Full version: Mormorsblommor
Discogiraffen
Hej Trädgårdsvänner! Plan(t)eringen inför våren är i full gång, funderar på att anlägga en rabatt med s.k. mormorsväxter. kan ni ge mig tips på fler än iris, liljor och löjtnantshjärta? Även boktips emotages tacksamt.
Henrik_
Akleja, Stockros, Höstanemon, div Astrar, campanula sorter, Riddarsporre, fingerborgsblomma,
malvor, nejlikor, mose brinnande buske, lavendel, smörboll, Stormhatt, brinnande kärlek (studentnejlka)och kungsljus.
Är några som jag kan komma på sådär på rak arm, sen beror det ju lite på ståndort vad man väljer.

Annars om man vill ha en mormorsrabatt så kan man ju använda växter som kanske inte mormor hade tillgång till, men som ändå ger den rätta känslan.

Nu har jag kikat lite i böcker för att kunna komplettera med det jag inte kom på smile.gif
Pioner, så klart smile.gif Nepeta, Silverarv.
Vallmo kan man ju ha om man vill.
Vintergröna och Bergenia har ju också använts länge, även om man kanske inte vill räkna dom till mormorsväxter.

Sen finns det ju buskar att använda också, men det kanske inte är någon större plantering?
Aqvakul
Nävor!
Gunilla T
Hej!

Boken "Perenner" förf. Lena Månsson och Bertil K Johanson utgiven på ICA Bokförlag är en bra grundbok som innehåller de flesta mormorsblommor.
Anne Sofie
Ett par boktips:
Ilminge "Bevara och sköta en gammal trädgård", innehåller växttips, odlingsråd, trädgårdsritningar - allt du kan behöva tror jag.
Berglund: Längtans blommor - om gammaldags trädgårsdväxter". Karin Berglund kan förföra med texter om blommor...
Boxer
www.vaxplatsnybyn.com
Nybörjar-Linda
Jag gav bort "Våra älskade torpväxter; och hur vi odlar dem" av Inga Wallenquist till min mamma i julklapp. Torpväxter = mormorsblommor om jag förstått saken rätt? Vid mina föräldrars torp växer bl a Purpurklätt, Stjärnflocka, Borstnejlika, Daglilja, Fingerborgsblomma, Guldboll, Vintergröna, Lupiner och Löjtnantshjärta. De flesta av dessa sprider sig och växer "vilt" över deras tomt som delvis består av skog...
Discogiraffen
Tack alla ni! Ni är verkligen fantastiska... 000.gif Här ska sås..!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon