Full version: Gröna växter
Sol_blomman
Hej! jag undrar kan man bli allergisk mot gröna växter vissa?Jag har bara gröna växter mina ögon svider och jag hostar i bland.Kan det finnas gröna växter som man är känslig mot att det svider i ögonen? Jag har en riktig gran hemma kan man bli allergisk mot den? Vilka symtomer blir det när man är allergisk mot julgran Mvg sol_blomman
Tosan
Gran kan du ju såklart va allergiskt mot, sen finns säkert en del andra gröna växter åxå... men jag vet att man ibland kan va allergisk mot sporer eller nåt i jorden, och lerkrukor ska tydligen inte finnas i ett hem med allergiker.
Symtomen.... Vet inte riktigt, men skulle gissa på pollenliknande problem.
Åsa, mälardalen zon 2
Javisst kan man vara allergisk mot gröna växter ex. benjaminfikus är ofta mycket värre för luftvägsallergiker än en del blommande växter.

Och ja man kan vara allergisk mot julgran, julgransallergi är inte ovanlig. Vilka symptom man får beror ju lite på vad man har för allergi men rinnande näsa, irriterade luftvägar och dyl. är ganska vanligt.

MariaS
Är själv allergiker och reagerar mycke kraftigt på just gran. Benjaminfikus och paraplyaralia brukar jag också hålla mig ifrån. För mig gäller det koll om växterna avger en klibbig vätska om man bryter ett blad, då brukar det också klia...
theseraphim
hej

Benjaminfikusen är hemsk men värst bland våra vanliga rumsväxter är...murgrönan, om man tittar noga så är den luden och vid berörning så släpper den ifrån sig detta ludd och det kliar i ögonen, halsen blir tjock osv. så det behöver inte blomma för att ställa till med problem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon