Kathy

Är det vanligt att det blåser såhär under januari månad?
Brukar inte januari vara en lugn månad?
Börjar ogilla detta eftersom vi ska åka båt i slutet av januari och jag hoppas på en lugn överfärd... crying.gif
Jag vissa funderingar på att kanske flyga istället....crying.gif
Anma
Det kan blåsa orentligt i Januari. Fast jag tycker nog att det kan blåsa ordentligt i princip när som helst på året, även om höststormarna brukar vara värst.

Ta båten du, sträckan till Helsingfors är ganska ok även om det stormar. smile.gif
Kathy
CITAT (Anma @ 02-01-2008, 12:50) *
Det kan blåsa orentligt i Januari. Fast jag tycker nog att det kan blåsa ordentligt i princip när som helst på året, även om höststormarna brukar vara värst.

Ta båten du, sträckan till Helsingfors är ganska ok även om det stormar. smile.gif

Sist jag åkte båt över sundet var det oktoberstormar med över 11 meter höga vågor.....
Sjösjukan höll sig borta men en hemskt obehaglig känsla gjorde att jag lusläste räddningsvägar på båten och vart livbåtarna fanns... no.gif
Anki på Öland
Stormen Per var i januari förra året!!
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 02-01-2008, 22:11) *
Stormen Per var i januari förra året!!
Anki

Jo, men den var bara en liten vindpust då den nådde Sthlm.
aanderss
kuling är aldrig kul
Alba
Kolla SMHI' s Hemsida på sjörapporten innan du åker. Jag tycker det känns bra att veta i förväg hur det ska blåsa så det inte kommer som en obehaglig överraskning.
Skaffa tabletter mot sjösjuka.......bara vetskapen att man har dem gör att man mår bättre. rolleyes.gif
De flesta båtarna är ju stora så de känner inte så mycket av kuling.....men det beror ju också på från vilket håll vinden kommer.

Jag älskar att åka båt och med lite planering kan resan bli fantastisk. Lycka till.
netaave
På dom stora färjorna känns inte blåsten så mycket.
Kathy
CITAT (netaave @ 03-01-2008, 14:04) *
På dom stora färjorna känns inte blåsten så mycket.

Jo, det är precis det de gör.
Vi åkte för några år sen med en av de större färjorna. Vågorna var så höga att de slog över relingen högst upp.
Sjögången var inte problemet, utan Estonia-vibbarna som kröp sig in på livet hos flera i sällskapet.
Anma
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 14:16) *
Vi åkte för några år sen med en av de större färjorna. Vågorna var så höga att de slog över relingen högst upp.
Sjögången var inte problemet, utan Estonia-vibbarna som kröp sig in på livet hos flera i sällskapet.

Ja, det är det som är mindre kul, rädslan. Jag arbetade på Estonias systerfartyg några år tidigare och den var "osänkbar"... Pyttsan!

Men sträckan över ser lite annorlunda ut, ska man till Estland är man ute på det riktiga havet med långt till land, till Finland ser man land nästan hela tiden. Det är en trygghet för mig.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Kathy @ 02-01-2008, 09:03) *
Är det vanligt att det blåser såhär under januari månad?
Brukar inte januari vara en lugn månad?
Börjar ogilla detta eftersom vi ska åka båt i slutet av januari och jag hoppas på en lugn överfärd... crying.gif
Jag vissa funderingar på att kanske flyga istället....crying.gif

hos mig blåser det en hel del under jan,feb under våren,sommaren är det lugnt sen börjar det igen vid hösten att blåsa upp .
netaave
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 14:16) *

Du skojar, måste ha blåst över 50m/sek då om det ska slå vågor 11 våningar upp.
Jag har åkt med både Cinderella och Birka när det blåst över 30m/sek och då är det inte bara kuling då är det storm.
Men aldrig att vågorna gått upp till nattklubben ens och den är på birka på däck 5.
Kathy
CITAT (Alba @ 03-01-2008, 12:31) *
Kolla SMHI' s Hemsida på sjörapporten innan du åker. Jag tycker det känns bra att veta i förväg hur det ska blåsa så det inte kommer som en obehaglig överraskning.....//.....

Tack för tipset om SMHI:s hemsida.
Kathy
dubbelt
Anma
CITAT (netaave @ 03-01-2008, 17:00) *
Du skojar, måste ha blåst över 50m/sek då om det ska slå vågor 11 våningar upp.
Jag har åkt med både Cinderella och Birka när det blåst över 30m/sek och då är det inte bara kuling då är det storm.
Men aldrig att vågorna gått upp till nattklubben ens och den är på birka på däck 5.

Det beror på hur vinden ligger hur högt vågorna går. Bara för att vågen når upp till våning 8 behöver den inte vara så hög. Ligger båten ner i en vågdal kommer nästa vågs topp att nå bra mycket högre än normalt. Sen är det så att alla stormar ser inte precis likadna ut även om vindstyrkan är detsamma.

Jag tror ändå att det är tryggt att ta färjan över även om det kan vara obehagligt i stormar. Numer sänker kaptenen farten rejält om det behövs. Annat var det med Estonias kapten.
Alba
Sen har även vattendjupet betydelse. Ju grundare det är ju mer "gräver" sjön.
Ciczi
Stormen Gudrun for också fram i januari. Och fartyg har förlist i januari. Polska Jan Heweliusz slog runt i mitten av januari 93. Men den färjan var förföljd av otur så den ska du inte hänga upp dig på. Normalt sett är det ingen fara att åka med stora färjor. Artikel

Ciczi
Anki på Öland
CITAT (Kathy @ 03-01-2008, 11:04) *
Jo, men den var bara en liten vindpust då den nådde Sthlm.

Jag var i Stockholm då och flög hem från Arlanda den kvällen - liiiite mer än en vindpust tyckte jag...........
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 03-01-2008, 22:34) *
Jag var i Stockholm då och flög hem från Arlanda den kvällen - liiiite mer än en vindpust tyckte jag...........

Ja, flög du då, så förstår jag att du kände av "vindpusten" mer än mig. wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon