|
Läste i en annan tråd ang kommatecken och kom då att minnas denna. En Telegrafist i det forna Sovjetunionen fick följande telegram. Fången avrättas, ej skickas till Sibirien.
Telegrafisten tyckte synd om den dödsdömde fången och flyttade kommatecknet. Fången avrättas ej, skickas till Sibirien.
Av detta lär man att ett kommatecken kan vara skillnad mellan liv och död.
Dito Verde
01-01-2008, 23:10
Åh nej Jag som just blivit lugnad...
CITAT (Netha @ 01-01-2008, 22:58)  Läste i en annan tråd ang kommatecken och kom då att minnas denna. En Telegrafist i det forna Sovjetunionen fick följande telegram. Fången avrättas, ej skickas till Sibirien.
Telegrafisten tyckte synd om den dödsdömde fången och flyttade kommatecknet. Fången avrättas ej, skickas till Sibirien.
Av detta lär man att ett kommatecken kan vara skillnad mellan liv och död.  Hm. Fattar inte... Eklo
CITAT (EKLO @ 01-01-2008, 23:18)  Hm. Fattar inte... Eklo Läs en gång till imorgon så kanske du förstår.
Jag har nog säckat ihop i skallen, men står det inte att fången dör var kommatecknet än sitter?
trött-Eklo
CITAT (EKLO @ 01-01-2008, 23:23)  Jag har nog säckat ihop i skallen, men står det inte att fången dör var kommatecknet än sitter?
trött-Eklo Som sagt ... Läs en gång till imorron.
Anki på Öland
01-01-2008, 23:37
Var det inte den man fick lära sig i skolan en gång i forntiden just för att visa hur viktigt det var att sätta kommatecknet på rätt ställe??  Anki
ja det är nog så, hur man än flyttar tecknet så överlevde få i Sibirien  torvan
anna_rispan
02-01-2008, 22:23
mm, men egentligen så skriver man väl inte: ej skickas till Sibirien?? skickas ej till Sibirien borde det stå.
CITAT (anna_rispan @ 02-01-2008, 22:23)  mm, men egentligen så skriver man väl inte: ej skickas till Sibirien?? skickas ej till Sibirien borde det stå.  Vi fick lära oss med orden:" Avrättas ej, benådad" som ändrats till "Avrättas, ej benådad"
CITAT (Tosan @ 02-01-2008, 22:33)  Vi fick lära oss med orden:" Avrättas ej, benådad" som ändrats till "Avrättas, ej benådad" Fast även då faller ju den där historien om den snälla telegramskrivaren som tyckte synd om fången... Något är grundläggande skumt med den där meningen och skolans syfte med att lära ut kommatecken genom den verkar minst sagt besynnerligt, eller hur? mvh Eklo
CITAT (EKLO @ 02-01-2008, 22:50)  Fast även då faller ju den där historien om den snälla telegramskrivaren som tyckte synd om fången... Något är grundläggande skumt med den där meningen och skolans syfte med att lära ut kommatecken genom den verkar minst sagt besynnerligt, eller hur?
mvh Eklo I denna version faller ingenting tycker jag. Solklart! "Avrättas, ej benådad" = säker död "Avrättas ej, benådad" = fri som fågeln!  Visar väldigt tydligt hur en mening ändras fullständigt med ett kommatecken på fel ställe.
CITAT (Anma @ 02-01-2008, 22:59)  I denna version faller ingenting tycker jag. Solklart! "Avrättas, ej benådad" = säker död "Avrättas ej, benådad" = fri som fågeln!  Visar väldigt tydligt hur en mening ändras fullständigt med ett kommatecken på fel ställe. Det är sant, jag tänkte på den förra varianten där någon skulle vara snäll genom att flytta kommat, men där det sedelärande var att det blev värre efteråt - det var den meningen som gav en helskum sensmoral, menar jag. mvh Eklo
CITAT (Anma @ 02-01-2008, 22:59)  I denna version faller ingenting tycker jag. Solklart! "Avrättas, ej benådad" = säker död "Avrättas ej, benådad" = fri som fågeln!  Visar väldigt tydligt hur en mening ändras fullständigt med ett kommatecken på fel ställe. Den där känner jag igen, inte den med Sibirien.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|