|
Full version: Doftar mest
Jag har en del rosor, men jag älskar när det doftar massor om rosorna och jag har nog inga som doftar så mycket. Vilken ros kan ni rekommendera att jag ska köpa när jag vill ha massor med doft
noranettan
02-01-2008, 11:55
Många av de gammeldags rosbuskarna har ljuvlig doft. Bland de moderna har du alla David Austins rosor som doftar starkt och gott. Hans rosor finns numera på de flesta plantskolor, det är mest en färgfråga vad man väljer.
svennis
02-01-2008, 15:32
Lite fler förslag får du ha nu när vi har tid. Här i Ängelholm har det snöat nu. Rose de Resch är en härlig ROS att stoppa näsan i.. Den är bäst på hösten, remonterar. Ulrich Brunner en ROS med fin doft. Har eller används innom parfymindustrin. Dofta på den. Ser att Cedergren har den. Cedergren har också Surbrunnsgatan, den har en fin doft. Har varit min favorit, trodde det var Mrs John Laing tills jag köpte en Nr 109 Surbrunnsgatan, funnen i Ramlösa.
Nybörjar-Linda
02-01-2008, 16:38
Svennis, har du något foto av Surbrunnsgatan att visa? Den blir jag nyfiken på
svennis
02-01-2008, 17:07
Hittade denna fina ROSEN, lite lik. Kanske du kan hitta den borta på ALTomTradgard där jag har 1000 bilder, giter inte försöka själv. . Den tror jag du köper. Kan vara 'Bordellmamman' Liknar lite 109 Surbrunnsgatan.jpg Liknar lite 109 Surbrunnsgatan.jpg
svennis
02-01-2008, 18:40
Doft på burk. Rosensällskapet gör marmelad till försäljning.  Rose de Rescht ska det vara. alt roes de recht 006.jpg Detta är visst riktiga Mrs john Laing Mrs John Laing.jpg
Anna NV Uppsala
03-01-2008, 00:34
Hansa är väl doftbomben med stort D! Doften känns långa vägar. Likaså Hybrida, men den blommar ju inte så lång tid. Bordellmamman också förstås, och då tror jag Svennis menar Mme Isaac Pereire ;-) Prinsesse Alexandra (Alexandra renaissance) är också en superdoftare, men hon dog hos mig. Getrude Jekyll en annan favorit. Det finns faktiskt en samling dofttips i AoTs numera svåröverskådliga skötsellista: http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...-doftfavoriter/
 alla för era tips nu har jag en hel del att välja mellan
min mamma har en Blue perfume (stavas lite olika på olika ställen) det luktar väldigt mycket. Nästan så jag tycker det är jobbigt, den har verkligen en parfymdoft. Fin att titta på med
AnnammA
08-01-2008, 10:25
CITAT (Nybörjar-Linda @ 02-01-2008, 16:38)  Svennis, har du något foto av Surbrunnsgatan att visa? Den blir jag nyfiken på  Jag har en bild, eftersom jag har ett ex av "Surbrunnsgatan"(Inköpt på Cedergrens&c:o) Min buske är inte så stor än så länge, eftersom den blev flyttad, efter att ha vuxit lite offside. Men när jag tittade till den häromdagen, så var den på tillväxt.(Om det nu går att avgöra denna årstid...?) Surbrunnsgatan.JPG Vacker färg&form på blomman...
AnnammA
08-01-2008, 10:31
noranettan
08-01-2008, 11:06
Vilka vackra bilder på Felicia! Den är bara för ljuvlig.
AnnammA
08-01-2008, 13:51
CITAT (noranettan @ 08-01-2008, 11:06)  Vilka vackra bilder på Felicia! Den är bara för ljuvlig. Det var egentligen i höstas jag upptäckte hur ljuvligt hon doftar, när jag gick och grejade som vanligt runtikring i trädgården. Och Felicians blommor hade nästan vissnat - det var på sluttampen - och jag undrade vad det var för ros som kunde dofta så gott ändå - och det var hon!
Mia, zon 3
08-01-2008, 16:10
Jag impulsköpte en ros i höstas, för att den doftade så att jag kände den långt innan jag kom fram till rosavdelningen... Jag letade med näsan, och hittade den - 'Marvellous' heter den, och är nästan vit med lite cremeton i botten. Ska bli kul att se hur den artar sig denna säsong.
svennis
08-01-2008, 16:33
AnnammA Roligt med fin bild på nr. 109 Surbrunnsgatan.
Anna jag blev så sugen på en Felicia, åh dina vackra bilder, men nej det går inte, den klarar sig inte här. Svennis den där bilden på när ni gör marmelad av rosorna Svenska Rosensällskapet är för underbar, undrar hur man gör ? Visst stog det i LÅG del 2, men det måste gå åt en massa kronblad.  Wild Edric, min härligaste doftbomb, slår dom alla i trädgården tyckte jag i sommar. Austinrugosa från 2005. Den här doftar tung, god parfym, inget blaskigt.
Anna NV Uppsala
08-01-2008, 21:43
Kajsa, Felicia klarar sig hos mig. Fryser ner men kommer igen. Då går hon hos dig också vet du väl!
Härliga rosbilder,Surbrunnsgatan 109 har jag varit sugen på länge så den ska upp på min lista.Är det bara Cedergren som har den?Då ska jag kollar i katalogen. Hittade en bild i roslistan från Svennis.
AnnammA
09-01-2008, 17:41
CITAT (Anna NV Uppsala @ 08-01-2008, 21:43)  Kajsa, Felicia klarar sig hos mig. Fryser ner men kommer igen. Då går hon hos dig också vet du väl! ...och sedan kan man ju knäcka zongränsen, genom att plantera i ett bättre läge...Och försöka täcka in vintertid så gott man kan...
noranettan
10-01-2008, 07:27
CITAT (Kajsa @ 08-01-2008, 18:12)  Anna jag blev så sugen på en Felicia, åh dina vackra bilder, men nej det går inte, den klarar sig inte här. Jomen Kajsa, visst klarar den sig hos dig! Jag har den i min myskrosslänt. Av alla myskrosorna har nog Felicia den nästintill sämsta placeringen bakom vår uteplats. Och den går fint, växer långsamt, men det står man ut med. Den doftar så härligt när man sitter där på kvällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|