HEJ i sommar har jag odlat kalebass i växthuset de är jättestora vet någon
hur ja gör med dessa
också majs som jag odlat i 3 st kragar de är ett par meter höga plantor och mycket majs men när de är färdiga syns det gulnar skalet då eller jag har inte odlat dessa växter förr men de har varit spännande för de växer så fort tacksam om någon vet
När det gäller majsen så börjar foderbladen runt kolven lossna något när den mognar. Man kan också vika upp lite i toppen och titta, dessutom bruka man kunna känna att de är fullmatade.
Åsa, mälardalen zon 2
31-07-2003, 07:55
Kalebass brukar man försöka låta sitta kvar så länge som möjligt men frukterna bör inte utsättas för frost enl. Runåbergs frökatalog kan man skynda på mognaden genom att beskära revorna ett blad efter varje frukt. Kalebassen torkas sedan inomhus.
Majs: Ytterligare sätt att se när den är mogen är att trådvippan är helt vissen, kolvarna är tjocka och trubbiga och fröna har fått en svag gul färg. Om man trycker med nageln på ett majskorn ska en trögflytande mjölkvit vätska komma fram.
Tack Kurt och Åsa förstår att det tar ett tag till innan vi kan njuta av att äta majsen men vi har ju en fin sommar ännu här i Bohuslän
Åsa du tipsa mig om Bloddroppeblomman de ser ut att trivas nu har satt en del små skott som blommar men ett sen förra året vill inte blomma riktigt
nu när det varit så varmt har ja plaserat dem vid vattenfallet så det skvetter lite vatten på dem de tycks ju gilla detta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.