noranettan
01-01-2008, 11:33
Kan man bli gladare av någon ros? Jag har haft en buske av Aïchan som var dryga 2 meter och nästan lika omfångsrik. Det var en lycka när den stod i huvudfloret och nästan lika glad blev man för sensommarblomningen. Så förra våren, när jag vårstädade i Rosengården, skulle jag klippa av några torra grenar och fick hela busken i famnen. Inte en rot kvar, helt kaläten av sorken. Jag grät faktiskt en liten skvätt. Bilden är från min ersättningsbuske - man bara MÅSTE ha en Aïcha. Den är inte så stor än, men den producerade rätt bra med blommor ändå sommaren 2007. Bilden är tagen midsommarveckan, den brukar börja blomningen veckan innan och slutar ungefär samtidigt som den stora gallicablomningen tar vid. Blommorna är riktigt stora och har så vackra vinröda ögonfransar, man faller totalt! Den doftar himmelskt dessutom, vad mer kan man begära?

Jag vet att det är flera som har Aïcha, kom igen med era bilder nu!
Anna NV Uppsala
01-01-2008, 12:09
Visst hör Aïcha till de rosor som man bara måste ha! jag har tre tror jag... den passar att möblera trädgården med, alltså inte bara pynta.
svennis
01-01-2008, 12:31
Nypon på Aicha. Kanske inte så vanligt.. Har du sått fröer.
Jag har sått ochh några som ligger i kylen efter varit i frysen någon månad.
Tycker den blommar finast på hösten
Aicha.jpg
Aicha.jpg
noranettan
01-01-2008, 12:59
Hm....nu går det ju inte att redigera i rubriken......men så klart är Aïcha ingen piminell utan en pimpinellhybrid. Suck.
Min Aicha är två år.
[attachment=11110:blommor_..._Medium_.jpg]
1:a året blommade den med några enstaka blommor (jag begärde inte mer heller) men i fjol så blev det två ynka blommor på hela busken men den växte så det knakade.
Kan den ha det för bra? Den fick precis som de andra rosorna ordentligt med kogödsel på våren och sedan lite blåkorn till midsommar.
Är det någon ide´ att försöka ”svälta” den lite till våren?
/Anki
Anders Roslagen
01-01-2008, 13:30
Aïcha ska jag skaffa minst en till av blir jag nu påmind om, det hade jag glömt.
Min växer på en plats som är riktigt dålig, stenigt under en stor björk och rejält skuggad av en bod men är frisk och blommande ändå.
Eva 33c
01-01-2008, 13:36
Aicha är en favorit hos mig också. Den blommar ungefär samtidigt som schersminen som växer bredvid den. De passar jättefint ihop.
Jag har några bilder i mitt
Rosalbum

Aicha, som efter fem år blivit riktigt stor, min växer ihop med William Baffin dom är lika höga
men Aicha är dubbelt så bred. Två rosor som inte fryser in en cm på vintern.
kerstin z5-6
01-01-2008, 14:45
Om jag inte är för närsynt har Aicha grott här nu ! Frö från Svennis
svennis
01-01-2008, 15:20
Ursäkta Kerstin Zon 5. Hoppas du inte hörde vad jag sade högt

(Något om att du inte är klok.)
Krutröken smällte ju i munnen
Det var ja tur att jag köpte en Aicha i höst på Odla gula rosor är ja inte riktigt min melodi,men jag börjar ändra mig, hoppas den vill bo i min rosgång.
[attachment=11143:aïcha__Medium_.jpg]
Ett år gammal och så vacker.... Jag trodde att jag hade köpt två, men den ena visade sig vara en Geranium. Men det blir en till i sommar, var så säker.
noranettan
02-01-2008, 10:34
CITAT (Anki V @ 01-01-2008, 13:23)

Är det någon ide´ att försöka "svälta" den lite till våren?
Nej det tror jag inte att det är. Det är ju det här årets blomning som kommer på fjolårsskotten, så de ska du ta väl hand om. Att den växte så bra beror kanske på att den gillade din skötsel.
kerstin z5-6
02-01-2008, 17:29
Haha Svennis

Tur att den inte "
smällde i munnen -krutröken

Bra byte tycker jag
svennis
02-01-2008, 18:12
ha Ha, kan du säga. Jag är ju fortfarande chokad att du fått fröna att gro innan du nästan fått dom.
Det är jjuu stort..
Det blir ju mycket jobb för dig, inget är ju gratis. Spännande.
ska testa 'krutröken'' på nya gäster imorgon.
kerstin z5-6
03-01-2008, 00:51
Du -då har du varit snål med föregående gäster Svennis

Aicha var ny hos mej i fjol -jag älskar den rosen -hoppas fler frö gror ..
Ewa smålänska höglandet
03-01-2008, 15:22
Köpte också en i somras och väntar med spänning
Elisabeth-Västkustkolonisten
03-01-2008, 19:19
Vi hälsade på en mycket god trädgårdsvän i Hannover trakten och hon har en underbar rosträdgård.
Vi var där i slutet av april, åkte därifrån den 1.maj och då blommade hennes Aicha redan.
En jättestor buske och börjar alltid i slutet av april att blomma.
Elisabeth
Mia, zon 3
07-01-2008, 14:08
Ja, Aïcha blev en favorit direkt - den blommade bra redan första året hos mig, och satte många långa glada skott. Men så lätt ska den inte tro att det går - var tvungen att flytta den redan efter första säsongen, så nu står den hårt nedklippt och nyplanterad på sin nya plats. Har satt den så att den ska fylla ut en glipa mellan staketet och lekstugan, till förtret för rådjur (och grannungar...) som använt det hålet som ingång. Taggig = bra i såna lägen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.