk om den är helt annorlunda...!

Hoppas någon har något bra tips till mig!

/Lena

Välkommen hit, Lena! blomma.gif

Jag känner inte till några tjuriga cliviadamer, bara till clivior som år efter år inte blommar för att någonting inte faller i deras smak... flirting.gif
Några clivior i min ägo köpte jag på Tradera ett par år tillbaka just för det att deras ägare var uppriktiga och sade att de sålde klivior som inte blommat i åtskilliga år och de hade tröttnat på dem... Cliviadamer blommar regelbundet nu...
Om du har möjlighet till sval övervintring varför unnar du bara två månader av den mörka säsongen dina plantor? Kanske är det viktigt vilka två månader väljer du också...Att pricka det rätta ögonblicket när det är lämplig tid att vara på sval plats är lite svårt enligt mig och kanske är du och din "tjuriga" cliviadam inte helt överens om det... g.gif Inte heller vad gäller längden av vistelsen där... Jag bör kanske påpeka att jag INTE VET var problemet ligger i ditt fall, men klivior är ganska känsliga till att byta plats när blomstängeln är på väg och känsligast när du ännu inte ser stängeln... Jag gör också det här felet ibland... och ser i senare skede att blomstängeln slutar växa och vissnar djupt nere bland bladena eller lite högre... Man bör vänta med att byta plats tills stängeln är 10-15 cm hög enligt min åsikt...

Här finns bilder på mina clivior som har bytt plats i olämpligt ögonblick... Den här clivian inte ens visade sina blommor, de vissnade djupt nere bland bladena:

[attachment=33135:clivian_...1.4.2009.jpg][attachment=33137:clivian_...1.4.2009.
jpg]

den här clivian hade funnits hela vintern på den inglasade balkongen och ändå när jag tog henne in i början av mars gjorde jag fel, nu är den tillbaka på sin plats men blomningen uteblir, blommorna vissnar...

[attachment=33138:clivian_...1.4.2009.jpg]

Man måste ha i åtanke hela tiden att de reagerar individuellt...

Hoppas det hjälper lite...

MVH/clivia

bippo
Hej Clivia och tack för svaren!
Det som du berättar om, att stängeln vissnar om man byter plats har jag också råkat ut för nu i år. Men den som jag kallar tjurig har aldrig haft någon stängel eller ens början till en....

Jag fick ett tips av någon för länge sen att ställa undan cliviorna svalt i två månader, när man sen tar in dem igen så kommer knopparna. Och det har funkat på alla utom denna. Men den kanske behöver stå där längre än de övriga, vad vet jag?( Jag brukar ställa undan dem vid adventstid, för då behöver man ju oftast mer plats i fönsterna.)

Jag får väl fortsätta att pröva mig fram lite med min dam...

/Lena
lissa
Clivia...Vad underbara dom där gula är..otroligt många vackra blommor den har, och blommorna på den sista bilden ser nästan konstgjorda ut i sin fullkomlighet..Gratulerar wub.gif
Min är nu helt slutblommad, men jag klagar inte , den har varit vacker längre än vad jag hade hoppats.

bippo..om någon kan hjälpa dig med att få en clivia att blomma, så är det Clivia..hoppas den tjuriga veknar lite...du kanske ska prata lite snällt med henne... tongue.gif
clivia
CITAT (lissa @ 13-04-2009, 04:05) *
Clivia...Vad underbara dom där gula är..otroligt många vackra blommor den har, och blommorna på den sista bilden ser nästan konstgjorda ut i sin fullkomlighet..Gratulerar wub.gif
Min är nu helt slutblommad, men jag klagar inte , den har varit vacker längre än vad jag hade hoppats.

bippo..om någon kan hjälpa dig med att få en clivia att blomma, så är det Clivia..hoppas den tjuriga veknar lite...du kanske ska prata lite snällt med henne... tongue.gif

Tack Lissa...

Ja, de gula är sagolika...Det går inte att beskriva vilken glädje de sprider... De sista blommande gula cliviorna har 10 cm i diameter och härlig gul färg happy.gif happy.gif happy.gif Jag är verkligen tacksam för varje blomma de här "cliviadamerna" öppnar för oss... Enda som saknas är kanske doften...ja, men den står citrusarna för i alla fall....Spektaklet kommer att sluta så småningom men jag vet att "cliviadamerna" kommer att göra det om nästa år...de är snälla mot oss... flirting.gif

Min man på den första bilden med cliviorna, bilder tagna idag....

[attachment=33268:gula_cli...3.4.2009.jpg][attachment=33269:gula_cli...3.4.2009.
jpg]

[attachment=33270:gula_blo...3.4.2009.jpg]

Lycka till, Lissa, hoppas att dina "cliviadamer" kommer att förgylla vårdagarna med blommor nästa år också...

rose.gif

MVH/clivia

nilssontherese
herregud vilka makalösa ex!! IGEN! *fniss*
lissa
ohmy.gif ohmy.gif bravo.gif Wow...Med din man ser man ju storleken på ett helt annat sätt...för även om du skrver 10cm i diameter så blir det ändå inte samma sak...klasarna är ju större än din makes huvud !!! biggrin.gif Tack Clivia för att vi fick se den riktiga dimentionen på "klasarna" Helt utan ord..
Mina kommer nog att må bättre nästa vår ( hoppas jag hihi) för nu ska jag bara vänta lte till, och sen delar jag på dom..tror jag, för samtidigt så blir det vackert när man ser flera klasar i samma kruka, så i skrivande stund tror jag att jag bara ger dom en större kruka....undrar hur dom skulle må i en självbevattnande kruka g.gif Jag har flyttat över nästan alla perenner, och tycker att dom fungerar väldigt bra..när det är dags för att torka så får man bara komma ihåg att sluta vattna lite tidigare..
Sunny
CITAT (clivia @ 13-04-2009, 16:26) *
Tack Lissa...

Ja, de gula är sagolika...Det går inte att beskriva vilken glädje de sprider... De sista blommande gula cliviorna har 10 cm i diameter och härlig gul färg happy.gif happy.gif happy.gif Jag är verkligen tacksam för varje blomma de här "cliviadamerna" öppnar för oss... Enda som saknas är kanske doften...ja, men den står citrusarna för i alla fall....Spektaklet kommer att sluta så småningom men jag vet att "cliviadamerna" kommer att göra det om nästa år...de är snälla mot oss... flirting.gif

Min man på den första bilden med cliviorna, bilder tagna idag....

[attachment=33268:gula_cli...3.4.2009.jpg][attachment=33269:gula_cli...3.4.2009.
jpg]

[attachment=33270:gula_blo...3.4.2009.jpg]

Lycka till, Lissa, hoppas att dina "cliviadamer" kommer att förgylla vårdagarna med blommor nästa år också...

rose.gif

MVH/clivia

Wow , wow , wow !!!

Hvilken inspirasjon dine bilder gir !

Fantastisk fine blomster ! bravo.gif
clivia
Tack Therese, Lissa och Sunny för beröm...

Lissa, dela inte på dem om du inte behöver... De gillar att vara tillsammans... Jag delade min monsterclivia förra året men hon är inte nöjd med det... ser i alla fall jag. Den blommar bara med nio styck blommor även om rötterna inte var störda och inga frön producerades förra året. Hon är "ledsen" känns det som. När man tänker hur de lever i naturen... inga äldre plantor är ensamma, alla har "barn" och "barnbarn" omkring sig... kanske är det bra att tänka på det när man planterar om... För klivior skulle jag aldrig använda en självvattnande kruka... Deras rötter gillar torrare förhållandena och mycket luft omkring sig... När du vattnar är det viktigt att allt överflödigt vatten rinner bort... Ja, det är bara min åsikt...

Nu ett par bilder på min inneclivia (moder till mina fröplantor som blommade i mars) som bestämmt sig att blomma med 31 blommor det här året. Visserligen har redan fem blommor blommat ut men det finns fortfarande 26 som kommer att göra det och stängeln växer fortfarande, den har inte stannat mellan bladena.

Rekord för i år vad gäller mängden av blommor...

[attachment=33357:klivia_m...5.4.2009.jpg][attachment=33358:klivia_m...4.2009_2.
jpg]

[attachment=33359:klivia_m...4.2009_3.jpg]

MVH/clivia

nilssontherese
du är helt makalös clivia *bugar och bockar* WOW
clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-04-2009, 13:45) *
du är helt makalös clivia *bugar och bockar* WOW

Nej, nej, Therese, det är clivior som är helt makalösa.... shy.gif

En liten bonus på väg... (en överraskning från den variegerade clivian), bara fem blommor men ändå... efter sådan fantastisk blomning i mars...

[attachment=33363:en_liten...5.4.2009.jpg][attachment=33364:en_liten...5.4.2009.
jpg]

MVH/clivia
nilssontherese
giggle.gif ja så är det kanske!!
Grattis till bonusen i den variegerade! En DAG hoppas jag att jag ska ha lika vackra plantor som ni visar upp här!
lissa
Ja det var verkligen en extra present du fick, antagligen av ren tacksamhet för dina omsorger...
36 blommor på samma stängel !!! Det verkar egentligen helt otroligt att det får plats så många i en och samma klase.....hoppas att vi får se bilder av den.. bravo.gif

Om du anser att självbevattningskruka inte är lämplig så är den säkert inte lämplig...jag trodde att den ville ha jämn fuktighet och sedan torka..men det var alltså helt fel, vilken tur att jag frågade slap.gif
Tack för råden, både det om krukan och angående delning. Jag tycker ju faktiskt också bättre om att kunna njuta av flera klasar samtidigt, just som jag hade turen att få nu..Sen finns det ju 2 till i samma kruka som inte har blommat än, men dom kanske blommar ihop alla 4 nästa år, vem vet... thanks.gif kram1.gif
lissa
Hej igen..ovanligt tyst i den här tråden..
Eftersom jag såg att dom har en tillväxt med 2 blad på varsin sida om stjälken, dvs totalt 4 blad, så tänkte jag försöka att lfå frukt, om den får någon, ja fröhus ska man nog kalla dom...Måste alla sitta kvar eller kan man försöka ta bort 6 och låta 2 vara kvar, för då blir det väl inte så tröttande för växten, om man kan göra så, när ska jag då ta bort dom...så här ser den ut idag...den kaske inte ens har anlag till fröhus... flirting.gif Men hur vet man om den har anlag eller inte ??
[attachment=33714:a_002.jpg]
clivia
CITAT (lissa @ 22-04-2009, 02:04) *
Hej igen..ovanligt tyst i den här tråden..
Eftersom jag såg att dom har en tillväxt med 2 blad på varsin sida om stjälken, dvs totalt 4 blad, så tänkte jag försöka att lfå frukt, om den får någon, ja fröhus ska man nog kalla dom...Måste alla sitta kvar eller kan man försöka ta bort 6 och låta 2 vara kvar, för då blir det väl inte så tröttande för växten, om man kan göra så, när ska jag då ta bort dom...så här ser den ut idag...den kaske inte ens har anlag till fröhus... flirting.gif Men hur vet man om den har anlag eller inte ??
[attachment=33714:a_002.jpg]

Lissa, jag ber om ursäkt att jag svarar så sent...hoppas att det inte är för sent. Du kan ta bort några fröhus och låta ett till två sitta kvar men vänta tills du vet vilka som är pollinerade..., de kommer att svullna mycket snabbare än de som inte är det... Hos mig är det bara några och nu kan jag se dem tydligt...

[attachment=34097:fr_kapsl...3.5.2009.jpg]

Min inneclivia har slutat blomma men jag har fortfarande min bonusclivia i blom....

[attachment=34099:innecliv...ril_2009.jpg][attachment=34098:min_lite...3.5.2009.
jpg]

Sommaren är här.... Bougainvillea och novemberkaktus blommar tillsammans...

[attachment=34100:sommaren...3.5.2009.jpg]

Hoppas att du också njuter av det fina aprilvädret.... happy.gif happy.gif yes.gif

MVH/clivia

Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 03-05-2009, 09:40) *
Lissa, jag ber om ursäkt att jag svarar så sent...hoppas att det inte är för sent. Du kan ta bort några fröhus och låta ett till två sitta kvar men vänta tills du vet vilka som är pollinerade..., de kommer att svullna mycket snabbare än de som inte är det... Hos mig är det bara några och nu kan jag se dem tydligt...

[attachment=34097:fr_kapsl...3.5.2009.jpg]

Min inneclivia har slutat blomma men jag har fortfarande min bonusclivia i blom....

[attachment=34099:innecliv...ril_2009.jpg][attachment=34098:min_lite...3.5.2009.
jpg]

Sommaren är här.... Bougainvillea och novemberkaktus blommar tillsammans...

[attachment=34100:sommaren...3.5.2009.jpg]

Hoppas att du också njuter av det fina aprilvädret.... happy.gif happy.gif yes.gif

MVH/clivia

Åhh, vad fint det blommar hemma hos dig, clivia...!!!

Hur länge har du haft din bouganvillea? Har du den framme året runt eller ställer du undan den i svalare miljö över vintern?

Jag har fått ett rotskott yahoo.gif av en annan cliviasort än de jag har. Den nya är en bredbladig sort, låg och knubbig. Har ingen aning om vad det är för färg på blommorna. Det får väl bli en överraskning om/när den dagen kommer...
clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-05-2009, 09:55) *
Åhh, vad fint det blommar hemma hos dig, clivia...!!!

Hur länge har du haft din bouganvillea? Har du den framme året runt eller ställer du undan den i svalare miljö över vintern?

Jag har fått ett rotskott yahoo.gif av en annan cliviasort än de jag har. Den nya är en bredbladig sort, låg och knubbig. Har ingen aning om vad det är för färg på blommorna. Det får väl bli en överraskning om/när den dagen kommer...

Tack, Sussie...

Bougainvillean är tre år gammal, ett minne från Kreta, jag köpte den tillsammans med ett litet apelsinträd... Första året övervintrade jag bougainvillean på den inglasade balkongen och det gillade den inte alls, blev ledsen, tappade alla blad och började växa sent på våren nästa år utan att hinna blomma... När jag placerade henne i vårt sovrum i västfönstret på sensommaren då började hända saker, den växte tills ljuset räckte sen stannade tillväxten av och plantan väntade tills ljusare tider kommer... som det ser ut nu gillar bougainvillean den här platsen året runt utan att klaga över någonting... flirting.gif Visserligen tappar hon några blad på vintern men det går inte att jämföra med övervintring på balkongen, den gillar värme året runt... Aldrig mer svalare miljö för min del...

