Full version: Kaprifolbär!
Gits
Min kaprifol, som blommade otroligt fint i år för första gången, har fått orange bär på en del ställen. Kan jag använda dem för att få fler kaprifoler, och hur gör jag i så fall?

Undrar Gits nyfiket
KURT
Det går säkert bra att härma naturen, d v s pilla ur fröna när bären är mogna. Så dem i kruka på hösten och låta den stå ute under vintern (de behöver köldbehandlas) så bör det gro till våren (fler instruktioner här om du söker efter släktet Lonicera ).

Men vill du bara ha fler kaprifoler så går det ju mycket fortare att böja ner en gren under jorden, så att den bildar rötter eller ta sticklingar.
Ann-Christin Lindberg zon II
Tack för svaret, broder Kurt! Det var en bra länk, också!

Jodå, jag kan ju föröka på andra sätt också, men det vore kul att se om det gick att "härma naturen" med fröna i bären!

Hälsar Gits
Berith
CITAT (Ann-Christin Lindberg zon II @ 31-07-2003, 09:25)
Tack för svaret, broder Kurt! Det var en bra länk, också!

Jodå, jag kan ju föröka på andra sätt också, men det vore kul att se om det gick att "härma naturen" med fröna i bären!

Hälsar Gits

Nu blev jag väldigt förvirrad! ohmy.gif blink.gif ohmy.gif blink.gif ohmy.gif

Är Annki och Gits samma person??
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej Berith! Nej jag är jag och Gits och jag är arbetskompisar. Gits heter egentligen Stig, och har ingen egen dator på jobbet. tongue.gif Så han lånar min, och gillar trädgård!

Så ligger det till, och hoppsan, så kan det gå! rolleyes.gif
Berith
Ahaaaaaaaaaaa! laugh.gif

Förklarar en hel del... Gits är ju ett kvinnonamn! tongue.gif
KURT
En annan bra databas är Plants For A Future, den skall täcka 7000 ätliga och prydnadsväxter, för de flesta får man också råd om förökning.
Anders zon III
CITAT (Gits @ 31-07-2003, 08:27)
Min kaprifol, som blommade otroligt fint i år för första gången, har fått orange bär på en del ställen. Kan jag använda dem för att få fler kaprifoler, och hur gör jag i så fall?

Låter som om det är äkta kaprifol med de brandgula bären. De sjävsår sig en del i Uppland åtminstone, tror det beror på den kalkhaltiga jorden eller så är det den varma sommartorkan som gör att fröna gror sedan. På de platser jag sett självsådda exemplar har det varit soligt och torrt.
Du lyckas säkert!
Gits
Det var intressant Anders! Ska testa när bären mognat. Jag har aldrig sett sådana här bär förut, skulle de vara farliga för min 4-årige son,om han fick för sig att stoppa ett i munnen?

Undrar Gits
KURT
CITAT (Gits @ 31-07-2003, 11:26)
Det var intressant Anders! Ska testa när bären mognat. Jag har aldrig sett sådana här bär förut, skulle de vara farliga för min 4-årige son,om han fick för sig att stoppa ett i munnen?

Undrar Gits

Kaprifolbären är giftiga:

"Kaprifol. Bærene er giftige (ved inntak av større mengder). Unngå problemet ved å beskjære lett om sommeren etter blomstring. Gir kvalme, kaldsvette, oppkast, hurtig puls og pustevansker hvis bærene spises.!"

http://www.hushjemhage.no/hage/hage_plante...ter_giftige.htm
Åsa, mälardalen zon 2
Kaprifol har lätt giftiga bär som kan ge magbesvär. På giftinformationens giftlista står det att man ska kontrollera risken hos giftinformationen ifall mer än 10-15bär har förtärts. Det står även att förgiftningar hos barn är ovanliga trots att bären kan locka till förtäring.

Här hittas växtlistan:
http://www.giftinformation.se/vaxtlistan/n...nyvaxtlista.htm
Gits
OK, jag får tala med sonen om detta. Det är ju bättre att han satsar på smultronen nedanför istället!

Vad kan förresten "pustevansker" vara, andningssvårigheter, kanske?

Tack för hjälpen alla!

Hälsar Gits
KURT
CITAT (Gits @ 31-07-2003, 11:44)
OK, jag får tala med sonen om detta. Det är ju bättre att han satsar på smultronen nedanför istället!

Vad kan förresten "pustevansker" vara, andningssvårigheter, kanske?

Tack för hjälpen alla!

Hälsar Gits

Ja både norska och danska är ju faktiskt ganska lätt att förstå. Jag lyssnar ofta till danska radions P1, den är ofta t o m bättre än svenska P1 http://dr.dk/ . Norsk radio är dock inget vidare.
Gits
CITAT (Berith @ 31-07-2003, 09:52)
Ahaaaaaaaaaaa!  :lol:

Förklarar en hel del... Gits är ju ett kvinnonamn! tongue.gif

Nej Berith, det är Stig baklänges.....
Berith
htireB//

!nök etni retyb alla nem tongue.gif segnälkab avirks tta råg nman allA

sleep.gif ...aj aj aJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon