Helen_A
01-01-2008, 21:09
Lite känslig med täpt näsa och kliande ögon av vanlig gran så vi köper kungsgran. Även i år köpte vi en fin på Bauhaus. Inhandlade den runt den 19 dec. och satte in den dagen efter. Men nu har den luktat sååå illa i flera dagar!! Nu i kväll fick den åka ut.. jag klarar inte av den mer. Varför luktar den så illa?? Stark o frän lukt.. lika mycket som ett nymålat rum så man känner det i hela huvudet.
Någon som vet varför??
Hittar ingen info någonstans... det enda som kommer fram när jag söker på lukta illa+kungsgran är silvergran som kan lukta kattpiss...
Blir tacksam för svar!
Mvh Helen
kompostjord
01-01-2008, 21:29
Mögel
Nån som pissat på den?
Jag köpte gran ett år och gör aldrig om det. Granen luktade kattpiss och barrade från dag 1. Gud vet väl när den höggs, hur länge den hann stå på torget och hur många hundar/fyllon/snorungar som gjort sina behov på den.
Helen_A
01-01-2008, 23:22
Hörde någon prata om mögel o lukten kan stämma. Det var inte piss den luktade iallafall! Men den ser inte konstig ut... lite torr kanske... hm...

Man kanske ska vattna den lite oftare!?
Var det något jag gjorde eller? Något jag ska undvika till nästa år?
Tycker att de är de snyggaste granarna och den luktade verkligen inget i början. De har aldrig luktat förrut och de barrar en 100 del mot en vanlig rödgran. Så jag vill nog köpa en sån igen...
Nåt tips?
kerstin z5-6
02-01-2008, 01:04
Du har haft otur -jag köper alltid de danska kungsgranarna och de luktar inte och dessutom släpper de inte ett barr
Jag har hört talas om bönder som sprutar gödsel på granplanteringar nära vägar för att de inte skall stjälas!
Hej
Jag tycker att det finns orsak för att den är luktar inte bra, kanske finns vatten på den här platsen som gran sätter som stannar lång tid utan att byta. Den är mögel som ATTACKERA GRANEN .
Obs: jag har min kompis som har växt luktar kit, den växt står i själv vattna kruka, jag liftar upp växt från kruka, och jag hittar vatten luktar kit, vi ordna den, vi byter vatten och lämna rotarna torka sen omplantera .
GOTT NYTT ÅR
Önska H: Bassam
kompostjord
04-01-2008, 15:04
@ KURT
Jag tänkte detsamma, kanske har den stulits eller så har bondens yngsta son sprutat gödsel på de som skulle avverkas :-)
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_724451.svdHär läser man om mögel o allergi tack vare en julgran .
Hej
Jag tycker att de här växter mögel skadad , det är problem att när skadad av mögel, vi kan inte se mögel , men vi kan känna genom skit lukt,
Lycka till
H: Bassam
Det är mest troligast att det är som Kurt säger, att någon sprutat gödsel, eller alternativt någon sorts urin på den. Inget ovanligt alls med tanke på hur mycket gran som stjäls/avverkas av obehöriga.
CITAT (kompostjord @ 04-01-2008, 15:04)

@ KURT
Jag tänkte detsamma, kanske har den stulits eller så har bondens yngsta son sprutat gödsel på de som skulle avverkas :-)
Ett år luktade vår gran också skit, avverkad på hyresvärdens ägor, inte besprutad med något. Fick slänga ut den! Mögel låter rimligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.