[attachment=34133:bougainv...5.2009_2.jpg][attachment=34134:bougainv...3.5.2009.
jpg]

Har du bild på din nya clivia, Sussie? shy.gif

MVH/clivia
lissa
Tack för svaret och rådet.. Just nu står hon ute i halvskugga, lite sol på morgonen.
Antingen har den många befruktade, eller så har hon ina alls, men i morgon ska jag titta lite nogare och ta bort dom minsta...
Min Bougan står ute året runt och tappar allt på vintern, den har just börjat få blad igen, men när jag läste om din så står det klart att den antagligen hellre vill stå inne på vintern..men den är så stor att den inte klarar av att bli ut och inflyttad varje säsong, och inne på sommaren skulle det vara omöjligt att ha den....Grattis till din, den trivs verkligen bra...som alla dina växter som har haft turen att hamna hemma hos dig.... kram2.gif
clivia
CITAT (lissa @ 07-05-2009, 01:37) *
Tack för svaret och rådet.. Just nu står hon ute i halvskugga, lite sol på morgonen.
Antingen har den många befruktade, eller så har hon ina alls, men i morgon ska jag titta lite nogare och ta bort dom minsta...
Min Bougan står ute året runt och tappar allt på vintern, den har just börjat få blad igen, men när jag läste om din så står det klart att den antagligen hellre vill stå inne på vintern..men den är så stor att den inte klarar av att bli ut och inflyttad varje säsong, och inne på sommaren skulle det vara omöjligt att ha den....Grattis till din, den trivs verkligen bra...som alla dina växter som har haft turen att hamna hemma hos dig.... kram2.gif

Tack, Lissa...

Nej,bougainvillea vill inte stå inne i Spanien,... hos dig har den förutsätningar att växa och blomma ute, många soliga, varma dagar och torrare klimat på sommaren är något som bougainvillean gillar och har inget problem med att komma tillbaka även om den tappar alla blad för att spansk sommar är längre och varmare än svensk, ja och vinter mildare...

Min inneclivia är verkligen generös det här året... det räcker inte med rekordstor antal blommor, en till blomstängel med minst 20 blommor är på väg... jag tog bort den andra utblommade stängeln... Clivian står hela tiden inne och ändå blommar den...

[attachment=34416:den_andr...9.5.2009.jpg]

En tre år gammal fröplanta "Light of Buddha" har visat "ljus" på sina blad....

[attachment=34417:Light_of...9.5.2009.jpg]

Hoppas, Lissa, att det finns några pollinerade frökapslar hos dig..., det är spännande att följa deras utveckling...

MVH/clivia

lissa
Oh, det är alltså normalt med det ljusa på bladen förstod jag av namnet, om man inte vet det kan man nog bli bra rädd... gratulerar till din blomvilliga inneclivia...
Jag hr tagit bort alla fröämnena utom 2 på den ena, och på den andra sitter alla kvar, för dom såg svullna ut tyckte jag. Nu har jag krukan stående under ett spjälbord, för det är svårt att ha den någon annan stans nu när solen värmer så mycket..den har inte stått där så länge än, och enligt ditt råd sen tidigare måste den ju få tid på sig att anpassa sig till den nya platsen..den kunde tyvärr inte stå kvar där den var eftersom solen kommer in på ett helt annat sätt nu, och där den stod hade bladen säkert blivit brända...
kram2.gif Tack för all hjälp jag har fått under hela tiden, du är väl värd en ros för allt jobb du lägger ner på att hjälpa oss rose.gif
clivia
CITAT (lissa @ 14-05-2009, 02:37) *
Oh, det är alltså normalt med det ljusa på bladen förstod jag av namnet, om man inte vet det kan man nog bli bra rädd... gratulerar till din blomvilliga inneclivia...
Jag hr tagit bort alla fröämnena utom 2 på den ena, och på den andra sitter alla kvar, för dom såg svullna ut tyckte jag. Nu har jag krukan stående under ett spjälbord, för det är svårt att ha den någon annan stans nu när solen värmer så mycket..den har inte stått där så länge än, och enligt ditt råd sen tidigare måste den ju få tid på sig att anpassa sig till den nya platsen..den kunde tyvärr inte stå kvar där den var eftersom solen kommer in på ett helt annat sätt nu, och där den stod hade bladen säkert blivit brända...
kram2.gif Tack för all hjälp jag har fått under hela tiden, du är väl värd en ros för allt jobb du lägger ner på att hjälpa oss rose.gif

Tack, Lissa... blush.gif

Ja, det är bättre att inte utsätta clivian för mycket sol... den skulle säkert bränna bladen.... hoppas att clivian kommer att trivas på sin nya plats...

Jag gjorde lite ordning bland mina blommor igår.... och jag upptäckte en blomma till yahoo.gif ... hos en clivia som blommade i oktober, åter i januari och nu är den på gång igen w00t.gif .... Någonstans läste jag att clivian kan blomma var fjärde månaden men tyvärr kommer jag inte ihåg källan bara att den var mycket gammal... på den tiden jag läste den trodde jag inte att det kan vara sant.... Clivian finns hela tiden inne i min sons rum...

[attachment=34647:clivia_b...4.5.2009.jpg][attachment=34648:blommorn...4.5.2009.
jpg]

Den andra som kommer att blomma lite tidigare har vuxit lite... här "pratar" hon lite med bougainvillean och novemberkaktus... naughty.gif

[attachment=34649:clivian_...3.5.2009.jpg][attachment=34650:november...3.5.2009.
jpg]

och här lite OT men de här blommorna är så söta... happy.gif

[attachment=34653:november...3.5.2009.jpg][attachment=34654:bougainv...3.5.2009.
jpg]

blomma.gif

MVH/clivia

Sarasl
Vilka fantastiska clivior du har Clivia! Har tittat lite på bilderna du har lagt in här och där i tråden och jag är oerhört imponerad! Jag blev förälskad i clivior när vi bodde i Sydafrika, där fanns varianter jag aldrig hade sett förr och de gör sig så oerhört bra under träden i folks trädgårdar, tänk om man kunde ha det så här i Sverige, en matta av clivior under granarna och björkarna wink.gif det vore inte dumt! Själv har jag just nu bara en clivia, men den har jag haft i mer än 25 år. Den stod i mitt flickrum när jag var liten och har sen dess delats ett otal gånger och har spridits till släkt och vänner, men efter att ha läst dina inlägg ska jag för första gången testa att fröså från den! Jag kommer att återkomma till den här tråden många gånger, det är jag säker på! Intressanta frågor och kloka svar, bättre kan det inte bli biggrin.gif
Sarasl
Jag måste få fråga en sak ang omplantering. När jag ser dina bilder Clivia så ser plantorna inte ut att ha det speciellt trångt i krukorna men jag har för mig att jag läst att de ska tycka om att ha det just trångt om rötterna?! Kommer jag ihåg fel eller ser jag kanske fel på bilderna? Min blommar som mest när jag "glömt bort den" över vintern, dvs den står i vårt kallaste rum (som opraktiskt nog är vardagsrummet, herregud så jag har frusit i vinter!), den har inte fått så mkt vatten och jag har inte haft tid att plantera om den. I ren desperation (?) har den blommat jättefint!
clivia
Tack för dina ord, Sara och välkommen hit!!! blomma.gif

Angående din fråga.... g.gif ja, det står nästan i varje bok att cliviorna ska stå trångt men jag tror inte det. Möjligtvis kan du tvinga dem att blomma när du stryper rötterna och clivior känner sig hotade... För mig är det svårt att förstå detta för att jag har bevittnad att clivian inte har något problem att blomma i större kruka och bortsett från detta är jag övertygad om att varje växt behöver utveckla sig harmoniskt och inte ha för lite rötter i förhållande till sin grön massa och eventuella blommor. Om clivian ska kunna orka blomma och bära åtminstone några frön varje år kan jag inte begränsa hennes utvecklings möjligheter för mycket. Man kan inte lura naturen i långa loppet. Friska stora växter behöver friska stora "fötter" att stå på. Annars riskerar du fattig tillväxt även om clivian blommar varje år utan att klaga.
Den andra saken som jag inte är helt övertygad om är kall övervintring. Visserligen har jag merparten av mina clivior placerade på den inglasade balkongen, som inte är speciellt varm på vintern men.... Mina inneclivior som är hela tiden placerade i rummet blommar också utan problem... Enligt mig är det torkan som sätter igång blomningen...

