malin72
jo i min ena hörna(som vi talat om förrut) eftersom vi inte har någon tjäle så kanske jag ger mig in på att börja smått....
frågorna är, det är sö sol tidig morgon som försvinner på förmiddagen alltså inte många sol timmar.....
nu undrar jag, vad är lämpligast att göra (tänkte mig 3 etapper)
men kan man ha surjordväxter där eller ska man hitta bara skuggväxter???? sitter och funderar på om jag kan tex bygga med torv men vad kan klara sig där inne g.gif
med andra ord så måste jag nog köpa mera frön,så alla förslag mottages tacksamt giggle.gif jag har skissat upp hur jag tänk det men kan inte visa det här men gruset kommer att gå längs med nederkanten....

[attachment=11142:blandat_07_249.jpg]
Bassam
Hej
Jag tycker att du kan plantera alla växter som inte ge mycket rosor eller frukt, jag menar du kan inte plantera frukt träd eller rosor på det här stället.
Obs: de är Rosor och fruktträd behöver mycket sol för att ge blommor och frukt.
Gott nytt år
Önska: H: Bassam
Boxer
Det finns så mycket läckra växter for lite mörkare ställen.
Dessa gillar jag:

Actaea simplex ’Brunette’, höstsilverax
Anemone ’Honorine Jobert’, stor höstanemon
Anemone sylvestris, tovsippa
Aruncus dioicus ’Kneiffii’, plymspirea
Asarum europaeum, hasselört
Athyrium niponicum ’Pictum’, regnbågsbräken
Convallaria majalis, liljekonvalj
Dicentra Formosa-Grp ’Aurora’, stort fänrikshjärta
Epimedium x youngianum ’Niveum’, vit sockblomma
Hosta sieboldiana ’Elegans’, daggfunkia
Lamprocapnos (Dicentra) spectabilis ’Alba’, löjtnantshjärta
Omphalodes verna ’Alba’, ormöga
Polygonatum multiflorum, jätterams
Pulmonaria ’Moonshine’, lungört
Tiarella cordifolia ’Spring symphony’, spetsmössa

malin72
tack för era svar tummenupp.gif nu måste jag tänka ut höga lägre och lägst och att inte alla blommar samtidigt....måste genast googla lite giggle.gif
(men bara för att jag sa det så kom kylan med lite snö inatt) men nu har jag min skiss och kan ju sitta och planera yes.gif
thanks.gif
Alexander-VG-zon3
vad är det för jord ??

och när kommer öst solen på morgonen ?

och vilka typer av växter vill du ha där ?

finns många buskar och träd som trivs i det läget plus perenner och klätter växter , och vill du ha rosor så nevade klara väl ett sådant läge .
malin72
CITAT (flaxss @ 02-01-2008, 16:45) *
vad är det för jord ??

och när kommer öst solen på morgonen ?

och vilka typer av växter vill du ha där ?

finns många buskar och träd som trivs i det läget plus perenner och klätter växter , och vill du ha rosor så nevade klara väl ett sådant läge .

bra frågor jaha, jo jorden den är nog lite småsten blandad...dit lagd när dom som bodde innan skulle göra övre altanen som syns lite....

östsolen kommer direkt på när den går upp....tänkte fel där blush.gif vi bor så högt uppe så solen kommer tidigt på morgonkvisten...inte sö sol alltså utan öst sol som sen försvinner .....

vilka bommor?? ja något klättrande mot väggen kanske sen inte så många olika färger blommässigt, (har fruktsallad på många andra ställen) :whist
:
Alexander-VG-zon3
tänkte mest om det är torrt eller fuktigt , eller om du tror det behövs jordföbättra där ? ,, ska man göra nya rabatter är det alltid bra att göra vid jorden är det dålig jord så ev köp ny och blanda upp . men det är ju alltid hur jorden är .

då har du samma som hos mig , för på mormors hus kommer öst solen direkt utan att skuggas rätt så tidigt på sommaren . för vi bor högt .

så då har du ju ändå skapligt med sol där för många växter . och behöver nödvändigt vis inte plantera enbart skuggväxter . du har ju ändå ett par timmar sol där väl ? men inte den heta och starka solen och sen svalka på kvällen plus lite sol frön söder , så du har egentligen ett bra läge blir aldrig sådär jätte torrt och inte den starka solen men ändå hyfsat varmt på sommaren.

du kan ju ta flata stenar och bygga upp det i 2-3 terrasser , alltså bygg upp i låga murar .
( där kan du ju även bestämma hur jorden ska vara i dom olika terrasserna )

eller tar du stora tjocka stenar och bygger upp med . eller har du bara sten runt om vid gången. och gör det lutande men att du har växterna själva som håller allt på plats ( jag har nåt likande ställe som du , fast mitt är bara brantare och sand-grus jord i direkt söderläge ) ,, du kan ju själv bestämma och kolla hur du vill bygga upp grunden .

sen då växter

kanske då rätt så sval färg typ blått och vit i blomväg ?? och så mycket grönt , stilrent och rätt så lugnt . och rätt så låga träd-buskar och så bygga upp med perenner och klätterväxter .

buskar-träd

Clethra alnifolia - konvaljbuske , vita blommor som doftar blir runt 1m hög . klara flesta jordar
skimmia japonica - vinterbär , surjord trivs i östläge blir en låg buske . vita blommor med röda bär
rhododendron impeditum - tuvalpros - lila/blå låg buske

klätterväxter

någon blå/lila och vit clematis du tycker om ( eller ett par )
humle
murgröna
sen ettårig luktärt ( lila/blå/vit)
pipranka

ormbunkar

strutbräken - fuktig jord ( tål både sol och skugga )

perenner

brokbladig akleja
vita aklejor
brunnera macrophylla sorter - Kaukasisk förgätmigej
olika sorters av Campanula - klockor
gentiana sorter
blåsippa
hostor alla sorter ( tar du många så lättar det upp färgerna )
viol
tremastarblomam ( blå/lila och vit )
stjärnflocka
olika anemoner
tolvgudablomma
gröna sorter av alunrot
vit höstflox
primula

m.f

marktäckare

vita/lila/blåa nävor
sedum
och som boxer skrev hasselört
malin72
wow vilket jätte toppen svar tummenupp.gif jo jordförbättra måste jag alltid göra här innan det blir en rabatt och jag har också tänkt tanken att göra som små murar med sten kan nog bli fint tummenupp.gif ska sätta mig och kolla lite av alla växt val thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon