skogstroll
02-01-2008, 12:59
Halloj, jag har några gamla fönster och en rätt rostig gammal järnsäng som står och skräpar och vill ju gärna göra något av dem. Någon som har några tips?
Sängen kanske kan bli en häftig spalje för någon klätterväxt. Fönstren kan bli tex speglar, tavelramar...
Jag har gjort svängdörrar av gamla fönsterramar till en berså...
skogstroll
02-01-2008, 14:57
Häftiga förslag
Å, om jag hade haft en gammal järnsäng med metallfjädrad botten, och om den inte var väldigt tung - då skulle jag grovsikta min kompostjord genom den, kanske lägga till ett hönsnät över botten. Det skulle vara stabilt och stort och bra - luta den mot något och ställa skottkärran under...
tror väl det skulle funka...? Jag har gått och blängt på ett par gamla träsängar som skräpar under huset, men som är tunga, och har masonitbotten (några tips för dem tro?)
mvh Eklo
Blomstertanten
02-01-2008, 16:05
Järnsängen ÄR ju redan en spalje och ett trädgårdssmycke !!!
Nåt annat kan man bara inte använda den till
Jag har gamla fönster med speglar här hemma, såg i affären att dom är skit dyra.
Överbölingen
02-01-2008, 16:49
Har lite överblivna väggspeglar, sådana som var populära för 15-20 år sedan. Klurar på att skära pyramider och limma med silikon.
Placering "mitt i smeten" så att säga. Är idén vettig?
skogstroll
02-01-2008, 16:51
CITAT (Blomstertanten @ 02-01-2008, 16:05)

Järnsängen ÄR ju redan en spalje och ett trädgårdssmycke !!!
Nåt annat kan man bara inte använda den till

det är sant, hoppas man kan få till det så det blir snyggt bara, fast jag har 'bara' gavlarna
Helen i Piteå Zon 5
02-01-2008, 19:03
ÖVERBÖLINGEN jag tror inte jag fattar riktigt hur du menar.... ska du limma ihop dem så det blir spegel åt båda hållen menar du å hänga dem i trädgården?
Överbölingen
03-01-2008, 12:24
Nix. Tänkte skära likbenta trianglar och limma vinkelbenen (silikonfog). Tanken att det blir en pyramid föresvävar mig som något som kastar upp en bild mot mig och samtidigt förmerar växtligheten. Ev gör jag ett festligt krön på pyramiden. Egyptierna skall inte behöva vara ensamma om Gisepyramiderna. Och det är väl i Sidney de har en stor glasdito.
Med tre dm tjäle och 4 dm snö gäller de ju att låta associationerna flöda
Överbölingen
Eva 33c
03-01-2008, 12:30
CITAT (MariaS @ 02-01-2008, 14:45)

Jag har gjort svängdörrar av gamla fönsterramar till en berså...
Har du någon bild?
Vi har lite gamla fönster också liggandes och jag planerar en rosenberså till sommaren....
Lät som en spännande idé.
Överbölingen
03-01-2008, 12:43
MariaS!
Varför gjorde du mig detta? Nu satte du griller i huvudet på mig

som vanligt när något ku dyker upp.
Jaha, så här ser en av dörrarna ut. Synd att den inte är upphängd, det är sommar och humlen klättrar i dörren istället...
[attachment=11182:salondörr.jpg]
ÖVERBÖLINGEN: jag gillar absolut din ide, fram med glasskäraren bara, det är snart sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.