MVH/clivia
Chivvie
Hej alla cliviavänner!

En dum fråga.
På de flesta bilderna så ser bladen så välordnade ut och växer så snyggt och prydligt, med det ena utanför det andra. Men mina (smalbladiga) ser mest "rufsiga" ut och bladen kommer precis hur som helst och spretar åt alla håll. Gör jag något fel, eller är mina bara sådana?

En fråga till:
Läste någonstans att det bör komma 6 nya blad per år. Men det gäller väl inte fröplantor? De bör väl vara några år innan man kan förvänta sig detta?

Har ett antal gamla plantor, som pga sjukdom (min) har blivit synnerligen misskötta, men som jag skall ta tag i nu. Bra att läsa att det där med "trångt i krukan" var en myt. För nu kan jag ju med gott samvete plantera om dem när de bara börjar slingra sig uppåt med rötterna
Sussie F-Flower
CITAT (clivia @ 03-05-2009, 15:27) *
Tack, Sussie...

Bougainvillean är tre år gammal, ett minne från Kreta, jag köpte den tillsammans med ett litet apelsinträd... Första året övervintrade jag bougainvillean på den inglasade balkongen och det gillade den inte alls, blev ledsen, tappade alla blad och började växa sent på våren nästa år utan att hinna blomma... När jag placerade henne i vårt sovrum i västfönstret på sensommaren då började hända saker, den växte tills ljuset räckte sen stannade tillväxten av och plantan väntade tills ljusare tider kommer... som det ser ut nu gillar bougainvillean den här platsen året runt utan att klaga över någonting... flirting.gif Visserligen tappar hon några blad på vintern men det går inte att jämföra med övervintring på balkongen, den gillar värme året runt... Aldrig mer svalare miljö för min del...

[attachment=34133:bougainv...5.2009_2.jpg][attachment=34134:bougainv...3.5.2009.
jpg]

Har du bild på din nya clivia, Sussie? shy.gif

MVH/clivia

Jättekul att du har kommit på hur du ska behandla "henne"...
Hon är enastående.....

Jag har fotat min nya clivia från olika håll så att du kan, om du vill, se hennes växtsätt..
lissa
Gratulerar till den nya Clivian Sussie, den ser verkligen frisk och stark ut, det ska bli roligt att följa med i utvecklingen ...
Clivia, det är väl nästan ett rekord att få den att blomma nästan var fjärde månad, för det är ju vad den kommer ätt göra..imponerande !!! Dina OT är verkligen fina och värda en plats, och kaktusen underbar vacker med sin sidenglans bravo.gif
Sarasl..vi har nog alla trott att dom vill ha trångt om fötterna, tills vi såg Clivias Klivior vill säga...för dom är det perfekta exemplet på att dom inte varken vill eller behöver ha det trångt..det ska bli roligt att se dina Clivior så småningom...
Chivvie..alla smalbladiga är inte så perfekta som dom du ser här..men det verkar som om dom blir lite bättre med tiden.
Men nu slår det mig, kan det ha något att göra med om man vänder på dom eller inte ....dom kanske vill stå så stilla som möjligt ???
Jag hoppas också att min kommer att trivas under det lilla spjälbordet, men när det kommer knoppar nästa gång hoppas jag att den inte kommer att protestera , för då kommer den fram igen whist.gif
clivia
CITAT (Chivvie @ 15-05-2009, 23:33) *
Hej alla cliviavänner!

En dum fråga.
På de flesta bilderna så ser bladen så välordnade ut och växer så snyggt och prydligt, med det ena utanför det andra. Men mina (smalbladiga) ser mest "rufsiga" ut och bladen kommer precis hur som helst och spretar åt alla håll. Gör jag något fel, eller är mina bara sådana?

En fråga till:
Läste någonstans att det bör komma 6 nya blad per år. Men det gäller väl inte fröplantor? De bör väl vara några år innan man kan förvänta sig detta?

Har ett antal gamla plantor, som pga sjukdom (min) har blivit synnerligen misskötta, men som jag skall ta tag i nu. Bra att läsa att det där med "trångt i krukan" var en myt. För nu kan jag ju med gott samvete plantera om dem när de bara börjar slingra sig uppåt med rötterna

Det är inte dum fråga, Chivvie,... bladen kanske ser ut ibland välordnade men de alltid växer på det sättet att de får så mycket solenergi som möjligt, de strävar efter ett optimalt läge gentemot solen... om vi har clivior placerade på östsidan eller västsidan kommer de att få ljus bara från en sida och även om vi vrider plantorna då och då aldrig kan de se helt perfekt ut... men det gör de åt andra sidan inte i naturen heller, eller hur? Jag tror inte att det är ditt fel att bladen spretar sig åt alla håll... Det är något helt naturligt. Men... vad som jag betraktar som spretig och ovanlig tillväxt kan du se på bilden. Där finns två femåriga fröplantor "cliviasistrar" kan man kanske säga som ser helt annorlunda ut. På den andra bilden ser du den "spretiga" damen lite närmare...

[attachment=34782:tv__sist...5.5.2009.jpg][attachment=34786:den_spre...5.5.2009.
jpg]

Vad gäller din andra fråga... Nej, fröplantor tills tre års ålder vanligtvis inte skjuter sex nya blad per år även om mycket beror på förhållandena, förstås. Tre-fyraåringar är kapabla att göra det om de har allt som de behöver... På bilden kan du se en skara fröplantor i olika åldrar, sådda 2004-2008. Äldre betraktar jag som vuxna... shy.gif

[attachment=34787:fr_plant...5.5.2009.jpg]

Jag är övertygad om att dina äldre "clivia damer" kommer att uppskatta din uppmärksamhet... yes.gif

Lycka till, Chivvie!!! blomma.gif

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sussie F-Flower @ 16-05-2009, 00:46) *
Jättekul att du har kommit på hur du ska behandla "henne"...
Hon är enastående.....

Jag har fotat min nya clivia från olika håll så att du kan, om du vill, se hennes växtsätt..

Grattis till clivian, Sussie!!! Man kan inte se mycket ännu, det är en ung max tvåårig skott ( ett gulligt clivia "barn" i mina ögon smile.gif ) men den kommer säkert att växa hos dig och ge blommor yes.gif ... Hoppas att vi kan följa utvecklingen...

kram2.gif

MVH/clivia
clivia
CITAT (lissa @ 16-05-2009, 02:38) *
Gratulerar till den nya Clivian Sussie, den ser verkligen frisk och stark ut, det ska bli roligt att följa med i utvecklingen ...
Clivia, det är väl nästan ett rekord att få den att blomma nästan var fjärde månad, för det är ju vad den kommer ätt göra..imponerande !!! Dina OT är verkligen fina och värda en plats, och kaktusen underbar vacker med sin sidenglans bravo.gif
Sarasl..vi har nog alla trott att dom vill ha trångt om fötterna, tills vi såg Clivias Klivior vill säga...för dom är det perfekta exemplet på att dom inte varken vill eller behöver ha det trångt..det ska bli roligt att se dina Clivior så småningom...
Chivvie..alla smalbladiga är inte så perfekta som dom du ser här..men det verkar som om dom blir lite bättre med tiden.
Men nu slår det mig, kan det ha något att göra med om man vänder på dom eller inte ....dom kanske vill stå så stilla som möjligt ???
Jag hoppas också att min kommer att trivas under det lilla spjälbordet, men när det kommer knoppar nästa gång hoppas jag att den inte kommer att protestera , för då kommer den fram igen whist.gif

Tack, Lissa... Jag vet inte om det är ett rekord men jag är inte ensam i att äga ett sådant exemplar. En gång i tiden växte sådana här plantor förmodligen i större utsträckning i sydafrikanska skogar också... men urbanisering tar sin skatt i varje land i världen, tyvärr...

Sista bonusblommor hos den variegerade clivian skiner i solen....

[attachment=34826:sista_bo...7.5.2009.jpg]

Olika fröhus i maj...

[attachment=34828:fr_hus_i...7.5.2009.jpg][attachment=34827:fr_hus_i...7.5.2009.
jpg]

[attachment=34829:gul_cliv...7.5.2009.jpg][attachment=34830:gul_cliv...7.5.2009.
jpg]

Hoppas att dina frön också utvecklas väl....

kram2.gif

MVH/clivia

Chivvie
Tack Clivia för svar.

Just precis som den andra bilden ser mina ut, fast med längre och smalare blad. Din ser knubbigare ut. Kanske har de smala blad, framför allt för att jag har ganska mörka förhållanden i mina fönster. Takskägget skjuter ut långt och skymmer en del ljus.

Mina clivior är gamla, men med okänt ursprung. Någon kommer från en expojkvän, en annan från en väninna, som hyrde ett hus med krukväxter i och jag fick ett skott när hon planterade om de otaliga clivior där fanns, en tredje ärvdes efter svärmor. Men de ser lika dana ut vid ett ytligt påseende. Kanske kommer de att visa olika ansikten vid bättre skötsel...

Sedan köpte jag en fröplanta förra året. Den skall bli gul, men jag lär få vänta några år på att få se om det stämmer. Den skiljer sig däremot med mer rundade blad.
clivia
CITAT (Chivvie @ 17-05-2009, 08:19) *
Tack Clivia för svar.

Just precis som den andra bilden ser mina ut, fast med längre och smalare blad. Din ser knubbigare ut. Kanske har de smala blad, framför allt för att jag har ganska mörka förhållanden i mina fönster. Takskägget skjuter ut långt och skymmer en del ljus.

Mina clivior är gamla, men med okänt ursprung. Någon kommer från en expojkvän, en annan från en väninna, som hyrde ett hus med krukväxter i och jag fick ett skott när hon planterade om de otaliga clivior där fanns, en tredje ärvdes efter svärmor. Men de ser lika dana ut vid ett ytligt påseende. Kanske kommer de att visa olika ansikten vid bättre skötsel...

Sedan köpte jag en fröplanta förra året. Den skall bli gul, men jag lär få vänta några år på att få se om det stämmer. Den skiljer sig däremot med mer rundade blad.

Chivvie, har du bilder på dina clivior, det här fenomenet verkligen intresserar mig...men jag är inte säkert att vi pratar om samma sak... Jag har stött på detta problem bara hos fröplantor som kommer från självpollinerade clivior...

Titta på mina bilder...

här ser du första bladen som utvecklas på annat sätt... istället från ett blad kommer två som öronen på en kanin

[attachment=34845:clivia.....7.5.2009.jpg][attachment=34846:clivia2....7.5.2009.
jpg]

Sen utvecklingen förtsätter på helt annat sätt än i början....

[attachment=34847:clivia3....7.5.2009.jpg][attachment=34848:clivia4....7.5.2009.
jpg]

...till skillnad från de här kliviorna som alltid skjuter två ett blad åt varje sida inte mer...

[attachment=34849:clivia5....7.5.2009.jpg][attachment=34850:clivia6....7.5.2009.
jpg]

bilder på spretiga clivior med ovanlig och vanlig tillväxt....

[attachment=34851:den_spre...7.5.2009.jpg][attachment=34852:spretiga...7.5.2009.
jpg]

Jag vet inte vad det här fenomenet beror på men har kommit fram att den uppstår först i tredje året efter planteringen...

MVH/clivia

Sarasl
Hej!

Ja det är ju ingen tvekan om att det är ett mycket logiskt resonemang du för Clivia, dvs att växterna vill stå i så mycket jord att rötterna kan utvecklas i korrekt proportion till bladmassan! Jag vet inte hur jag kunde "köpa" att de skulle vilja stå trångt slap.gif Tyvärr gör min det just nu (skäms att erkänna att det är 8st !!! i samma kruka) den har blivit bortglömd nu när vi har flyttat, byggt på huset, planerat trädgård osv. Tänkte plantera om den i helgen men såg idag att den är på väg med en ny knopp (kan inte låta bli att hurra trots att plantan antagligen är panikslagen och blommar som sista utväg för att sprida sina gener -fear-.gif ). Därför undrar jag om det kanske är bäst att avvakta med omplanteringen tills efter blomning?

Måste bara säga att jag tycker det är så fantastiskt med alla ni vänliga människor som delar med er av er kunskap så generöst! Dels får man svar på allt man grubblar över ang sina växter och dels blir man så glad av bemötandet!

Ha det gott i vårsolen!
clivia
CITAT (Sarasl @ 17-05-2009, 10:24) *
Hej!

Ja det är ju ingen tvekan om att det är ett mycket logiskt resonemang du för Clivia, dvs att växterna vill stå i så mycket jord att rötterna kan utvecklas i korrekt proportion till bladmassan! Jag vet inte hur jag kunde "köpa" att de skulle vilja stå trångt slap.gif Tyvärr gör min det just nu (skäms att erkänna att det är 8st !!! i samma kruka) den har blivit bortglömd nu när vi har flyttat, byggt på huset, planerat trädgård osv. Tänkte plantera om den i helgen men såg idag att den är på väg med en ny knopp (kan inte låta bli att hurra trots att plantan antagligen är panikslagen och blommar som sista utväg för att sprida sina gener -fear-.gif ). Därför undrar jag om det kanske är bäst att avvakta med omplanteringen tills efter blomning?

Måste bara säga att jag tycker det är så fantastiskt med alla ni vänliga människor som delar med er av er kunskap så generöst! Dels får man svar på allt man grubblar över ang sina växter och dels blir man så glad av bemötandet!

Ha det gott i vårsolen!

Det är bättre att inte störa den nu, Sara.... All energi går till knoppar. Om man stör plantan i denna skede stannar utvecklingen och energin istället kommer att användas till att återställa harmoni mellan rötterna och den ovastående gröna massan... Även om man försöker göra omplanteringen så "smärtfri" som möjligt går det inte att undvika mikroskopiska skador på de delar av rötterna (pyttesmå hårstrån) som är i bruk och som i själva verket är oundvikliga för tillväxt och livsviktiga processer mellan jorden och växten. Det måste skapas nya först för att clivian ska kunna växa vidare. Det händer att blommorna vissnar mellan bladena om delningen och byte av jord ändå genomförs.

MVH/clivia
Danne031
Hejhopp! Nu har en av våra clivior börjat skjuta upp blommor för första gången på väldigt länge.

Jag tänkte för att inte behöva lusläsa alla sidor så kanske man kunde få en snabbkurs i vad som gäller med vattning så här i begynnande sommartid med blommor på gång? smile.gif
Vi har väl inte skött om dom sådär särskilt bra ett par år ska erkännas, men enstaka blomningar och sidoskott har det blivit. Men nu efter att ha skummat igenom tråden så blir man ju ganska sugen på att ge dom lite korrekt kärlek wub.gif Vi har 3 stycken just nu, alla kommer för många år sedan från hemplockade plantor ifrån Portugal och det känns ju lite speciellt att de överlever och går i arv så att säga.
clivia
CITAT (Danne031 @ 17-05-2009, 22:37) *
Hejhopp! Nu har en av våra clivior börjat skjuta upp blommor för första gången på väldigt länge.

Jag tänkte för att inte behöva lusläsa alla sidor så kanske man kunde få en snabbkurs i vad som gäller med vattning så här i begynnande sommartid med blommor på gång? smile.gif
Vi har väl inte skött om dom sådär särskilt bra ett par år ska erkännas, men enstaka blomningar och sidoskott har det blivit. Men nu efter att ha skummat igenom tråden så blir man ju ganska sugen på att ge dom lite korrekt kärlek wub.gif Vi har 3 stycken just nu, alla kommer för många år sedan från hemplockade plantor ifrån Portugal och det känns ju lite speciellt att de överlever och går i arv så att säga.

Hej, Danne031, och välkommen hit!!! blomma.gif

Jag har verkligen ingen facit, hur man ska göra saker korrekt no.gif ... i flesta fall är det känslan som avgör. Så är det med vattningen också, det är för många faktorer som spelar sin roll att det är nästan omöjligt att ge några enskilda råd enligt mig... Vad som är super viktig är dränering... Clivia gillar frisk luft från "top till tå" och ogillar att ha "fötterna" i vatten. Jag använder ordentlig dusch enligt behov och väntar längre tid tills all överflödigt vatten rinner ut genom krukhål... sedan väntar jag tills jorden blir torr men inte snustorr, förstås... Du har ägt dina klivior i åtskilliga år...då antar jag att många problem kring klivia odlingen har du löst själv på egen hand och om kliviorna överlevde gjorde du inte helt fel även med vattningen... flirting.gif Då gäller det kanske att bara inte glömma den helt för att i det fallet tvingar du clivian att ta paus i utvecklingen och hoppa över blomningen...

Den andra blomningen hos en av mina inneclivior...

[attachment=34929:den_andr...8.5.2009.jpg][attachment=34930:den_andr...8.5.2009.
jpg]

Lycka till!!! yes.gif

MVH/clivia

Danne031
Ska jag vara helt ärlig så har ju en hel del plantor vandrat vidare till blomhimlen, det har mestadels att göra med våran mycket sporadiska skötsel.. har till och med lyckats att ta kål på en crassula som blev ställd lite avsides shy.gif

De 3 vi har just nu har 6-9 bladpar, alltså inga bjässar på något sätt. Jag tycker de har väldigt svårt att få fler än så innan de äldsta vissnar bort, till skillnad från svärmors sticklingar som numera har en 'stam' som närmar sig 1 dm ohmy.gif Våran med minst par fick alldeles nyligen för sig att börja gulna ordentligt sad.gif Jag tycker vattningen känns så besvärlig bara..det är som att hur man än vattnar så är det torrt som attan inom ett dygn och hur stor kruka man än sätter dom i så känns den snart för liten.

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pCmW...c9/DSC_0080.JPG

stackars liten ser suk ut

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pwuR...jO/DSC_0081.JPG

clivia
CITAT (Danne031 @ 18-05-2009, 20:30) *
Ska jag vara helt ärlig så har ju en hel del plantor vandrat vidare till blomhimlen, det har mestadels att göra med våran mycket sporadiska skötsel.. har till och med lyckats att ta kål på en crassula som blev ställd lite avsides shy.gif

De 3 vi har just nu har 6-9 bladpar, alltså inga bjässar på något sätt. Jag tycker de har väldigt svårt att få fler än så innan de äldsta vissnar bort, till skillnad från svärmors sticklingar som numera har en 'stam' som närmar sig 1 dm ohmy.gif Våran med minst par fick alldeles nyligen för sig att börja gulna ordentligt sad.gif Jag tycker vattningen känns så besvärlig bara..det är som att hur man än vattnar så är det torrt som attan inom ett dygn och hur stor kruka man än sätter dom i så känns den snart för liten.

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pCmW...c9/DSC_0080.JPG

stackars liten ser suk ut

http://s9kjjg.bay.livefilestore.com/y1pwuR...jO/DSC_0081.JPG

Danne031, om clivian börjar gulna har den säkert problem med rötterna... Var har du den placerat? Krukan ser ganska stor ut på bilden hur kan jorden i den vissna så snart g.gif .... Clivian gillar inte direkt sol, det räcker med ett par timmar på morgonen eller på kvällen... Enligt mig bör du placera den på svalare plats så att vatten inte avdunstar så snabbt som du säger, clivian är en skogsväxt. Det måste räcka med vattningen max 1 gång per vecka i dessa dagar om du vattnar ordentligt krukan med clivia i storleken på bilden (med ordentligt menar jag att vatten måste rinna genom hål på botten)...Svårt att säga om clivian är missnöjd med placering eller övervattning....

Clivior kan växa stor om den gillar förhållandena, man måste bara lyssna lite på dem och tillfredställa deras behov... shy.gif

[attachment=34949:en__ldre...7.5.2009.jpg][attachment=34950:en__ldre...7.5.2009.
jpg]

Jag håller tummarna att du lyckas hjälpa din clivia... trostar.gif

MVH/clivia

Danne031
De står allihop i västerfönster med sol från lunch till nedgång, alla gjorde så i vårt förra hem också. Den gulnande står i fönster där det aldrig blir nerdraget medans de 2 andra får skydd av persienner de flesta dagar med sol.

Övervattning kan det absolut inte vara för varje gång jag vattnar så är jorden så torr och lucker att vattnet rinner rakt igenom ifall jag ger ordentlig dos så att säga, så jag får vattna med skvättar i omgångar istället.

Det är som att varje gång man planterar om så tar det en väldigt kort tid, sedan känns jorden kompakt och samtidigt riktigt torr. När jag tänker efter så gäller ju faktiskt det de flesta blommor vi har..ett gäng 'paraplyblommor' får samma jordkonsistens.

I vilket fall så känns ju omplacering tveklöst som att det behövs, hade ett nordöstligt fönster funkat? Det känns som att de får byta plats med paraplyerna. Det är nätt och jämnt sol där för en del av morgonsolen försvinner bakom träd.

