Skåning
02-01-2008, 15:48
Under Trädgårdsrundan i Nordvästra Skåne, i början av juni, besökte jag en trädgård på Kullahalvön. Där såg jag en klematis som växte som en buske, ca 1,5 meter hög och 1 meter i omkrets. Jag kan inte komma ihåg att den hade något stöd utan stod stadigt ändå. Tyvärr blommade den inte vid mitt besök. Nu undrar jag vad detta kan vara för sort av klematis och om de är svårodlade. Hoppas att någon vet vad jag försöker att beskriva. Jag skulle gärna vilja köpa en sådan till min trädgård.
Min kronklematis "Georg E" växer så,
men jag vet inte om det är den du söker.
torvan
Skåning
02-01-2008, 17:32
Jag har tittat på bilder på din klematis. Vilka vackra blommor den har!. När jag läser om den ser jag att den kan bli över 2 meter hög. Behöver den inte stöd då? eller är stjälkarna tillräckligt styva? Du får gärna berätta hur växtförhållandet är där du har planterat den. Kan den vara lämplig som en solitär eller som en "höjdare" i en perennrabatt?
Finn Klematis
02-01-2008, 19:20
Hej!
Du har troligtvis sett en Integrefolia eller en diversifolia. Det finns ganska många handelssorter
av båda slagen. Du bor tydligen i nordvästra Skåne (jag är uppväxt i Billesholm).
Blomsterlanet öppnar i Ängelholm i vår. Den 2-3 maj är jag där , dom har temadagar klematis.
Kom dit så skall vi lösa alla problem.
Gott Nytt År.
Finn.
Kanske en Clematis recta ’Purpurea’, styvclematis.
Skåning
05-01-2008, 18:16
Tack för tips. Det kan nog vara en Clematis recta Pururea som jag såg. Trevlligt med flera växtmarknader i nordvästra skåne. Får jag möjlighet så dyker jag upp. Tack och God fortsättning på 2008 / Skåning
Rickard__
06-01-2008, 14:55
Kan ju vara en blåklocklematis dem växer som en buske. Dem blommar med små blommor i blått senare på sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.