Leia
När mina hyasint och amaryllisar blommat över, kan jag då förvara lökarna på min kallvind (minusgrader men ingen frost) fram till våren då jag tänker sätta ut dem i trädgården?
Överbölingen
Nix, men i en sval källare. Amaryllisarna bör du ha inne och ge dem lite näring tills du kan ställa ut dem under sommaren. Ta in i oktober eller när frosten kommer. Lägg torrt och svalt och plantera i senare delen av november så blommar dom runt årsskiftet. Bra tips på Allt om Trädgårds forum.
Xylina
Hej Leia!
Vet inte hur du menade -är det inte minusgrader som är frost? Det fixar ju inte lökarna.Bäst att gömma dem bakom gardinerna!
De vill ju ha ljus och värme och en hel del näring nu, när de ska ladda för nästa vinter. sätt om en gummisnodd om bladen om du tycker de är fula...(de tycker jag). Plantera ut dem när frostrisken är över. Helst utan kruka, i komposthögen eller annat näringsrikt ställe. Jag har en kallbänk med färsk hästgödsel i botten. (Alla mina 13 lökar blommar om, de flest med två stänglar). De vill gärna ha lite vatten ibland, om man kommer ihåg.... Slut vattna i augusti.Ta upp dem och skär av rötterna en bit stoppa dem i en papperskasse i förrådet,(frostfritt,gärna lite varmt). Plantera om när knoppen syns. Ställ gärna rötterna i lite vatten någon timme innan.
Lycka till!
Xylina
Alexander-VG-zon3
amaryllis lökar tål inte frost , men hyacintlökarna kan du gräva ner i trädgården om du inte har tjäle eller förvara dom svalt runt 0c och plantera ut dom till våren .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon