Åsa, mälardalen zon 2
02-01-2008, 17:16
Tomat sås ca 8v innan utplantering, så det är bara att räkna 8v bakåt från den tiden du brukar kunna plantera ut tomaterna. 70 resp 73 dagar brukar vara de dagar det tar från utplantering till skörd (och dagangivelserna är för dagar med optimala odlingsförhållanden).
lyckero
02-01-2008, 17:20
Black Krim har jag odlat i många år. Den får stora frukter- bifftomat och behöver mycket värme för att mogna. Enligt mina erfarenheter tar den ganska lång tid på sig för att mogna och behöver ett riktigt skyddat och varmt läge - gärna glasat.
Banana legs var det några år sedan jag provade, men de mindre och ljusare tomatsorterna brukar vara färdiga innan bifftomaterna hos mig. Annars tror jag det kan vara antal dagar mellan sådd (uppkomst) och fruktsättning man menar.
Mycket sol och värme gillar tomaterna i alla fall. Under 10° trivs de inte. Om du förgror bör du ha extrabelysning om du inte har tillräckligt varmt i växthus eller uterum. I ett vanligt fönster blir de flesta tomatplantor långa och rangliga. De får mer värme än ljus och det gör dem taniga.
mvh Elisabeth