*Humlan*
Hornviol - Viola Cornuta
Purpurlysing - Lysimachia atropurpurea

Jag har googlat både på de svenska och latinska namnen, läst på diverse listor men blir liksom inte riktigt klok på hur jag ska göra. Än är dom varmgroende, än behöver dom kyla, vill någon vänlig själ bringa klarhet i detta?

Tack på förhand!!
Eva 33c
Jag har i allafall såttbåda varmt. Violen sår jag varje år med bra resultat (plantorna tenderar att försvinna efter en vinter här hos mig). De har grott på ca 10 dagar i rumstemperatur.
Lysimachia atropurpurea har jag också sått varmt. Men jag fick inte så många plantor. I Jelittos såråd sägs det att den gror oregelbundet under lång tid och att en kallperiod kan påverka groningen gynsamt. Dessvärre tycks denna vackra växt inte gilla vintrarna här ( eller mig?).
*Humlan*
Ja men då sår jag båda varmt. Kan det vara läge att så Hornviolen nu tro?
Eva 33c
Om du har möjlighet att ställa dem under lysrör efter grodd kan det nog gå. Men lite tidigt kanske...
Jag sådde mina sista februari förra året och då blommade de någngång mitt i sommaren och framåt. Tidigare sådd borde ge tidigare blomning. Men extra ljus är ett måste.
*Humlan*
Jo, då extra belysning har jag i form av lysrörsarmaturer. Men jag tror nog att jag väntar till slutet av februari i så fall. Jag har annat jag kan så under tiden! blush.gif
kerstin z5-6
jag skulle vänta ett tag -också jag har sått dem varmt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon