catlady
01-01-2008, 15:56
En av mina hibiskusar har blivit angripen av något. Ett efter ett av bladen börjar gulna i kanterna och har svarta prickar/gropar på undersidan. När prickarna täcker hela bladet är det gult och faller av. Det går långsamt och på håll ser växten fortfarande kry ut. Jag ser ingen ohyra, och jag sprejar den nästan varje dag. Den står i söderfönstret. Kan det vara något virus eller svampsjukdom? Vad kan jag göra för att rädda den?
catlady
02-01-2008, 16:23
Jag puttar upp min tråd lite... Ingen som har en aning?
Hej
Jag tycker att säga, dina växter tappat av (SVAMP SJUKDOM) och de som ser ut svarta punkter, vi kallas dem (sten kropp), stenkropp består av Svamp härva, Svamp gör så för att behålla sin liv under dåliga klimaten,
Vad du kan göra nu:
1 ta bort alla skador delar och bränna de,
2 du försöker behålla växter under rumtemperaturen och torr luften.
3 om du kan använda medicin mot svamp.
De första förslag 1 2 ge resultaten till 80procent.
Obs: varför blir bladet gula och ramla på grund att svampen sugar växter matten.
Gott nytt år
Önskar H: Bassam
catlady
03-01-2008, 16:05
Ok, vad bra att veta att det är en svampsjukdom som kan bekämpas! Men när jag söker på "sten kropp" eller "stenkropp" så hittar jag ingenting. Är du säker på att det kallas det?
Hej
Jag tycker att säga , jag är expert ( HORTONOM) jag studerat i högskola 5 år på växter. Och jobbar med växter flera år . de är informationen som ja skrev står i min högskola böcker, och informationen är svår att hitta. Jag är säker på att det är så 100%.
Gott nytt År
Önska H( Hortonom Bassam)
Piccante
03-01-2008, 22:55
CITAT (Bassam @ 03-01-2008, 20:06)

Jag tror du har rätt Bassam men du har nog översatt ordet själv? Jag tror inte att det finns något svenskt ord för sklerotium??? Man får kalla det för sklerotium eller "vilostadie" eller något..... Ordet "stenkropp" har jag inte sett använt på svenska.
Alexander-VG-zon3
03-01-2008, 23:04
CITAT (catlady @ 01-01-2008, 15:56)

En av mina hibiskusar har blivit angripen av något. Ett efter ett av bladen börjar gulna i kanterna och har svarta prickar/gropar på undersidan. När prickarna täcker hela bladet är det gult och faller av. Det går långsamt och på håll ser växten fortfarande kry ut. Jag ser ingen ohyra, och jag sprejar den nästan varje dag. Den står i söderfönstret. Kan det vara något virus eller svampsjukdom? Vad kan jag göra för att rädda den?
har du bild ?? ,, det kan ju annars vara trips du fått . men ser du ingen ohyra är det nog då svamp,virus
Markus har rätt, men jag vill alla ska förstå. Den här sklerotium är mycke små, den finns på blad som svarta prickar och man måste ha förstoringsglasen för se den. Den ser nästan ut som en del av bladet eftersom den är så små, fast har annan färg svart färg.
H. Bassam
Hej!
Jag har precis samma problem. Har satt min ena Hibiskus i karantän i köket, den ser frisk ut men då och då kommer sjuka blad och vid mina andra tre hibiskusar i rummet har en liten blomsterlönn samma sjuka. Konstigt nog har den satt knopp och de övriga blommorna har inte drabbats - ännu.
Jag vet inte hur man gör med svampangrepp mer än att ta bort de blad som ser drabbade ut men enligt länken så är det giftigt? Ska man kasta allt eller finns det medel mot svamp i affären? Har katt som just nu brer ut sig i mitt knä och halva datorn, vill inte att hon får i sig nåt farligt.
God fortsättning och hoppas på en räddning för mina blommor...
Hej
Jag tycker att säga att om man tar bort skadad delar , det räcker inte ,man ska använda också medicin mot svamp, det finns många sorter i affären kan du bara gå till affären och vilja. Också svampen är inte giftiga mot katter, du kan välja mellan dem här:
1nässel vatten eller åkerfräken vatten.
2 binab.
3 atamon.
4nateriumbensoat.
5 svampdödande.
6 alkohol spela ingen roll vilken.
7svartsjukfläcksjuka.
Obs: de är flera, men de har mycket aktivetit under prövning.
Gott nytt år
Önska H: Bassam
Stort tack för svaren. Här kommer några till.
Jag ska testa med atamon för det finns hemma så kan jag ta mig ut till nåt gardencenter i veckan.
Gissar att man får spraya växterna som står bredvid också, för om svampen är mikroskopisk först innan fläckarna är stora så de syns borde de finnas lite överrallt?
Skulle det vara torr rumsluft runt växterna eller var det så att dom inte ska ha det utan mår bra av fukt? Blommorna mår ju bra att bli sprutade med vattenflaskan ibland, men när dom är sjuka? Ska man behandla jorden också eller kanske byta jord?
Bra att det är ofarligt för katten. Hon sitter ju bland växterna i fönstren och har lång päls så jag tänkte att hon kan få i sig det. Under behandling tar jag och smäller ihop alla växter i ett fönster så får hon det andra.
Hej
Jag är mycket glad för att kunde hjälp dig, men jag ska säga att Svampen älskar fukt, du kan undvika fukt till de blir friska, och fram tiden försöker borta växter från mycket fuktighet, jag har många växter i salongen jag ger de vatten bara från jorden, och jag haft ingen problem med Svamp sjukdom eller mögel sjukdom, du behöver inte byta jord nu , för att svampen sätter på grön del och suger plantor mat, om vill du gör omplantering ? det är bättre att gör under vår eller sommar tid,
Lycka till
H: Bassam

Uploaded with
ImageShack.usKan detta vara Sclerotium. Fick det på min mandarin

Klicka på bilden för en större upplösning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.