Tusen tack för dina råd så länge thanks.gif
Förresten är de känsligare än normalt vid bloming vad gäller just byta plats i huset så radikalt?
clivia
CITAT (Danne031 @ 18-05-2009, 22:24) *
De står allihop i västerfönster med sol från lunch till nedgång, alla gjorde så i vårt förra hem också. Den gulnande står i fönster där det aldrig blir nerdraget medans de 2 andra får skydd av persienner de flesta dagar med sol.

Övervattning kan det absolut inte vara för varje gång jag vattnar så är jorden så torr och lucker att vattnet rinner rakt igenom ifall jag ger ordentlig dos så att säga, så jag får vattna med skvättar i omgångar istället.

Det är som att varje gång man planterar om så tar det en väldigt kort tid, sedan känns jorden kompakt och samtidigt riktigt torr. När jag tänker efter så gäller ju faktiskt det de flesta blommor vi har..ett gäng 'paraplyblommor' får samma jordkonsistens.

I vilket fall så känns ju omplacering tveklöst som att det behövs, hade ett nordöstligt fönster funkat? Det känns som att de får byta plats med paraplyerna. Det är nätt och jämnt sol där för en del av morgonsolen försvinner bakom träd.

Tusen tack för dina råd så länge thanks.gif
Förresten är de känsligare än normalt vid bloming vad gäller just byta plats i huset så radikalt?

Ja, det skulle vara bättre att placera clivian i ett nordöstligt fönster. Det är för varmt på den nuvarande platsen (jag misstänker att det är sydväst). Om du har möjlighet att duscha clivior, gör det... det är mycket effektivare än bara vattna med kanna, dessutom fördelas vattnet jämt i hela krukan och jorden har tid att suga och behålla tillräckligt med vätska inte bara rinna ut utan att göra någon nytta... Om jorden är snustorr måste du ge den tid "att dricka"... Vattna och vänta ett par minuter sedan vattna en gång till... Krukan måste vara kännbart tyngre efter bevattningen och överflödigt vatten måste ha möjlighet att rinna bort... en gång per vecka måste räcka. Kliviorna gillar jämt fuktighet fördelat i hela krukan inte daglig bevattning...

Ja, de är lite känsligare men om du byter till bättre förhållandena kommer det inte att bli något större problem att vänja sig vid en ny plats.

MVH/clivia
Chivvie
Hänger på med en en följdfråga.

Om kliviorna är ursprungligen är en skogsblomma, så hade de väl då en ganska jämn fuktighet?

Skulle det fungera med någon slags självvattnande kruka om man ser till att det blir en jämn men snål tillgång till vatten. Snål för att den inte gillar för mycket vatten?

Bara en tanke...

Jag har sett någonstans på nätet en hemmagjord anordning (det gällde St Paulior) där man hade ett kärl med vatten under krukan och en smal tråd genom hela krukan ned till vattnet. StP gillar ju inte heller att bli våta om fötterna, men inte heller att torka ut alldeles...
clivia
CITAT (Chivvie @ 19-05-2009, 09:20) *
Hänger på med en en följdfråga.

Om kliviorna är ursprungligen är en skogsblomma, så hade de väl då en ganska jämn fuktighet?

Skulle det fungera med någon slags självvattnande kruka om man ser till att det blir en jämn men snål tillgång till vatten. Snål för att den inte gillar för mycket vatten?

Bara en tanke...

Jag har sett någonstans på nätet en hemmagjord anordning (det gällde St Paulior) där man hade ett kärl med vatten under krukan och en smal tråd genom hela krukan ned till vattnet. StP gillar ju inte heller att bli våta om fötterna, men inte heller att torka ut alldeles...

Jag har aldrig provat det, Chivvie... Vad gäller rotsystem hos St. Paulior och Clivior är det lite skillnad mellan dem. Förstnämnda skulle knappast överleva de hårda förhållandena cliviorna lever i sin naturliga miljö. Rotsystemet är mycket känsligare och absolut inte anpassat för att utstå stora växlingar vad gäller fuktighet och tillgång till vatten. Bara man ser på deras tunna rötter förstår man att de skulle dö väldigt snabbt om jorden blir torr och regn inte kommer snart. Clivior däremot är anpassade för att leva på klippor och ibland leva bara på dimmor och tillfälliga skurar vad gäller vatten, de "lagrar" det. Även om de är skogsväxter har de kanske mer gemensamt med orkideer än St. Paulior och jag är lite rädd att självvatnande krukor inte skulle bli problemfri lösning. Utan tillräckligt med luft och syre är Clivior mycket benägna att få rotskador på sina rötter, de fungerar lite som "svamp", först suger de vatten och sedan behöver de sin tid att utnyttja det... I mycket fuktig miljö utan syre spricker rötterna och ruttnar bort... jag antar att tillgång till frisk luft är problem hos självvattnande krukor...

Men som sagt, jag har inte provat... detta är bara mitt antagande...

MVH/clivia
Danne031
CITAT (clivia @ 18-05-2009, 23:29) *
Ja, det skulle vara bättre att placera clivian i ett nordöstligt fönster. Det är för varmt på den nuvarande platsen (jag misstänker att det är sydväst). Om du har möjlighet att duscha clivior, gör det... det är mycket effektivare än bara vattna med kanna, dessutom fördelas vattnet jämt i hela krukan och jorden har tid att suga och behålla tillräckligt med vätska inte bara rinna ut utan att göra någon nytta... Om jorden är snustorr måste du ge den tid "att dricka"... Vattna och vänta ett par minuter sedan vattna en gång till... Krukan måste vara kännbart tyngre efter bevattningen och överflödigt vatten måste ha möjlighet att rinna bort... en gång per vecka måste räcka. Kliviorna gillar jämt fuktighet fördelat i hela krukan inte daglig bevattning...

Ja, de är lite känsligare men om du byter till bättre förhållandena kommer det inte att bli något större problem att vänja sig vid en ny plats.

MVH/clivia

tusen thanks.gif för råden.

Men alltså, ni kvinnfolk ibland säger jag bara!
"vadå men jag vill inte byta plats, terrakotta i köket hade inte passat alls, och de blå krukorna till paraplyerna matchar ju i just köket"

Men jag ska nog jobba fram ett arrangemang så småningom coolgleam.gif
Chivvie
CITAT (clivia @ 19-05-2009, 17:41) *
Clivior däremot är anpassade för att leva på klippor och ibland leva bara på dimmor och tillfälliga skurar vad gäller vatten, de "lagrar" det. Även om de är skogsväxter har de kanske mer gemensamt med orkideer än St. Paulior och jag är lite rädd att självvatnande krukor inte skulle bli problemfri lösning.

MVH/clivia

Jag är en frågvis person, så här kommer genast mera av den sorten.

Om de nu har mer gemensamt med orkidéer, skulle det i så fall fungera med att dränka krukan 1 gång i veckan i 10 minuter, låta den rinna av ordentligt och sedan vara utan vatten tills den är ordentligt torr?

Har bara ett par ICA-orkidéer, och jag testade ett tag att bara duscha dem - utan veckodränkning, men då började det lukta mögel om dem, så det slutade jag med. Tycker det fungerar bättre med veckobad - det luktar i alla fall inte mögel och den ena blommar om just nu. Visserligen inte med så stora blommor som från början, men jag är tacksam att det har överlevt och den har f.n. 2 utslagna blommor och flera knoppar på gång.

Jag har en köpejord som är väldigt lätt och torkar ut rekordsnabbt, kommer inte ihåg vilken, skulle det vara något för klivior, om de nu ogillar att vara våta om fötterna, eller är den för dåligt vattenhållande? Späda med lavagrus? Eller någon av vermiculit/perlite?

Hur ofta skall klivior planteras om? För jag tycker att det inte tar så lång tid innan rötterna börjar "svämma" över krukan, eller skall man hellre ta en större krula från början? Tycker att det ser ut som om du använder lerkrukor - är det för att vara säker på att behålla luftigheten?

Ursäkta frågvisheten, men när jag börjar grunna på det, så dyker det upp en massa funderingar.
Hälsningar Chivvie
DragonLady
Nu skall mitt lilla skott som jag skar av från urmodern giggle.gif blomma för första gången wub.gif
Sarasl
Tredje försöket att få in inlägget på rätt plats... Nu fokuserar jag ordentligt så ska det väl gå bra wink.gif ?!

Nu har min clivia börjat slå ut igen, senast var i november, man blir så glad! Har ingen aning om vad det kan vara för sort, ingen sällsynt iaf, har fått den av min mor för en evighet sedan Ska rota fram min "pollineringspensel" och testa jag med Sen när den gjort sitt för i år ska den delas och portioneras ut i nya krukor. Just nu är "allt" fel... galet mkt rötter i krukan och självvattnande kruka på det. Men jag fyller vattenmagasinet ganska sällan, kanske därför den fortfarande lever och skjuter så många skott?

Ha det gott!
clivia
CITAT (Chivvie @ 20-05-2009, 00:25) *
Jag är en frågvis person, så här kommer genast mera av den sorten.

Om de nu har mer gemensamt med orkidéer, skulle det i så fall fungera med att dränka krukan 1 gång i veckan i 10 minuter, låta den rinna av ordentligt och sedan vara utan vatten tills den är ordentligt torr?

Har bara ett par ICA-orkidéer, och jag testade ett tag att bara duscha dem - utan veckodränkning, men då började det lukta mögel om dem, så det slutade jag med. Tycker det fungerar bättre med veckobad - det luktar i alla fall inte mögel och den ena blommar om just nu. Visserligen inte med så stora blommor som från början, men jag är tacksam att det har överlevt och den har f.n. 2 utslagna blommor och flera knoppar på gång.

Jag har en köpejord som är väldigt lätt och torkar ut rekordsnabbt, kommer inte ihåg vilken, skulle det vara något för klivior, om de nu ogillar att vara våta om fötterna, eller är den för dåligt vattenhållande? Späda med lavagrus? Eller någon av vermiculit/perlite?

Hur ofta skall klivior planteras om? För jag tycker att det inte tar så lång tid innan rötterna börjar "svämma" över krukan, eller skall man hellre ta en större krula från början? Tycker att det ser ut som om du använder lerkrukor - är det för att vara säker på att behålla luftigheten?

Ursäkta frågvisheten, men när jag börjar grunna på det, så dyker det upp en massa funderingar.
Hälsningar Chivvie

Att dränka dem i tio minuter... g.gif jag tror faktiskt att det skulle funka om dom sedan får tid att torka... ja, men också substratet måste vara anpassat, förstås...

Vad gäller duschningen... problemet är om substratet torkar ordentligt räcker det inte att duscha det bara en gång... som jag har sagt mycket beror på jorden clivian är planterad i... om den är snustorr, hinner den inte att "suga tillräckligt" med vatten på en gång man måste upprepa duschningen... Om man inte gör det uppfyller substratet inte sin funktion och plantan kan varken "äta" elle "dricka" ordentligt även om vi duschar den regelbundet... Mögel kommer snart och tar försvagade växter...

Enligt mig kan clivior överleva och trivas i olika substrat, det är bevattningen som måste anpassas efter. Man bör hela tiden ha i minne att de inte gillar för mycket vatten men utan vatten stannar livet i dem. Jag påstår inte att det är fel utan vatten i rätt årstid... men när den börjar visa nya blad och eventuellt nya blommor är det vatten i "rätt dosering" som clivian ser fram emot... Och till den här "rätta doseringen" måste man prova sig fram... Ingen bok eller facit i världen känner just till mina förhållanden...

Hur ofta skall klivior planteras om?... jag vet egentligen inte... men en sak är jag säker på... jag har aldrig sett friska plantor i förväxta krukor... Nej, jag använder inte lerkrukor (bara två små har jag) för att de är för tunga...

Min inneclivia i full blom den andra gången detta året...

[attachment=35190:andra_bl...3.5.2009.jpg][attachment=35191:andra_bl...3.5.2009.
jpg]

MVH/clivia

clivia
CITAT (DragonLady @ 22-05-2009, 12:04) *
Nu skall mitt lilla skott som jag skar av från urmodern giggle.gif blomma för första gången wub.gif

Visst är det en fantastisk känsla att se resultat... Grattis till blommorna!!! 000.gif

jag har upptäckt att min clivia som ska blomma tredje gången har kanske inspirerat det unga skottet att göra detsamma...

På den första bilden är de båda två, på den andra det unga treåriga skottet...

[attachment=35198:tredje_b...3.5.2009.jpg][attachment=35199:f_rsta_b...3.5.2009.
jpg]

Mamman och skottet... (tredje blomningen hos mamman och första blomningen hos skottet)

[attachment=35200:mamman__...3.5.2009.jpg][attachment=35201:skottet_...3.5.2009.
jpg]

MVH/clivia

clivia
CITAT (Sarasl @ 23-05-2009, 12:26) *
Tredje försöket att få in inlägget på rätt plats... Nu fokuserar jag ordentligt så ska det väl gå bra wink.gif ?!

Nu har min clivia börjat slå ut igen, senast var i november, man blir så glad! Har ingen aning om vad det kan vara för sort, ingen sällsynt iaf, har fått den av min mor för en evighet sedan Ska rota fram min "pollineringspensel" och testa jag med Sen när den gjort sitt för i år ska den delas och portioneras ut i nya krukor. Just nu är "allt" fel... galet mkt rötter i krukan och självvattnande kruka på det. Men jag fyller vattenmagasinet ganska sällan, kanske därför den fortfarande lever och skjuter så många skott?

Ha det gott!

Grattis till blommorna, Sara!!! tummenupp.gif Det glädjer alltid när de dyker upp yes.gif ... Men vänta med pollineringen tills du förbättrar förhållandena... Att "göra" frön tar mycket kraft och om du vill nu efter blomningen dela på cliviorna, kommer de att behöva energi till att rota sig ordentligt i nya krukor...

MVH/clivia
Sarasl
Tack för tipset! Väntar tills nästa blomning, efter omplantering och delning...

Vänliga hälsn.,
Sara
lissa
Vilken mängd med härliga kort som ni har satt in..jättefina..
Måste bara fråga en sak angående fröhus..Jag har ju satt den under ett spjälobrd för att den ska få lite ljus och vara ifred och för att låta fröhusen avancera i sin egen takt.. Men ska det verkligen ta så lång tid?? Dom har ju svullnat, så tomma är dom inte smile.gif . Kan det bero på att dom kanske får för lite ljus??? Om det är så så måste jag leta fram ett nytt ställe till Klivian....
Tack för att ni visar era bilder
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon