Full version: vatten och fontener
lissu
Hej och gott nytt år
jag har börjat fundera lite grann hur jag ska fortsatta med min trädgård. Rosenrabatten är (nästan) färdig och nu vill jag fixa en fonten. Tanken är att jag kommer att mura halv cirkel och har en murad vägg som bakgrund(???) och sätta dit en lejonhuvud som fonten( alltså inte riktig, hahahh). Nu har jag snokat lite vad sådana kostar och det verkar bli lite för dyrt. En sådan kostar mera en lite större växthur. Är det någon som vet vad man kan köpa sådan saker billigare?
jag tror inte att jag är ensam med denna frågan. Så har ni tips om ställen som man kan fynda trädgårdsprylar så skriv till.
MariaS
Jag handlar en del här. Man kan ju tillverka egna grejor också genom att plocka ihop från olika leverantörer.
Gunilla T
Hej

jag skulle nog fundera fler gånger innan jag placerar ett lejonhuvud i trädgården. Nu tillhör jag dom som är mycket sparsmakad med olika prydnader i trädgården men ett lejonhuvud i en vanlig trädgård ...njaaa..kanske i stora slottsparker möjligen.

Det finns så mycket vackra vattengrejor, vad kan vara vackrare än vatten som porlar ur en borrad natursten t.ex. Dessutom kanske inte så ekonomiskt påfrestande.

Smaken är ju som sagt delad och dethär är min åsikt.

Förövrigt passar nog lejonhuvudet bäst där det hör hemma,nämligen på lejonet.

Mvh/Gunilla
lissu
CITAT (Gunilla T @ 02-01-2008, 13:38) *
Hej

jag skulle nog fundera fler gånger innan jag placerar ett lejonhuvud i trädgården. Nu tillhör jag dom som är mycket sparsmakad med olika prydnader i trädgården men ett lejonhuvud i en vanlig trädgård ...njaaa..kanske i stora slottsparker möjligen.

Det finns så mycket vackra vattengrejor, vad kan vara vackrare än vatten som porlar ur en borrad natursten t.ex. Dessutom kanske inte så ekonomiskt påfrestande.

Smaken är ju som sagt delad och dethär är min åsikt.

Förövrigt passar nog lejonhuvudet bäst där det hör hemma,nämligen på lejonet.

Mvh/Gunilla

Hmm!
Det är väl så, alltså med smaken. Jag håller på att bygga upp en rosengård med vatten, ev. "lejonhuvud" eller något annat liknande. Tycker att det passar stilmässigt bättre en natusten ( har stenanr andra ställen i trädgården) så att man få väl prova med vad som passar och inte hänga med vad "trädgårdsmodet" dikterar. Annars brukar jag skapa själv av olika material egen "trädgårdskonst" vilket jag tycker är båda roligt och billigt.
kerstin z5-6
Jag vet ju inte var du kollat men här tycker jag de är ganska prisvärda och de flesta sakerna från Aged Cotswald stone är mycket estetiska -de hade några lejon du kanske gillar
gardeb aquatica

Själv skulle jag vilja ha krukan Grand Victorian Tazza.
AndreasBlomquist
Vi har en springbrunn med lejonhuvud, www.buxus.se/?444
Den är ju inte fasligt dyr, bara 1395:- men vi kan även fixa fram riktigt stora i betong men då hamnar vi ju som sagt var i den övre prisklassen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon